Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

: Dieta cetogènica: “Jo vaig perdre 10 quilos menjant bacó”

L’ANOMENADA DIETA KETO CONSISTEIX A REDUIR AL MÍNIM LA INGESTA DE CARBOHIDRATS I DONAR PRIORITAT ALS GREIXOS. ÉS LA MÉS BUSCADA A INTERNET I ES PRESENTA COM UNA SOLUCIÓ NOVA PER A APRIMAR-SE, PERÒ, HO ÉS? ANALITZEM QUÈ PROPOSA I QUINS SÓN ELS SEUS EFECTES.

DIeta cetogènica: “Jo vaig perdre 10 quilos menjant bacó”

El sobrepès i l’obesitat constitueixen un problema de proporcions enormes. En l’actualitat, hi ha 1.900 milions d’adults amb sobrepès, dels quals més de 650 milions pateixen obesitat. L’Organització Mundial de la Salut, que n’ofereix les dades (2018), qualifica aquestes patologies com l’epidèmia del segle XXI, i Espanya no se salva del seu abast. Segons l’última Enquesta Nacional de Salut, feta el 2017 pel Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, la prevalença de l’obesitat al nostre país s’ha duplicat en menys de 30 anys. Avui, el 55% de la població adulta espanyola té excés de pes.

Quan un problema de salut afecta tanta quantitat de persones, la cerca de solucions es dispara i es crea un ambient propici perquè aflorin tota mena de propostes. La llista és llarga i es renova amb freqüència, però de tant en tant en sorgeix alguna que destaca entre les altres, que encapçala les cerques i aconsegueix erigir-se com la dieta del moment. La dieta cetogènica, o dieta keto, és ara mateix aquesta tendència. A continuació expliquem en què consisteix, indaguem en la seva eficàcia i seguretat i investiguem per què s’ha posat de moda gairebé cent anys després d’haver estat creada.

En què se bassa

La dieta cetogènica té dos trets fonamentals. Un és la seva baixíssima aportació de carbohidrats, ja siguin simples (com el sucre de taula, la mel o els sucres presents en la llet i les fruites) o complexos (com els que es troben en les farines, el pa, l’arròs o les patates). Encara que no hi ha una xifra estàndard, es proposa que la ingesta d’hidrats de carboni oscil·li entre 20 i 50 grams per dia. És a dir, entre cinc i deu vegades menys de la quantitat que ingerim de manera habitual, fins i tot quan seguim una alimentació saludable. Per a tenir en ment algunes referències: un plat mitjà d’arròs té uns 40 g d’hidrats de carboni; una ració de llegums cuits, 20 g; un kiwi, 15 g, i un got de llet, 12 g.

L’altre tret clau d’aquesta dieta és l’aportació elevada de greixos, al voltant del triple del que recomanen les institucions de referència, com l’Organització Mundial de la Salut o la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària, entre d’altres. Així, si habitualment s’aconsella a la mitjana de la població que no superin els 75 grams diaris, en la dieta cetogènica és el nutrient protagonista. Arribar als 250 grams diaris de greix implica que estigui present en tots els aliments, en la seva preparació, en els amaniments, els condiments i fins i tot en les postres. Això, sumat a una ingesta discreta de proteïnes (entre 1,2 i 1,7 g al dia per cada quilo de pes corporal), és el que diferencia la dieta keto de qualsevol altra que sigui baixa en hidrats de carboni: gairebé tota l’energia s’obté dels greixos.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte