Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Què és (i què no és) la dieta mediterrània

Nous estudis confirmen la relació directa entre l’alimentació i les malalties. Mitjançant la dieta ja es pot saber qui pot patir en cinc anys episodis cardiovasculars o cerebrovasculars.

Què és (i què no és) la dieta mediterrània

El factor etnogràfic dels països de l’arc mediterrani ha afavorit l’arrelament a aquesta dieta durant 5.000 anys. Tanmateix, des del final del segle XX, la invasió del menjar ràpid i els ultraprocessats va relegar les cuines locals, i això va portar les societats modernes a una ruptura de contacte amb aquells usos culinaris. Un canvi de paradigma que es tradueix en un augment de l’obesitat, la diabetis i les morts prematures per malalties cardíaques o cerebrovasculars.

Però la clau no és en la cerca d’ingredients amb lupa, sinó en la perspectiva general d’un hàbit de vida saludable. I això implica retornar a un patró basat en verdures, fruites en peces senceres (millor que sucs, encara que siguin fets a casa), hortalisses, llegums, cereals de gra sencer i, en menor manera, un consum de peix blanc i blau, ous i carn d’aviram blanca, tot això cuinat sempre amb oli d’oliva.

La dieta mediterrània té una gran petjada en el receptari tradicional, però no s’hauria de confondre “tradicional” amb “saludable”. Així, quedarien fora aliments molt quotidians com els cereals refinats –inclosos els seus derivats com el pa, les galetes, la pasta, els cereals de l’esmorzar i els snacks elaborats amb farina blanca–, els embotits, la rebosteria, els aliments i begudes ensucrades i les begudes alcohòliques. Tots queden relegats a un consum molt puntual en la dieta mediterrània. És a dir, aquest patró no preveu un consum habitual d’aliments ultraprocessats ni d’aquells que continguin quantitats elevades de sucres, greixos de baixa qualitat, sal i farines refinades.

Un “mar” de salut al plat

María Puy Portillo, presidenta de la Societat Espanyola de Nutrició i catedràtica del departament de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat del País Basc, assenyala que “la nostra manera d’emmalaltir està marcada sobretot per la nostra manera de menjar”.

Hi ha un ampli consens en la comunitat científica sobre el vincle entre alimentació i malaltia, i sobre la necessitat d’eliminar de la nostra dieta ingredients com el sucre, la sal, les farines refinades o els anomenats greixos trans, resultat de processos d’hidrogenació. Aquest esquema contribueix directament a augmentar la presència de triglicèrids i colesterol en sang, una malaltia que no sempre presenta símptomes físics, però que afecta el 55% de la població adulta espanyola. Encara que, com insisteix la Fundació Espanyola del Cor, la majoria no ho sap.

Els investigadors de l’estudi Predimed van trobar que el vincle entre la dieta mediterrània i uns bons nivells de colesterol es podia explicar pel paper de l’oli d’oliva, amb una eficàcia demostrada en estudis epidemiològics superior a la de la fruita seca –rica en omega-3–, per a incrementar els nivells de colesterol HDL –conegut com a colesterol bo–, que és l’encarregat de retirar el colesterol dolent (o LDL) de les parets arterials per a dipositar-lo al fetge, òrgan on tindrà lloc la seva excreció. Aquest procés fisiològic afavoreix el metabolisme, evita la resistència a la insulina –factor desencadenant de la diabetis de tipus 2– i crea un escut protector del cor, que tant l’assaig Predimed com altres estudis internacionals concreten en la reducció d’un 30% del risc de malaltia cardiovascular. Al seu torn, es disminueixen fins a un 70% les probabilitats de patir un segon esdeveniment cardiovascular, a més de regular la hipertensió i evitar les pujades d’aquest marcador amb l’edat.

Però no es tracta de considerar l’oli d’oliva verge com un aliment miraculós. Miguel Ángel Martínez-González, catedràtic de Salut Pública de la Universitat de Navarra i responsable de l’assaig Predimed, aclareix que aquest aliment és el vaixell insígnia de la dieta mediterrània. “Però no és correcte valorar-lo de manera aïllada, sinó dins d’un patró de consum abundant de fruites i verdures, amb reducció de carns vermelles i processades”, assegura.

Perquè, en efecte, els beneficis de la dieta mediterrània no només s’expliquen pels aliments, també pels receptaris. En aquest sentit, un estudi del Centre d’Investigació Biomèdica Ciberobn, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, destaca fins i tot els beneficis d’un sofregit de tomàquet, especialment quan es cuina a foc lent, i s’hi afegeix ceba i all. La calor de la barreja en l’oli contribueix a l’alliberament de diferents composts fenolítics i carotenoides, els rèdits dels quals es tradueixen en una salut cardiovascular més bona i en la sensibilitat a la insulina, fet que redueix els nivells de glucosa en sang, a més dels marcadors d’inflamació.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions