Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

: Dieta cetogènica: “Jo vaig perdre 10 quilos menjant bacó”

L’ANOMENADA DIETA KETO CONSISTEIX A REDUIR AL MÍNIM LA INGESTA DE CARBOHIDRATS I DONAR PRIORITAT ALS GREIXOS. ÉS LA MÉS BUSCADA A INTERNET I ES PRESENTA COM UNA SOLUCIÓ NOVA PER A APRIMAR-SE, PERÒ, HO ÉS? ANALITZEM QUÈ PROPOSA I QUINS SÓN ELS SEUS EFECTES.

No s’hi val tot

“Dieta keto per a principiants”, “Dieta cetogènica en 30 dies”, “Aliments permesos en la dieta cetogènica”, “Pla de 21 dies”… Malgrat la infinitat d’opcions que es troben fàcilment a Internet, fer una dieta cetogènica pel nostre compte no és recomanable en absolut. L’Escola de Salut Pública T.H. Chan de Harvard destaca alguns efectes secundaris d’aquesta dieta, com ara un risc més alt de càlculs renals (perquè l’excés de cossos cetònics s’expulsa a través de l’orina i pot afectar els ronyons) i d’osteoporosi (per la menor ingesta i absorció de calci). També explica que centrar-se només en el greix i allunyar-se de la varietat (evitant menjar, per exemple, carn, peix, verdures, fruita, nous o llavors) pot provocar deficiències nutricionals, amb la repercussió consegüent en l’organisme. Dos exemples: la manca de fibra dietètica, a més d’afavorir el restrenyiment, ens allunya també dels seus beneficis provats per al sistema cardiovascular; a més, la manca d’altres nutrients, com les vitamines, pot comprometre el nostre sistema immunitari.

I és que restringir o erradicar diversos grups d’aliments sempre té conseqüències per al cos i la salut, i és una decisió molt seriosa que ha de comptar amb la supervisió i el seguiment d’un metge i un dietista-nutricionista col·legiat. Tot i això, consultar un professional tampoc no és garantia de seguretat, ja que avui dia hi ha plans o mètodes de dieta cetogènica que són marca registrada, que compten amb professionals sanitaris i que fan servir suplements nutricionals (de pagament) per a poder sostenir la dieta en el temps.

Les “ajudes” per a perdre pes

Suplements, en aquest cas, per a compensar les possibles deficiències de nutrients i poder sostenir la dieta amb l’objectiu d’aprimar-se. Això és bo o és dolent? Segons el Decàleg per a un consum responsable de complements alimentaris, publicat per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), aquests compostos “no s’han fer servir com a substitut d’una dieta equilibrada”, perquè una alimentació variada i equilibrada “proporciona tots els nutrients necessaris per al desenvolupament i manteniment normal d’un organisme sa”. Des d’un punt de vista legal, l’advocat i expert en dret alimentari Francisco José Ojuelos és molt clar: “Les normes prohibeixen que s’atribueixi als complements alimentaris la propietat de prevenir, tractar o curar una malaltia humana, o referir-se en absolut a aquestes propietats”.

En suma, una dieta cetogènica sense supervisió professional és perillosa. Amb suplements, és difícil de sostenir a llarg termini i s’allunya del que s’entén per dieta saludable. A més, sense la construcció d’un hàbit no hi ha pèrdua de pes que duri en el temps.

Què li passa al teu cos si segueixes aquesta dieta?

La dieta cetogènica té efectes en l’organisme. A curt termini, pot millorar els nivells de sucre en sang, colesterol o triglicèrids, així com el greix total i l’abdominal. Però també pot ocasionar molèsties i problemes a llarg termini: l’excés de cossos cetònics –els compostos que es produeixen quan l’organisme utilitza greix en lloc de carbohidrats com a font d’energia– provoca una sèrie d’efectes secundaris, més o menys greus.

  • Maldecaps i marejos
  • Set
  • Risc de cetoacidosi (disminució del pH en la sang). Aquesta reducció altera processos tan importants com el transport d’oxigen. La cetoacidosi suposa un risc per a la vida, sobretot, per als qui tenen patologies renals o diabetis de tipus 1.
  • Decaïment
  • Mal alè
  • Suor i orina amb olor molt forta (similar a l’acetona)
  • Nàusees
  • Restrenyiment
  • Risc més alt de càlculs renals i osteoporosi
  • Pèrdua de calci, de massa òssia i de massa muscular

Aquesta dieta erradica un bon nombre d’aliments (alguns dels quals, molt sans). Això no només allunya les persones d’un estil de vida saludable, sinó que dificulta que es pugui sostenir a llarg termini, ja que és molt restrictiva i no és fàcil adaptar-la a la vida quotidiana (de viatge, en un sopar amb amics…). Quan s’abandona, és habitual recuperar el pes perdut (el conegut “efecte io-io”), amb el desànim consegüent.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions