Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Al punt

L'hivern és menys gris amb una bona dosi de vitamines. Menja bé I aconsegueix aquests propòsits d'any nou.

/imgs/20190101/GettyImages-637935358.jpg

Comencem amb una veritat: les fruites són saludables. I seguim amb una dada objectiva: en mengem menys de les que deuríem. Segons l’últim informe anual del Ministeri d’Alimentació, el 2017 cadascú de nosaltres va consumir, de mitjana, 36,4 grams de fruita al dia, un 7,1 % menys que l’any anterior. Entre totes, les taronges i les mandarines ocupen un lloc privilegiat en les nostres preferències. Aprofitem que ara estan en el millor moment per a desmuntar uns quants falsos mites i recollir alguns veritats sobre els cítrics.

LES VITAMINES DEL SUC NO “SE’N VAN”

“Beu-te el suc, que se’n van les vitamines”. Quantes vegades hem dit o hem sentit aquesta frase? Si pensaves que les taronges perden ràpidament la vitamina C després d’esprémer-les, ja pots descartar aquesta idea (i beure’t el suc a poc a poc), perquè aquesta creença és un mite. Quan espremem qualsevol cítric, la vitamina C no desapareix ni s’esfuma immediatament.

El rumor sorgeix probablement d’una veritat mal explicada. La vitamina C (o àcid ascòrbic) s’oxida amb rapidesa en contacte amb l’aire i es transforma en una altra substància anomenada àcid dehidroascòrbic. Això és un fet. Tanmateix, aquesta nova substància manté les propietats de la vitamina C durant prop de mig dia.

Segons expliquen diversos especialistes en nutrició en una revisió científica completa, aquesta vitamina es conserva perfectament en el suc durant 12 hores, encara que el gust de la beguda es pugui tornar una mica més amarg. Els mateixos experts assenyalen que caldria sotmetre el suc a una condició extrema (com ara escalfar-lo a més de 120 °C) perquè hi hagués una disminució dràstica de vitamina C.

NO ESTAN PROHIBIDES PER ALS DIABÈTICS

/imgs/20190101/GettyImages-760300575.jpg

“Si tens diabetis, no has de menjar fruita”. Una idea molt estesa en el nostre entorn que es basa en un raonament lògic tan senzill que sembla de manual: les persones amb diabetis no han de prendre sucre; les fruites contenen sucre; per tant, les persones amb diabetis no han de prendre fruita. El raonament sembla aclaparador, però resulta que és incorrecte. O, millor dit, inexacte, perquè en aquest enunciat no es tenen en compte ni la quantitat o el tipus de sucres, ni la qualitat de l’aliment que els conté (en aquest cas, una fruita).

Les mandarines, els cítrics més dolços, només contenen 9 g de sucre per cada 100 g de pes. Per descomptat, les persones amb diabetis han de conèixer aquesta dada i tenir-la present (sobretot, quan controlen els seus nivells de glucèmia amb insulina). Però també han de saber que, avui dia, cap institució de referència en diabetis ni cap expert en aquesta patologia recomana eradicar la fruita de la seva dieta. Al contrari: l’Associació Americana de Diabetis (AAD) aconsella que els carbohidrats que ingereixin provinguin d’hortalisses, fruites, cereals integrals, llegums i productes lactis, en comptes de consumir-los a partir d’altres fonts, com aliments als quals se’ls han afegit greixos, sucres o sal.

En la mateixa línia, el Ministeri de Sanitat sosté que les fruites són aliments sans que proporcionen quantitats petites de fructosa en una dieta habitual, i per això no aconsella disminuir-ne la ingesta. El dietista-nutricionista Julio Basulto explica que, com que el risc de patir malalties cardiovasculars és més elevat en les persones que tenen diabetis, la ingesta de fruita és molt recomanable. “Pot tenir efectes beneficiosos sobre els nivells de colesterol i sobre altres factors de risc cardiovascular, com la tensió arterial”, apunta.

LA LLIMONA NO CREMA EL NOSTRE GREIX

El suc de llimona és eficaç per a netejar la vaixella, estris i superfícies de cuina. El seu contingut destacat en àcid ascòrbic i àcid cítric ajuda a treure les restes de greix que queden en els plats després de menjar un pollastre rostit, per exemple. També es pot fer servir per a netejar les esquitxades d’oli que se solen produir quan fregim algun aliment, i fins i tot es pot combinar amb bicarbonat per a polir superfícies. Molts productes industrials de neteja apel·len al poder desgreixador de la llimona en les seves promocions.

Ara bé, una cosa és que ajudi a treure el greix d’un plat i una altra de molt diferent és que pugui dissoldre el greix del nostre cos. Creure que el suc de llimona combinat amb aigua tèbia serveix per a cremar el greix corporal i que, a més, ho fa selectivament (és a dir, que només elimina el que no ens agrada) és un error i es pot convertir en una estafa. Hi ha diversos complements cremagreixos que es venen amb aquesta idea. I és falsa. L’EFSA (la màxima autoritat europea en matèria d’alimentació) no ha aprovat cap declaració de salut per a cap aliment o complement respecte a una suposada capacitat per a eliminar el greix corporal de manera específica. Els cremagreixos no funcionen.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte