Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: lasanya : La millor elecció

És una de les receptes que més ha evolucionat els últims anys i també una de les més versàtils. A banda de carn, admet verdures, peix o ou, alguns dels seus aliats més saludables

La millor elecció

COMPRAR I MENJAR: UNA AFICIÓ QUE CREIX
/imgs/20180601/lasana4.jpg

És difícil saber quanta lasanya consumeixen els espanyols, especialment si es fa a casa o si es pren als restaurants. Impossible d’endevinar. No hi ha dades oficials tan concretes, “però de segur que tots han menjat lasanya una o dues vegades en la seva vida”, aventura Nicoletta Negrini. El que sí que revelen les anàlisis de les noves tendències de consum és que els plats precuinats, aquells que són llestos per a consumir, cada vegada estan més presents a casa nostra. Ho afirma un informe del Ministeri de Sanitat i Consum, titulat “Les tendències del consum i del consumidor al segle XXI”. Així, entre el 2013 i el 2014, segons el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA), el consum per càpita de plats preparats va pujar gairebé un 12%. I la lasanya és una de les eleccions principals. Nicoletta Negrini ens explica per què: “Són plats que requereixen dedicació. La lasanya casolana, per exemple, necessita unes sis hores, ja que només la salsa en necessita dues o tres”. Recórrer a una de precuinada permet estalviar-se tot aquest temps.

CLAUS PER A TRIAR BÉ

Triar la millor lasanya no és fàcil. No tots tenim els mateixos gustos, ni la mateixa situació econòmica o de salut, ni tan sols ens imposem les mateixes exigències nutricionals. Cada persona és un món. El nutricionista Ramón de Cangas estableix una ració de consum raonable per a una persona sana: “Entre 200 i 250 grams, però per tradició o per consum habitual”, puntualitza. Perquè “si ens referim al valor calòric, també dependrà de la persona (el seu estat fisiològic, la seva activitat física, les seves patologies, la resta d’aliments ingerits) i, si parlem dels ingredients, caldrà tenir en compte la resta dels àpats del dia”. Així, entre les opcions del semàfor nutricional, proposem les opcions següents, tenint en compte diferents condicionants:

  • Redueix-ne la ració. Prendre 250 grams de lasanya (el tradicional) suposa una ingesta d’energia, greix, greixos saturats, sucres i sal per sobre del que es recomana en un àpat (2.000 kcal, 70 g de greix, 20 g de greix saturat, 90 g de sucres i 5 g de sal). Per tant, convé reduir la ració a 100 grams. De fet, les marques comercials solen establir la seva informació nutricional prenent com a referència 100 grams de producte, tal com marca el reglament europeu 1169/2011 sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
  • Vigila’n els ingredients. Tria lasanyes elaborades amb ingredients que et permetin cuidar el perfil nutricional: llet desnatada, pasta integral i verdures. Així t’assegures uns valors d’energia, greix, greix saturat i sucres més saludables. En aquest sentit, cal vigilar la sal, un nutrient que és intrínsec als plats preparats i que els converteix en una opció ocasional.
  • Millor de verdures. Entre les diferents opcions del semàfor nutricional, de mitjana, les lasanyes de carn tenen uns valors més elevats dels diferents nutrients analitzats. Especialment de sal. Per aquest motiu, les lasanyes de verdures són una opció nutricional més bona.
  • Millor congelada o refrigerada? La diferència no és rellevant. El procés de congelació pràcticament no afecta el contingut nutricional dels aliments, encara que convé recordar que sempre hi ha risc d’alterar-ne alguna de les qualitats, igual com passa amb els aliments frescos: la pèrdua de nutrients que poden experimentar des que es cullen i es preparen fins al consum pot ser igual o més gran que les alteracions durant la congelació. Així doncs, els aliments congelats de manera segura i adequada no tenen res a envejar als frescos.
  • El preu depèn de la marca. En el preu no importa que el farciment sigui de carn o de verdures. El que influeix de debò és la marca. Tenint en compte una ració de 100 grams i les opcions refrigerades, les opcions més cares dupliquen el cost de les més econòmiques. Mentrestant, en les congelades, els preus s’acosten més entre marques i, de mitjana, les més cares tenen un cost un 50% més elevat.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions