Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: galetes per a nens : Galetes per a nens, bocins de dolçor

Aquests aliments tenen un gran valor energètic a causa del seu alt contingut en hidrats de carboni i greixos, cosa que en fa aconsellable un consum ocasional i equilibrat

Quina quantitat de galetes infantils poden menjar els nens?

El seu lloc en la dieta

/imgs/20150601/NinosRubios.jpg

Són moltes les famílies que inclouen les galetes en la seva alimentació quotidiana. De fet, del total de la despesa en alimentació de les llars espanyoles, la partida de brioixeria, pastisseria, galetes i cereals suposa un 3,6%.

En aquest punt, cal saber que les galetes, pel seu contingut en sucres i greixos, encaixen dins del grup d’aliments denominat “brioixeria”. Així les considera el Ministeri de Sanitat que, en l’Enquesta Nutricional d’Ingesta Dietètica Espanyola (ENIDE), les va incorporar dins de la categoria “brioixeria”, al costat d’altres productes com pastissos, brioixos, bunyols o xurros.

Les galetes són aliments de gran valor energètic per l’alt contingut en hidrats de carboni i en greixos que tenen. Aporten una mitjana de 450 calories per cada 100 grams, per la qual cosa són un complement adequat d’esmorzars o berenars, però s’ha de tenir molt en compte la quantitat que se’n consumeix. La seva ingesta resulta especialment adequada com a aportació energètica extra en situacions de desgast físic que així ho requereixen.

Quan es tria entre les versions lleugeres, és important fixar-se en l’origen de les calories, ja que hi ha alguns casos en què es redueixen les calories a costa del greix i, tot i això, es manté la quantitat de sucres. Aquestes dades són importants especialment per als qui han de cuidar l’aportació de greix o sucres en la seva dieta, com els diabètics, les persones amb hipercolesterolèmia, hipertrigiceridèmia, obesitat, etc. De qualsevol manera, cal tenir en compte que per a notar una diferència significativa d’ingesta de calories, caldria prendre unes 12 galetes, és a dir, 100 grams d’aquest aliment, una quantitat gens aconsellable.

Amb tot, cal recordar que el consum excessiu d’aliments amb una densitat calòrica alta (com les galetes) incrementa el risc de patir obesitat a llarg termini. Segons l’enquesta Enkid, duta a terme amb una mostra representativa de la població infantil d’Espanya, les galetes es troben entre els aliments que més calories, greixos totals, greixos saturats i sucres aporten als nens. Encara més, en adults, les galetes també són dels productes més consumits entre hores. Encara que cada vegada és possible trobar més galetes enriquides en nutrients, cal recordar, com va assenyalar al setembre de 2012 l’actual directora general de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que un aliment amb molt de sucre no és recomanable, encara que s’hi hagin afegit vitamines, minerals o fibra.

Vol dir això que les galetes són “dolentes” i que cal oblidar-se de menjar-ne? No, en absolut. Com passa amb qualsevol aliment, el seu efecte en la salut dependrà tant de la freqüència de consum com de com sigui de saludable la resta de la dieta. No és el mateix esmorzar, berenar i picar galetes entre hores, que gaudir-ne només en l’esmorzar o el berenar per a deixar espai a la fruita fresca en altres preses. Tampoc no és el mateix menjar mig paquet de galetetes amb un bol de llet sencera, que respectar unes racions moderades de galetes i acompanyar-les amb un got de llet desnatada. I, per descomptat, no és el mateix una galeta que una altra. A manera d’exemple, les que estan cobertes de xocolata tindran mes calories, greixos i sucres que les que no ho estan.

D’altra banda, la mida de la ració consumida resulta determinant quant a les calories que ens aportaran les galetes. Si ens fixem en els productes, moltes marques de galetes per a nens ofereixen racions individuals amb quatre galetes de 10 grams cadascuna a l’interior. Sens dubte, aquesta ració (de 40 grams) aportarà més calories, greixos i sucres que una unitat de galeta de tipus “Príncipe”.

Equilibrar per a alleugerir

/imgs/20150601/Oreo.jpg

Habitualment, tant nens com adults prenen galetes en l’esmorzar o el berenar. Les galetes no han de desaparèixer de la dieta, però és important conèixer el seu contingut i equilibrar-ne la ingesta per a alleugerir les calories, els sucres i els greixos de la nostra alimentació.

En el cas dels esmorzars, al nostre país, és un costum molt arrelat que siguin dolços. A més de productes de galetes, també se sol incloure brioixeria i rebosteria, torrades untades amb melmelada, llet amb sucre o cacau, cereals endolcits, etc. L’objectiu és introduir petits canvis que disminueixin la ingesta de calories, sucres i greixos en aquest primer àpat del dia. Així, es poden alternar els aliments més substanciosos i no triar sempre les galetes, la brioixeria o la melmelada com a opció per a l’esmorzar. Altres dies es pot optar per fruita fresca i productes poc processats, com ara torrades elaborades amb pa del dia anterior amb oli.

El mateix passa amb l’esmorzar o el berenar. La galeta no sempre ha de ser la primera opció. Es pot combinar amb fruita fresca, macedònies o entrepans saludables de pernil dolç o gall dindi, de peix, de formatge fresc, vegetals, etc. Hi ha un gran ventall de possibilitats.

Les galetes són addictives?

/imgs/20150601/Deseo.jpg

Un paquet d’exquisides galetes ens atreu en gran manera. Sabem quan les obrim, però mai quan les tancarem. Tant als adults com als nens, ens costa molt deixar de menjar aquests bocins dolços saborosos, per la qual cosa és molt freqüent que pensem que són addictives. Però en realitat ho són?

La resposta és que no, les galetes no són addictives. Si bé és cert que ens costa més deixar de menjar-ne quan estem enfront d’aliments molt abellidors, no és correcte parlar d’addicció. En l’addicció hi ha una dependència emocional i física excessiva que sol anar en augment, cosa que no passa amb els aliments saborosos. És més correcte parlar, segons assenyala el doctor José María Ordovás, de “propensió”, això és, “inclinar-se per naturalesa, per afició o per un altre motiu, cap a alguna cosa en particular”, com ho defineix el diccionari.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions