Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

:

Paginació dins d’aquest contingut

  • Ves a la pàgina anterior: « 
  • Ets a la pàgina: [Pàg.. 3 de 0]

Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les edats de la nutrició : Quins suplements es recomanen?

Si l’alimentació és molt important en qualsevol etapa de la nostra vida, durant la gestació és primordial. Portar una dieta equilibrada, actuar davant un dèficit de nutrients o cuidar especialment la seguretat alimentària resulten clau.

Quins suplements es recomanen?

L’àcid fòlic és l’únic suplement imprescindible per a una dona que vulgui quedar-se embarassada. Pel que fa a la resta, és difícil que la dona que té una carència nutricional abans de la gestació la superi un cop s’ha quedat embarassada, ja que és possible que el seu problema es mantingui o s’agreugi, i això pot perjudicar el curs i el resultat de l’embaràs.

De tota manera, és fonamental consultar el metge abans de prendre qualsevol producte, ja que aquests podrien ser perjudicials. “La suplementació, quan sigui necessària, és a dir, quan es detectin estats de carència o quan es diagnostiqui una deficiència oberta (unes vegades per mitjà d’analítiques; d’altres, per mitjà de signes i símptomes)”, afirma Baladia. “Això sí, sempre prescrit per l’especialista”.

Àcid fòlic (vitamina B9). La deficiència d’aquest nutrient està lligada a retard en el creixement, anèmia megaloblàstica (disminució del nombre de glòbuls vermells en sang) i el desenvolupament de defectes del tub neural del fetus com ara espina bífida. Per a evitar aquest dèficit, la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) recomana prendre 0,4 mg diaris d’àcid fòlic a totes les persones que es volen quedar embarassades. A més, si la dona ha tingut un embaràs previ amb problemes per un dèficit d’aquesta vitamina, s’aconsella augmentar aquesta quantitat a 4 mg/dia. Aquesta suplementació s’ha d’iniciar abans de la concepció (12 setmanes abans) i no hi ha proves que, més enllà de les 12 setmanes després del part, tingui beneficis.

Calci i fòsfor. La unió de calci i fòsfor (fosfat càlcic) formarà els ossos del fetus i, posteriorment, les dents del nadó. El calci és important per a evitar descalcificacions de la mare (pèrdua del mineral en ossos i dents). Les embarassades amb intolerància a la lactosa (sucre de la llet) o al·lèrgia a la caseïna (proteïna de la llet) que no prenguin les racions suficients de lactis han de complementar la dieta amb altres aliments rics en calci: derivats de soia enriquits (beguda de soia o tofu), peixos dels quals es menja l’espina (sardines en llauna, seitons…) o fruita seca (encara que l’absorció de calci d’aquesta última no és tan efectiva).

Ferro. La ingesta mínima necessària d’aquest mineral augmenta pel volum més alt de sang, per la producció de teixits fetals i placentaris i per la formació en el fetus de reserves de ferro que seran utilitzades en la lactància. Les dones que no disposen d’unes reserves de ferro importants abans de l’inici de la gestació hauran de recórrer a suplementar-lo per a evitar problemes relacionats amb l’anèmia ferropènica, sempre sota indicació mèdica.

Iode. Els nivells de iode que es necessiten durant l’embaràs no són especialment elevats respecte dels que necessita la dona no gestant; no obstant això, és imprescindible per al funcionament correcte de les hormones tiroidals, que intervenen en el creixement del fetus, en el desenvolupament del seu cervell i en la regulació d’altres funcions metabòliques. Aquest mineral es troba en peixos, mariscos i vegetals. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana el consum habitual de sal iodada, encara que, en cas de dèficit, el metge pot prescriure’n una suplementació extra a les dones embarassades.

Quant de pes s’ha de guanyar?

Tot depèn de l’estat previ a l’embaràs: a les dones amb més pes abans de la gestació se’ls recomana que guanyin menys quilos que a les persones que presenten un pes adequat. Eduard Baladia concreta aquestes dades:

  • Per a una dona amb un pes adequat: entre 11 i 16 kg
  • Per a una dona amb sobrepès previ: entre 7 i 12 kg
  • Per a una dona amb obesitat prèvia: entre 5 i 9 kg

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions