Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Evitar els sucres afegits

ELS IOGURTS I ALTRES LLETS FERMENTADES SEMPRE HAN ESTAT VISTOS AMB BONS ULLS PER LA SEVA FAMA DE SALUDABLES. EN GENERAL HO SÓN, PERÒ CONVÉ FIXAR-S’HI BÉ: HI HA EXCEPCIONS. LA CLAU? TRIAR PRODUCTES ELABORATS SIMPLEMENT A BASE DE LLET I FERMENTS, ON TAMBÉ TENEN CABUDA ALTRES INGREDIENTS SALUDABLES COM LA FRUITA SECA O LES LLAVORS. AQUÍ TENIU ALGUNES PISTES D’INTERPRETACIÓ DE L’ETIQUETATGE.

Evitar els sucres afegits

Si volem triar una opció saludable, hauríem de llegir la llista d’ingredients per a comprovar que el producte no porta sucres afegits. Això es compleix en la majoria dels casos analitzats en aquesta guia, però no en tots. En els que aquest ingredient sí que és present (Goshua, Danone Activia amb musli, Activia mix&go, Eroski Biactive amb musli i Eroski natural sense lactosa) el contingut total de sucres oscil·la entre 6,1% i 12%. Part d’aquesta quantitat correspon a la lactosa de la llet, així que, si en descomptem la part corresponent, que suposaria un 4% sobre el total del producte, parlaríem d’una proporció de sucres afegits de 2,1% i 8%, percentatges que representarien uns 2,6-10 grams de sucre per cada ració; és a dir, entre mitja culleradeta i dues. Cal assenyalar que, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el consum de sucres lliures ha de ser de menys de 50 g diaris en una persona adulta. L’OMS indica, a més, que si la quantitat de sucre es redueix a menys de 25 g diaris, els beneficis seran millors. Els lactis ensucrats són, juntament amb les begudes ensucrades, la brioixeria i les xocolates, els productes que més contribueixen al nostre consum diari de sucres lliures, que en persones adultes és de 33,3 g i en nens i adolescents voreja els 50 g, segons l’estudi ANIBES (2017).

Podríem pensar que la solució per a evitar els sucres afegits és triar productes amb edulcorants, com els que s’analitzen en aquesta guia (tots destaquen en l’envàs l’absència de sucres afegits): Danone Vitalinea, Nestlé Sveltesse, Danone Activia amb xia i ametlles, Kaiku sense lactosa, Eroski Basic amb edulcorants, Eroski amb cereals, Eroski amb nabius i lli. Tanmateix, malgrat que que tots els edulcorants presents en la seva formulació són segurs (aspartam, acesulfam potàssic i sucralosa), les evidències científiques més recents indiquen que aquests ingredients no són útils per a prevenir o reduir el sobrepès (una de les hipòtesis que s’especula sobre aquesta qüestió és que ens podem habituar a sabors molt intensos, que generalment s’associen amb productes insans). Així, doncs, el més recomanable seria optar per productes sense sucres afegits ni edulcorants, com el quefir, el iogurt natural o la llet fermentada amb bifidobacteris natural. En definitiva, intentar habituar-nos a sabors menys dolços.

D’altra banda, Sveltesse també promociona en l’envàs l’absència de sucres afegits, però conté mel entre els seus ingredients (la mel està composta per un 75% de sucres, aproximadament), així que no compleix els requisits que estableix la legislació. El cas de Danone Activia amb xia i ametlles és més dubtós. També promociona l’absència de sucres afegits, però conté dàtils en la formulació, així que no és clar si s’hi afegeixen amb l’única finalitat d’endolcir el producte (en aquest cas incompliria el reglament) o com un ingredient més.

En molts dels productes analitzats, el contingut en sucre està relacionat directament amb l’aportació energètica: els que tenen els nivells més alts d’aquesta substància també són els més calòrics. Parlem concretament de Danone Activia mix&go (138 kcal/ració), Goshua (110 kcal/ració), Eroski Biactive amb musli (113 kcal/ració) i Eroski natural sense lactosa (108 kcal/ ració). En el cas del quefir, és un producte sense sucres afegits, però les racions solen ser més grans (250 g en un got normal), així que l’aportació calòrica es troba al voltant de les 155 kcal. D’altra banda, els iogurts naturals sense sucre aporten unes 74 kcal/ració, una quantitat similar a la dels iogurts amb cereals (que contenen edulcorants acalòrics), mentre que els desnatats o amb edulcorants aporten unes 50 kcal/ració. Perquè ens fem una idea de les xifres en què ens movem, quatre mandarines aporten unes 60 kcal i una truita de dos ous unes 190 kcal. És a dir, en general són valors bastant baixos (per exemple, un gelat de xocolata aporta unes 300 kcal). Però no oblidem que el que importa no és comptar calories, sinó obtenir-les a partir d’aliments saludables, com les mandarines, els ous o els lactis fermentats sense sucre.

Alguns dels productes analitzats contenen altres ingredients saludables, com ara llavors, fruites vermelles, fruita seca, etc. En principi són opcions molt atractives, ja que són assaciadores (treuen la gana) i aporten nutrients interessants (vitamines, minerals, fibra, àcids grassos omega-3, etc). Això sí, convé que no ens deixem enlluernar pels reclams dels envasos, perquè no tots aquests productes es poden qualificar de saludables. És el cas de Sveltesse, Danone Activia amb musli, Danone Activia mix&go i Eroski Biactive amb musli, que contenen sucres afegits.

El podi del sucre

ELS QUE MÉS*

  • Eroski natural sense lactosa: 12%
  • Eroski Biactive amb musli: 12%
  • Danone Activia mix&go amb nabius i carabassa: 10,7%
  • Nestlé Sveltesse: 7,2%

OS QUE MENOS**

  • Pastoret Stevia: 3,3%
  • Quefir Nestlé: 3,3%
  • Eroski Biactive natural: 3,6%
  • Kaiku sense lactosa sense sucre: 3,7%

Percentatge de sucre dels iogurts analitzats. Segons l’OMS, no hauria de superar el 10% de les calories ingerides al dia, en adults i en nens.
*Suma dels sucres afegits més els que hi són presents de manera natural.
**En aquest cas, els sucres hi són presents de manera natural.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions