Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena > Bidaiak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

: Kirolerako edariak: hidratazioaren garrantzia

Kirol jarduera gogorrean ari garenean edo bukatu ondoren, ezinbestekoa da gorputza berriz ere urez, gatzez eta azukrez hornitzea. Horretan laguntzen dute kirolerako edariek, baina guztiak ez dira eraginkorrak.

Garai batean kirolari profesionalek edo erdiprofesionalek bakarrik edaten zituzten kirolerako edariak, baina azken urteetan kirola egiten duten zaleen arlora ere zabaldu dira. Produktu batzuk, gainera, oso ezagunak egin dira, eta freskagarri gisa ere hartzen ditu jendeak. Edari mota hori oso berezia da, eta oso une berezietan hartu behar da: ariketa gogorra edo luzea egiten denean, orduan da eraginkorra. Hortik kanpo alferrekoa da edari horiek edatea, eta, gainera, kaltegarria ere izan daiteke, kopuru handietan ematen baitituzte azukreak eta gatza, eta horien kontsumoak osasun arazo batzuk eragiten dituela dirudi: 2 motako diabetesa, gizentasuna, txantxarra edo hipertentsioa.

Deshidratazioa eta horren arriskuak

Gauza jakina da gorputzeko tenperatura 36 ºC-en inguruan ibiltzen dela egoera normaletan. Balio hori gehiegi jaisten denean, adibidez denbora asko egiten dugunean ur hotzetan murgilduta, hipotermia izango dugu, eta hori arazo larria izan daiteke gure osasunerako, gure organismoak utzi egiten baitio egoki funtzionatzeari. Antzeko zerbait gertatzen da kontrako egoeran ere. Gorputzeko tenperatura nabarmen igotzen denean 36 ºC-etatik, adibidez sukar handia izaten dugunean, hipertermia izaten dugu, eta hori oso arriskutsua izan daiteke osasunerako. Egoera horiek saihesteko, gure organismoak baditu sistema batzuk gorputzeko tenperatura doitu eta tarte jakin batzuetan mantentzeko, eta baita funtzionamendu egokia bermatuko dioten beste baldintza batzuk doitzeko ere, adibidez pH-a eta odoleko azukre eta elektrolito kontzentrazioa. Homeostasia esaten zaio doitze sistema horri.

Ariketa bizi-bizi egiten dugunean, igo egiten da gorputzeko tenperatura. Eta 36 ºC-en inguruan mantentzeko, gorputzak izerdia erabiltzen du doitze sistema gisa. Era horretan, larruazalaren gainazala izerdiz estaltzen da, eta hoztaile gisa jokatzen du. Izerdiaren osagai nagusia ura izaten da, eta, beraz, ariketak luze irauten duenean, deshidratazio bat jasan dezakegu (arnasa kanporatzean galtzen dugun urak ere laguntzen du horretan). Deshidratazioaren ondorioz, jaitsi egiten da odoleko tentsioa, handitu egiten da maiztasun kardiakoa eta jaitsi egiten da gastu kardiakoa. Hau da, odol gutxiago iristen da organoetara, eta horrek esan nahi du odolaren bidez garraiatzen diren mantenugaiak eta oxigenoa nekezago iristen direla organoetara. Horretaz gain, giharren jarduerak sortzen dituen hondakinak kanporatzeko lana ere zaildu egiten da, eta, horregatik, jarduera fisikoa asko luzatzen denean (bi ordutik aurrera, gutxi gorabehera), arazoak ager daitezke hondakin horiek metatzearen ondorioz, adibidez giharretako min arinak.

Deshidratazio prozesua honela izaten da:

  • Gorputzeko pisuaren %1 galtzen dugunean ur moduan, egarria sumatzen hasten gara. Hori izan daiteke, beraz, prozesua hasi den seinaleetako bat, eta ez da komeni puntu horretaraino iristea, zaila izaten baita egoera lehengoratzea kirola egiten ari garela.
  • Galera %2-3koa denean giharretako arranpak ager daitezke, goragalea, goitika egitea eta zorabioa.
  • Galera %4-6koa denean, txikitu egiten da giharren indarra, uzkurdurak agertzen dira, zefaleak ere bai, eta igo egiten da gorputzeko tenperatura.
  • %7-8 galtzen denean, bero kolpe bat etor daiteke, organo anitzek huts egin dezakete eta heriotza eragin ere bai. Hain zuzen, kalkuluek diote kirolarien bat-bateko heriotza gehien eragiten duen arrazoia dela, bihotz-hodietako gertaeren ondotik. 

Izerdiarekin ez dugu galtzen ura bakarrik, baita gatz mineralak ere, nagusiki sodioa. Ariketa fisiko luze edo gogorrean gorputza ez badugu sodioz hornitzen, gerta daiteke odoleko kontzentrazioa jaistea eta ez izatea gure organismoak ongi funtzionatzeko behar duen adinakoa. Hau da, hiponametria sortzen da, eta aipatu berri ditugun sintoma horiek eragin ditzake.

Egoera hori larritu egiten da ura bakarrik hartuz gero, eta ez bereziki formulatua dagoen edari bat; urarekin bakarrik, are handiagoa izango da sodioak odolean duen diluzioa, eta are gehiago murriztuko da kontzentrazioa. Ariketa bizi edo luzea egiten denean, energia gastua da kontuan hartu beharreko beste alderdi bat. Baldintza horietan, giharrek glukogeno eran daukaten energia erreserba ahitu egin daiteke, eta horrek nekea eragiten du eta errendimendua apaltzea. Gainera, odoleko glukosa maila jaisten denean, hipogluzemia bat eduki dezakegu, eta horrek zorabioak eta konortea galtzea ekar dezake.

Analisia

Erosketa gida hau egiteko, kirolariei zuzendutako edariak hautatu ditugu, merkatuan punta-puntakoak diren marketakoak, eta alderdi hauek aztertu ditugu:

  • Nutrizio osaera, bereziki zenbat energia ematen duten eta zenbat sodio eta karbohidrato (indize gluzemiko handikoak). Ez dugu erabili Nutri-Score, edari horien helburua energia, azukrea eta gatzak ematea delako, eta hiru alderdi horiek zigortu egiten ditu sistema horrek.
  • Informazio komertziala. Aztertu egin dugu baliozko informazioa ematen duten edo nahasgarria izan daitekeen edo engainagarria kontsumitzailearentzat.
  • Prezioa. Ez dugu irizpide gisa erabili produkturen kalitatea neurtzeko, baina kalitate-prezioen arteko harremana ikusteko erabili dugu sailkapena egiteko garaian.
  • Etiketa. Legea betetzen duen aztertu dugu.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak