Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: carn de gall dindi, tan bona com la pinten

En pocs anys, la carn de gall dindi s’ha convertit en part de la dieta habitual dels espanyols. La demanda anual ha passat de tres quilos per persona a gairebé cinc. La seva composició hi té molt a veure: està formada per un 75% d’aigua, conté una gran quantitat de proteïnes, vitamines i menys greix que el pollastre. Però aquestes qualitats només són pròpies del producte sense processar; en forma d’embotit deixa de ser tan recomanable.

És una carn més calòrica que la de pollastre // Fals

Una porció de pit de gall dindi de 100 grams (sense pell) té unes 104 calories, mentre que una de pollastre sense pell del mateix pes té 108 kcal. La diferència calòrica entre les dues carns és mínima quan es tracta del pit, però si parlem de les calories que aporta l’animal sencer (la mitjana de tots els talls), en el cas del pollastre puja fins a 167 grams per 100 grams de carn; el gall dindi es queda en 107 calories. Així i tot, les dues quantitats estan molt per sota de les 197 calories que ens aporta un tall de vedella de 150 g, les 273 kcal que ingerim amb una ració de carn de porc o les 225 kcal que té l’anyell de llet.

Conté menys greix // Veritat

El gall dindi, com la resta de les carns blanques, és una carn magra. Té aproximadament una mitjana de 2,2% de greix per cada 100 grams, dels quals només el 0,44% és saturat, mentre que la del pollastre en té un 9,7%, dels quals 2,63% constitueixen àcids grassos saturats. Aquestes xifres són una mitjana del greix que aporta l’animal sencer, però cada tall del gall dindi en té una quantitat diferent. En un filet de pit sense pell (100 g), l’aportació de greix és mínima, només 0,65 grams, mentre que una cuixa sense pell del mateix pes n’aporta 2,37 grams. Igual que passa amb el pollastre, tot el greix del gall dindi és visible, per tant es pot retirar fàcilment.

El pollastre aporta més quantitat de proteïna // Fals

Tant el gall dindi com el pollastre tenen proteïnes amb alt valor biològic –es denominen així pel contingut ric en aminoàcids essencials, aquells que l’organisme no pot sintetitzar per ell mateix–, però el gall dindi en té més quantitat. El gall dindi, a més, aporta més metionina, que és un aminoàcid que ajuda a metabolitzar més bé aquestes proteïnes. En una ració de pit de pollastre sense pell de 100 g s’obtenen 21,2 grams de proteïna (19,3 g si són de la cuixa), però la mateixa ració de pit de gall dindi aporta uns 24,6 grams de proteïna (20,3 grams en el cas de la cuixa). És una quantitat bastant important, ja que, per exemple, una dona de 60 kg que no fa gaire activitat física necessita una ingesta d’uns 48 g de proteïna al dia; així, amb dos talls de pit de gall dindi ja tindria cobertes les seves necessitats diàries. Com que el gall dindi no té hidrats de carboni, són les proteïnes i els greixos les úniques que contribueixen a aportar calories a l’organisme. D’aquesta manera, a l’organisme li costarà més treball metabolitzar-les i, per tant, ens quedarem més tips i tindrem la sensació d’estómac ple durant més temps. Encara que en general la carn de gall dindi no té gaire greix (una mitjana de 2 g per cada 100 g), és cert que uns talls en tenen més que d’altres i, de tots, el pit és la part més blanca i més magra de l’animal, la que té menys percentatge de greix (0,65 g) i més contingut proteic. Les calories que arriben de les proteïnes sempre són preferibles, ja que l’organisme requereix més energia per a descompondre-les que les dels greixos o els carbohidrats, per això aporten més sensació de sacietat.

Té menys colesterol que altres carns // Veritat

El gall dindi també té colesterol, però el seu contingut és més baix en comparació d’altres carns. Un tall de pit de gall dindi sense pell conté 62 mg de colesterol (72 mg en la cuixa sense pell), mentre que el pollastre en conté 64 mg per la mateixa quantitat (87 mg en la cuixa sense pell) i la ingesta màxima al dia recomanada és de 300 mg. Un tall de vedella conté 103 mg de colesterol per cada 100 g, i un de porc, 80 mg.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions