Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: hipertensió, l’assassina silenciosa

Segons l’estudi Prevalença, diagnòstic, tractament i control de la hipertensió arterial a Espanya, en què participa el Sistema Nacional de Salut, el 42,6% de la població espanyola en té. Però un 37,4% no ho sap.

Veritat o mentida: hipertensió, l’assassina silenciosa

Segons l’estudi Prevalença, diagnòstic, tractament i control de la hipertensió arterial a Espanya, en què participa el Sistema Nacional de Salut, el 42,6% de la població espanyola en té. Però un 37,4% no ho sap. El fet que es pugui viure durant anys amb la tensió alta sense tenir-ne símptomes és el més perillós, ja que hi ha una relació estreta entre aquesta patologia i els trastorns coronaris i cerebrovasculars i la insuficiència renal. Som davant una malaltia crònica que no es cura; per això, saber mantenir la hipertensió a ratlla és l’únic salvavides.

Només afecta la gent gran // FALS

La incidència més gran de casos amb hipertensió comença a partir dels 40-50 anys i la xifra augmenta amb l’edat. El 70% de les persones més grans de 65 anys té la tensió alta, ja que les parets arterials s’endureixen amb l’envelliment, es tornen menys elàstiques i ofereixen més resistència al flux sanguini. Però també hi ha hipertensos per sota d’aquesta edat, fins i tot adolescents i nens. En els casos d’hipertensió en joves, les causes gairebé sempre es deuen a malalties (renals o cardíaques), a l’ús de certs medicaments, a l’obesitat, al consum d’alcohol en excés o de drogues. Si no hi ha antecedents en la família, abans dels 40 és convenient prendre’s la tensió cada 2-3 anys i, a partir d’aquesta edat, cada any. Una persona diagnosticada amb hipertensió s’haurà d’efectuar consultes de revisió més freqüents. Cada cas és diferent, però es recomana revisar-se cada 1-2 mesos fins que es controlin els nivells. Una vegada aconseguits, les visites poden ser cada 3-6 mesos.

El més perillós és tenir-la descompensada // FALS

Popularment es parla de tensió descompensada quan els valors de la màxima (pressió sistòlica) i la mínima (pressió diastòlica) són a prop. Darrere no hi ha cap afirmació científica: el terme “tensió descompensada” no existeix en medicina. El que importa no és que els dos valors siguin a prop, sinó que es trobin dins dels límits. Tenir qualsevol de les dues mesures elevada (igual o superior a 140/90 mmHg) suposa un augment del risc vascular.

L’exercici ajuda a controlar-la // VERTADER

L’Organització Mundial de la Salut recomana fer exercici físic per a disminuir la tensió arterial. Per a la Fundació Espanyola del Cor, l’ideal és fer activitats com caminar, ballar, córrer, nedar o anar amb bicicleta entre 3 i 5 dies a la setmana durant 30-60 minuts al dia. Una petita reducció de la tensió arterial pot ser suficient per a rebaixar significativament la incidència d’accidents cerebrovasculars i infarts. Però, alerta: una persona hipertensa, abans de començar amb un programa d’exercici físic, sempre ha de consultar el metge, ja que durant l’exercici pot pujar la tensió arterial. L’especialista, depenent de la situació del pacient, li pot recomanar abaixar els valors abans de començar a practicar esport o evitar exercicis isomètrics (de tensió muscular), ja que amb aquests es pot elevar la tensió fins a límits que serien perillosos per a un hipertens. Per exemple, no es recomana aixecar pesos si la persona té una pressió superior a 180/110 mmHg, ja que la intensitat d’aquest exercici pot provocar en totes les persones un augment sobtat de la tensió, i si la persona està en els límits de risc cardiovascular és perillós.

Una dieta sana la redueix // VERTADER

Com més quilos pesem, més sang necessitem per a subministrar oxigen i nutrients als teixits. A mesura que augmenta el volum de sang, també ho fa la pressió sobre les parets arterials. Segons l’OMS, per cada 5 kg d’excés de pes que es perdin es pot arribar a reduir la tensió sistòlica entre 2 i 10 punts. Amb una alimentació saludable es pot mantenir la tensió sota control, és a dir, menjar de tot (el que és saludable) una mica (fruita i verdura, llegums, cereals integrals, lactis desnatats, peix, ous o carns magres) i eliminar els greixos menys recomanables (mantega, margarina, oli de coco o palma…).

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions