Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

: Mai és tard per a començar (però bé)

Després d’aquestes setmanes a casa, els carrers s’han omplert de corredors aficionats. Molts s’han calçat les sabatilles per primer cop. D’altres, simplement, han tornat sense èxit a la seva passió: després de tant de temps parats hi han renunciat tot just començar. Recordem les claus per a gaudir trotant.

Que l’esport és un bàlsam per a cos i la ment és indiscutible. Una de les premisses per a portar una vida saludable passa per practicar exercici, sempre adaptat al nivell físic de cada persona. I és precisament aquí on rau un dels principals problemes dels corredors amateurs: des del primer dia, molts es llancen a córrer distàncies llargues sense estar capacitats ni preparats. Perquè preparar una carrera o completar un recorregut amb quilòmetres al davant implica un treball i una preparació prèvia minuciosa i específica que, si no es fa de forma adequada, pot acabar en una lesió. Per això, cadascú ha de ser conscient de les seves limitacions físiques, més encara després del confinament dels últims mesos, quan ha estat completament prohibit practicar esport a l’aire lliure.

Les sabatilles del triomf

Disposar del material adequat és essencial per a qui s’inicia en aquest univers. Per a començar n’hi ha prou amb una samarreta de cotó (ja ens endinsarem en el tèxtil tècnic) i uns pantalons a què estiguem acostumats. Per exemple, no convé estrenar roba que pugui encetar la pell si farem una tirada (recorregut, en l’argot) d’una hora. La clau passa per l’elecció d’unes sabatilles adaptades al pes i el tipus d’activitat que es vol fer. Si el calçat triat és inadequat, la lesió està garantida. “Les sabatilles han de ser, sobretot, còmodes. Han d’adaptar-se a la forma dels nostres peus i a la nostra manera de córrer”, explica Fernando Armisén, entrenador de trail i running. A més, hi ha aspectes relacionats amb la mobilitat articular i el tipus de calçat aconsellat. “Per exemple, si tens una mobilitat de turmell escassa, el drop de les sabatilles [la diferència d’altura entre la part del taló i la zona davantera] t’anirà molt bé”. I una recomanació més: “No corris amb sabatilles planes, perquè forçaràs la cadena muscular posterior”, adverteix Armisén.

Tres consells per a triar el calçat

No cal gastar-se una dinerada en les sabatilles (des de 50 euros hi ha bones oportunitats, però les òptimes superen els 100), però sí que cal saber triar què convé, segons el nivell de cadascú. Cal tenir en compte tres aspectes.

1. La talla. Per a saber el teu número, una vegada posada la sabatilla i ben lligada, el dit índex de la mà ha de cabre entre el tendó d’Aquil·les i la part posterior amb certa amplitud.

2. L’amortiment apropiat.

  • Per a homes de menys de 65 quilos i dones de menys de 50, amortiment simple, només al taló.
  • Per a homes a partir de 80 quilos i dones de 65, amortiment doble (també a l’avantpeu) i sola ampla, per a reduir els impactes en els grups d’articulacions.

3. El “drop”. És la diferència d’altura entre el taló i la part del davant de la sabatilla. Pot ser alt (12 mm), mitjà (8 mm) i baix (4 mm). No té a veure amb l’amortiment, i sí amb la mobilitat del turmell. Aquesta articulació és clau a l’hora de decidir quin tipus de drop cal fer servir. Com més gros sigui, més dorsiflexió (gir cap a l’interior de la tíbia) es farà en recolzar el peu a terra (ja que el taló es troba més alt que la punta).

La trepitjada: com pots identificar la teva

  • Neutre. La rotació que fa el peu en córrer o caminar és lleu, i el suport se centra a la part central. No requereix cap calçat especial per a córrer.
  • Supinador. Tan sols el 10% dels corredors ho són. La càrrega es recolza sobre la part exterior del taló i de la planta del peu. En córrer, pot ser necessari utilitzar calçat especial. Adverteix al venedor que ets supinador.
  • Pronador. Sis de cada deu corredors són pronadors. La trepitjada carrega la part interior del peu i, en alguns casos, es posa la planta completa. Es necessita un calçat especial. Adverteix el venedor que ets pronador.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions