Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: L’A B C (D, E i K) de les vitamines

DES QUE SOM NENS EN SENTIM A PARLAR I APRENEM A ASSOCIAR-LES AMB UNA GARANTIA DE SALUT I BENESTAR. PERÒ, TAMBÉ DES DE BEN PETITS, DONEM PER CERTES LES SEVES VIRTUTS I PROPIETATS SENSE SABER QUINES SÓN LLEGENDA I QUINES REALITAT. HA ARRIBAT EL MOMENT DE REPASSAR QUÈ SÓN LES VITAMINES I, A LA VISTA DELS ÚLTIMS ESTUDIS, DESCOBRIR QUIN PAPER ACOMPLEIXEN EN LA NOSTRA SALUT.

Ens acostem a l’hivern i la caiguda de les temperatures ens fa pensar en refredats i en la baixada de defenses. És fàcil caure en el decaïment i, potser, fins i tot ens plantegem que ens vindria bé algun reforç. Però “una dieta que requereixi suplements de vitamines no és una bona dieta”, explica José Miguel Mulet, professor titular de biotecnologia a la Universitat Politècnica de València.

I Ángel Durántez, especialista en Medicina Preventiva i Antienvelliment, recorda que les vitamines són micronutrients que el nostre cos no pot sintetitzar; és a dir, que no pot fabricar per si mateix, de manera que s’han d’obtenir de l’alimentació o, en el cas de la vitamina D, de l’exposició als rajos solars. “El problema és que la manera de menjar, i de viure actual, no garanteix l’aportació necessària de micronutrients. Per això trobem cada vegada més situacions de dèficits vitamínics en la població”, explica.

Per aquesta raó, abans de sortir a buscar un multivitamínic a la farmàcia, no estaria malament fer un repàs a les vitamines, per a entendre per què les necessitem i en quins aliments les podem trobar.

Sabies que…?

  • Al suc de taronja no se li’n van les vitamines. No cal que et prenguis el suc de taronja acabat d’esprémer, ja que la vitamina C és hidrosoluble i es manté dissolta en el suc, sense fer-se malbé, fins a 12 hores després.
  • La vitamina B sí que se’n va en l’aigua de la cocció. Quan bullim verdures i llencem l’aigua, perdem la major part de vitamina B9 i més d’un 50% de B1. Ja ho saps: si bulls les verdures, reutilitza’n el brou per a aprofitar les vitamines.
  • Un excés de vitamines pot ser tòxic, com van saber molt a desgrat seu els exploradors de l’Àrtic que van morir després de menjar-se el fetge dels animals que caçaven, molt ric en vitamina A. El fetge de rens, foques, ossos polars i ossos de trineu és extremadament ric en retinol i n’hi ha prou amb menys de 200 grams per a provocar una hipervitaminosi que pot conduir a la mort.
  • El primer efecte beneficiós que es va veure en la vitamina E va ser la seva capacitat per a afavorir la fertilitat.
  • Hi ha medicaments que interfereixen amb l’absorció o el metabolisme d’algunes vitamines. Els antiàcids dificulten l’absorció de vitamina B12 i els antidepressius augmenten les nostres necessitats d’àcid fòlic.
  • Entre els molts problemes del tabac hi ha el fet que els fumadors necessiten una quantitat més gran de vitamines antioxidants, especialment C i E.
  • A tots els nounats se’ls administra després del part una injecció intramuscular de vitamina K per a prevenir les hemorràgies.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions