Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Begudes esportives: la importància de la hidratació

La reposició d’aigua, sals i sucres durant o després de l’exercici físic intens o prolongat és imprescindible. En aquest sentit, les begudes esportives són útils, però no totes són efectives.

En el passat, les begudes esportives eren consumides gairebé exclusivament per esportistes professionals o semiprofessionals, però de fa uns anys el seu ús s’ha estès també a l’àmbit de l’esport aficionat. De fet, alguns productes s’han popularitzat tant que fins i tot són consumits per la població general a mode de refresc. Som davant d’un tipus de beguda molt particular, el consum de la qual pot resultar molt útil en unes situacions determinades, concretament en la pràctica d’exercici intens o prolongat. En cas contrari, la seva utilització no només és innecessària, sinó que a més pot ser perjudicial sobretot pel contingut de sucres afegits i de sal, el consum excessiu dels quals es relaciona amb problemes de salut com la diabetis de tipus 2, l’obesitat, la càries o la hipertensió. 

La deshidratació i els seus riscos

És ben sabut que la temperatura corporal en circumstàncies normals es manté al voltant de 36 °C. Si aquest valor baixa massa, com pot ocórrer per exemple si passem molt de temps submergits en aigua molt freda, tindrem una hipotèrmia, fet que pot posar en risc seriós la nostra salut, ja que el nostre organisme deixa de funcionar correctament. Passa una cosa semblant en l’altre sentit. Si la temperatura corporal supera significativament aquests 36 °C, com passa quan tenim febre molt alta, tindre hipertèrmia, que també pot suposar un risc seriós per a la salut. Per a evitar aquestes situacions, el nostre organisme té sistemes de regulació que permeten mantenir dins d’un rang concret no només la temperatura corporal, sinó també altres condicions necessàries per al seu bon funcionament, com el pH o la concentració de sucre i electròlits en la sang. Aquest sistema de regulació es coneix com a homeòstasi.

Quan fem exercici intens, puja la temperatura corporal. Per a mantenir-la al voltant dels 36 °C, el sistema de regulació que fa servir el nostre organisme és la sudoració. D’aquesta manera la superfície de la pell es cobreix de suor, que actua com a refrigerant. La suor està composta principalment per aigua, així que si l’exercici s’allarga durant molt de temps podem patir una deshidratació (a la qual també contribueix la pèrdua d’aigua que es produeix amb l’exhalació). Una de les conseqüències de la deshidratació és el descens de la tensió sanguínia, l’augment de la freqüència cardíaca i la disminució de la despesa cardíaca. És a dir, arriba menys quantitat de sang als òrgans, i això provoca que els nutrients i l’oxigen que s’hi transporten arriben amb més dificultat als músculs. A més, també es dificulta la retirada dels compostos de deixalla que deriven de l’activitat muscular, de manera que si l’exercici físic s’allarga durant molt de temps (aproximadament a partir de les dues hores), la seva acumulació pot provocar-nos problemes, com ara molèsties musculars.

S’estima que el procés de deshidratació és així:

  • Quan perdem l’1% del pes corporal en forma d’aigua comencem a notar la sensació de set. Pot ser, per tant, un senyal indicador que el procés ha començat, així que convé no arribar a aquest punt perquè revertir-lo durant la pràctica esportiva no és fàcil.
  • A partir del 2-3% de pèrdua, poden aparèixer rampes musculars, nàusees, vòmits i mareig.
  • Amb pèrdues del 4-6%, disminueix la força muscular, es produeixen contractures, cefalees i un augment de la temperatura corporal.
  • Amb pèrdues del 7-8% podem patir un cop de calor, una fallada multiorgànica que pot tenir conseqüències fatals. De fet, s’estima que és la segona causa de mort sobtada en esportistes, per darrere dels esdeveniments cardiovasculars.

Amb la suor no només perdem aigua, sinó també sals minerals, principalment sodi. Si durant l’exercici físic allargat o intens no les reposem, la concentració de sodi a la sang pot assolir nivells inferiors als que el nostre organisme necessita per a funcionar bé. És a dir, es produeix hiponatrèmia, que es pot manifestar amb símptomes com els que acabem de descriure. Aquest estat es veu agreujat si, en comptes d’ingerir una beguda formulada especialment, només prenem aigua, perquè això afavoreix una dilució més gran del sodi en la sang, i en disminueix encara més la concentració.

Un altre assumpte que hem de considerar és la despesa energètica durant l’exercici intens o prolongat. En aquestes condicions, la reserva d’energia que tenim als músculs en forma de glucogen es pot esgotar, fet que porta a la fatiga i a un descens en el rendiment. A més, si baixa el nivell de glucosa en la sang, podem patir una hipoglucèmia, amb símptomes com marejos o desmai.

Anàlisi

Per fer aquesta guia de compra s’han seleccionat begudes destinades a esportistes elaborades per marques líders en el mercat, en les quals s’han analitzat, principalment:

  • La composició nutricional, especialment l’aportació d’energia i la quantitat de sodi i d’hidrats de carboni d’alt índex glucèmic. No s’hi fa servir Nutri-Score perquè l’objectiu d’aquestes begudes és reposar energia, sucres i sals, tres aspectes penalitzats per aquest sistema.
  • Informació comercial. Analitzem si aporten informació de valor o si aquesta pot resultar confusa o portar a engany el consumidor.
  • Preu. No ha estat un criteri per a avaluar la qualitat del producte, però la qualitat/preu s’ha tingut en compte per a les posicions del rànquing.
  • Etiquetatge. Verifiquem si compleix la legislació vigent.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions