Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Precaucions per edat

No socarrar. És el primer manament que ha de tenir en compte qui es disposi a cuinar en una graella, en una paella o en una planxa. El bon temps convida als àpats a l'aire lliure, però els aliments molt cremats passen factura a l'organisme. L'excés de combustió pot generar acrilamida i altres substàncies tòxiques derivades de l'exposició desmesurada a fonts de calor. Sobretot a l'estiu, hem de tenir molta cura amb el foc.

Precaucions per edat

AIXÍ ES PRENEN PRECAUCIONS
/imgs/20180601/barbacoa3.jpg

Preparar aliments amb foc requereix tota la nostra atenció, i no només pel risc d’incendi. La manera de rostir la carn (i de menjar- la) és fonamental per a reduir l’exposició a les substàncies tòxiques que es generen amb l’excés de calor. Sobre aquest tema, l’Institut Nacional del Càncer dels Estats Units recomana el següent:

  • No exposar la carn directament a les flames o a una superfície calenta de metall, i no cuinar-la per un període perllongat (especialment a altes temperatures).
  • Girar la carn de manera contínua sobre la font de calor, en lloc de deixar que es faci a la graella gairebé sense tocar-la.
  • Tallar i apartar els trossos cremats de carn. I no menjar-se’ls.
  • Evitar fer servir el suc de la carn rostida com a salsa.

A més, podem prendre precaucions molt senzilles des del moment de la compra:

  • Triar bones peces de carn, en la mesura que sigui possible, no processades i magres. Com més magres, millor.
  • Si el pla és fer hamburgueses, podem elaborar-les a casa (i així ens assegurem que no contenen midó ni sucres afegits).
  • Si torrem el pa, no deixarem que es cremi: l’apartarem de la calor quan comenci a enrossir-se.
  • Si volem torrar salsitxes, xoriços o botifarres, cal parar atenció a les etiquetes. Com més gran sigui el percentatge de carn (o més baix el dels productes afegits), millor.
  • Torrar amb bon carbó o bona llenya. No cal convertir-se en el prestigiós cuiner Bittor Arginzoniz, premiat internacionalment pels seus rostits exquisits que mariden diferents tipus d’aliments i fustes, però sí que hem de parar atenció al que es crema.
  • Convé no exposar els aliments directament al foc, ni acostar a l’excés la graella a les brases. La carn s’ha de cuinar amb la calor, no amb les flames.

Digue'm quina edat tens i sabràs a què t'exposes

El consum d’acrilamida per mitjà dels aliments varia segons l’edat.

  • En els adults, les fonts d’exposició principals són les següents: patates fregides i els derivats (incloses les patates al caliu), 49%. Cafè, 34%. Pa tou, 23%.
  • En els nens (més grans d’un any) i els adolescents: els productes derivats de les patates fregides (excepte les patates xips i els aperitius) presenten fins a un 51% de tota l’exposició a través de la dieta. El pa tou, els cereals de l’esmorzar, les galetes i altres productes derivats dels cereals o de les patates hi poden contribuir fins en un 25%. Els aliments processats per a nadons amb cereals representaven fins al 14% de l’exposició per a aquesta franja d’edat. Els pastissos i els productes de confiteria, fins al 15% per a nens i adolescents. Les patates xips i els aperitius, l’11% per als adolescents.
  • En nens menors d’un any: aliments per a nadons que no són elaborats a base de cereals: 60%. Aliments elaborats a base de cereals (sobretot o, biscotes i galetes): 30%. Altres productes derivats de les patates: 48%.

Font: Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN)

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions