Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Els peus, grans víctimes de l’epidèmia

Les restriccions a la mobilitat han provocat un descens en el nombre de passos que fem cada. Aquest sedentarisme forçós, unit al fet que durant la pandèmia hem relegat els peus a un segon pla, ha tingut conseqüències negatives: dolor, ferides i problemes a la pell. Descobrir què hem fet malament ens ensenyarà a no menysvalorar-los i a prevenir molèsties que poden degenerar en alguna cosa més seriosa.

Arribem al desembre superant els nombrosos obstacles que la pandèmia ens ha anat posant pel camí. Una d’aquestes traves ha estat la dificultat d’aconseguir els famosos 10.000 passos diaris recomanats per l’OMS. El repte de fer aquests 7 km al dia ha estat especialment complicat de dur a terme durant els mesos més durs del confinament, en què vam haver d’estar tancats obligatòriament entre quatre parets. L’aturada ens va convertir de cop en una població sedentària, malgrat el desig imperiós que tenia molta gent d’activitat. En concret, segons un informe de la Fundació Podoactiva, d’una mitjana de 7.409 passos el 2019, hem passat a fer-ne uns 3.829, i això suposa una baixada del 49% respecte de l’any anterior. Queda clar que els nostres peus s’han mogut poc, però també s’han mogut malament. Amb això volem dir que hem caminat massa temps descalços i que hem abusat més del compte de la xancleta i de la sabatilla d’anar per casa. Tampoc no ens hem tallat a l’hora de practicar running al passadís, crossfit al menjador o de ballar zumba a la terrassa. Tot això, sense el calçat adequat. A més, la impossibilitat d’anar a la revisió del podòleg ha acumulat i ha empitjorat dureses, ungles encarnades i ulls de poll.

Tot això és el que han observat els especialistes després de l’obertura gradual de les clíniques. “La consulta s’ha omplert de persones afectades per problemes biomecànics (els que estan relacionats amb la marxa del peu, com la fasciïtis plantar) i dèrmics (papil·lomes, berrugues plantars, fongs)”, enumera la presidenta del Col·legi Oficial de Podòlegs, Elena Carrascosa. “Però també hem rebut pacients amb ferides i cops accidentals, com ara esquinços o fractures del cinquè dit (el dit petit del peu), o casos d’empitjorament de patologies més serioses i degeneratives, relacionades sobretot amb el peu diabètic i reumàtic”. L’especialista afegeix que aprendre tot el que hem fet malament amb els peus, “ens ensenyarà per fi a cuidar com es mereix l’extremitat que ens permet caminar i que suporta el pes del cos”.

Com han de ser les sabatilles d’anar per casa?

  • Han de tenir subjecció posterior i, si no en té, almenys, ha de tenir una bona subjecció o cobertura de la zona de l’empenya.
  • Han de tenir un folre interior sense costures, que estigui encoixinat en el cas dels peus delicats, com el cas del peu diabètic i el peu reumàtic.
  • Sense sivelles o elements decoratius que puguin fer mal al peu.
  • Les xancletes no són un substitut de les sabatilles d’anar per casa. Són causants de caigudes, esquinços i traumatismes del cinquè dit (el dit petit del peu).

Com podem prevenir el peu diabètic

  • Ens hem d’observar diàriament amb un mirall i buscar qualsevol petita rascada, ferida, butllofa, hemorràgia o enrogiment. Hem de controlar, sobretot, la punta del dit gros, la base dels dits petits i mitjans i el taló, i la part exterior del peu i la planta.
  • Hem de mantenir els peus sempre nets: els hem de rentar cada dia amb aigua tèbia i sabó i eixugar-los amb cura, aturant-nos entre els dits.
  • No hem de caminar mai descalços.
  • No hem de fe servir bosses d’aigua calenta o mantes elèctriques per a escalfar-los, ni acostar-nos a les estufes, ja que la sensibilitat tèrmica pot estar alterada en els diabètics.
  • No s’han d’utilitzar mitjons sintètics o amb costures gruixudes i triar fibres naturals (cotó, fil o llana).
  • Les sabates, millor de pell. Que siguin còmodes, que subjectin bé i que siguin amples, perquè cada dit tingui espai i una amplària suficient.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions