Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: cereals : Cereals, varietat de sabor i diversitat de nutrients

L'addició de sucre, sal i olis vegetals fan dels cereals de l'esmorzar uns productes més saborosos i cruixents, però menys recomanables per a un consum diari

/imgs/20131001/cereales1.jpg
Probablement, som davant del primer aliment funcional (aquells que influeixen en les funcions vitals de l’organisme de forma positiva): els cereals de l’esmorzar. En cada cullerada s’amaga una bona dosi d’història. Ja fa 200 anys, als Estats Units començaven a manifestar-se malalties associades a una mala alimentació com la hipercolesterolèmia o el restrenyiment. Un reverend presbiterià va proposar, aleshores, substituir el típic esmorzar anglosaxó (ous, bacó, mantega…) per cereals integrals. Es van crear així les primeres receptes, tan tosques que requerien gairebé 24 hores de remulla abans de degustar-los. Al cap d’un temps, el metge John Kellogg, fundador de la que amb el temps seria la multinacional Kellogg’s, els va perfeccionar i en va crear una versió més digerible, però que encara conservava el cereal integral. Amb el temps, s’han anat desenvolupant infinitat de receptes i tipus de cereals, això sí, amb més sucre, sal i menys integrals que els originals. I és que els cereals de l’esmorzar són un d’aquells productes sobre els quals es projecta un halo de saludable. No ajuda que molts es comercialitzin sota el missatge de ser l’ingredient per a un “esmorzar complet”. Però, realment ho són i de la mateixa entre ells?

El seu lloc en la dieta

En un país on de mitjana s’ingereixen prop de 5 quilos de cereals de l’esmorzar a l’any, una proporció similar a la dels americans i lleugerament per sota de la dels anglesos (5,9 kg per persona a l’any), cal preguntar-se per la millor manera d’incloure’ls en els nostres hàbits alimentaris; sobretot, quan els qui en consumeixen més són els nens d’entre 6 i 9 anys segons l’última enquesta ENIDE -Enquesta Nacional d’Ingesta Dietètica- de l’AESAN.

En essència, en el seu estat més natural i menys processat, els cereals de l’esmorzar constitueixen una font excel.lent d’hidrats de carboni complexos, elements que es reivindiquen com els nutrients per excel.lència per començar el dia amb energia. No obstant això, l’addició d’edulcorants -sucre, xarop de glucosa, fructosa, xocolata o mel-, d’olis vegetals i de sal, per fer-los més saborosos i cruixents, desvirtua el valor dietètic d’aquest aliment i el converteix en un producte més dolç i menys imprescindible per a un consum diari. El valor nutricional d’aquest aliment es troba també en les vitamines i minerals amb les quals vénen enriquits amb freqüència i en la seva aportació de fibra dietètica. En aquest sentit, un pa integral, tant de motlle com de fleca, no té res a envejar a aquests cereals. Com tampoc ho té una fruita fresca de temporada, un grapat de fruites seques o una ració de musli (que no convé confondre amb els típics cereals de l’esmorzar ensucrats), banyats en llet desnatada o acompanyats d’un iogurt desnatat.

Amb tot això, no hi ha motiu per a defenestrar aquest producte, el que convé és saber reconèixer quins són els més saludables i detectar els que, pel contingut excessiu en sucre i sal, mereixen consumir-se de manera ocasional.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte