Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Digue’m quina edat tens i et diré com et pots alimentar millor

Portar una alimentació saludable des del bressol ens ajudarà a evitar riscos futurs. Encara que una dieta equilibrada, amb més aliments vegetals i menys productes processats, i un estil de vida actiu resulten fonamentals, cada edat té les seves necessitats especials pròpies i els seus consells. Aquí comença una sèrie de reportatges que analitzaran en profunditat cada etapa els pròxims números.

L’embaràs: una atenció especial

L’estat nutricional i el patró d’activitat física de la mare afectaran el desenvolupament del nadó, tant abans com després del part. Per això és important vigilar totes aquelles situacions de més o menys risc que impliquin un dèficit nutricional. “Sobretot, cal posar atenció al ferro, l’àcid fòlic, la vitamina D, el calci o el iode”, detalla el dietista-nutricionista Juan Revenga. A més, és fonamental cuidar la seguretat alimentària. Per què? “Perquè un incident com una intoxicació alimentària, que en altres etapes de la vida representa poc de risc, en l’embaràs pot arribar a ser especialment greu”, adverteix. Així, en aquest període cal evitar determinats aliments —com el pernil, pel risc de toxoplasmosi, i el peixos blaus grans, pel contingut en mercuri—, i ser molt escrupoloses amb les dates de caducitat, la higiene dels aliments i els estris de cuina.

Durant els nou mesos, un dels trastorns més amenaçadors és la diabetis gestacional. La Federació Internacional de Diabetis (IDF, segons les sigles en anglès) estima que el 16,2% de les dones que van donar a llum el 2017 van tenir hiperglucèmia durant l’embaràs, i que 6 de cada 7 casos van ser deguts a diabetis gestacional. A més d’una certa càrrega genètica, l’aparició d’aquesta patologia depèn en gran manera d’uns patrons inadequats d’alimentació i d’activitat física. Segons l’OMS, “les dones amb diabetis gestacional corren més risc de patir complicacions durant l’embaràs i el part, i tant elles com els seus fills tenen més probabilitats de patir diabetis de tipus 2 en el futur”. La Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) recomana prioritzar el consum de fruita fresca i vegetals, evitar la ingesta de postres i snacks hipercalòrics i reduir el consum de carns vermelles. Practicar exercici moderat (per exemple, caminar) ajuda a mantenir sota control el sucre en sang.

El paper de la lactància

Els missatges de l’Organització Mundial de la Salut són inequívocs quan es refereixen al període de lactància: la llet materna és l’aliment ideal per als nounats. Aporta tots els nutrients i conté anticossos que ajuden a protegir els nadons de diverses malalties. Els adolescents i adults que van ser alletats tenen una tendència inferior a patir sobrepès, obesitat i diabetis de tipus 2. Si per la causa que fos s’optés per la lactància artificial, aquesta és una opció vàlida sempre que s’ofereixi “a demanda”, igual que amb el pit, i sense forçar les preses, ja sigui per la freqüència o pel volum. L’OMS recomana mantenir la lactància exclusiva almenys fins als 6 mesos, la introducció d’aliments apropiats per a l’edat i segurs a partir de llavors, i el manteniment de la lactància materna fins als 2 anys o més. Però, segons dades de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), al nostre país tan sols el 47% dels nens de 0 a 6 mesos s’alimenten exclusivament de llet materna.

Durant la lactància, l’alimentació de la mare és fonamental. Nutrients com el iode, el calci, la fibra i l’omega-3 continuen sent claus per a ella i, igual que durant l’embaràs, cal donar prioritat als aliments frescos de temporada, evitar el consum d’alcohol i de peix blau. A partir dels 6 mesos, cal començar a introduir aliments sòlids en la dieta amb la finalitat de cobrir les necessitats creixents i ajudar-los en el desenvolupament motor i cognitiu. Per a fer-ho, un dels mètodes que recomana l’Associació Espanyola de Pediatria és el Baby Led Weaning o alimentació complementària a demanda. En aquest tipus alimentació, el nadó comença a prendre els aliments sòlids de forma autònoma amb les pròpies mans, i així aprèn a familiaritzar-se amb els sabors i les textures. En la planificació s’hauria de partir del menjar que prengui la família i així adquirir hàbits alimentaris, encara que per a ensenyar amb l’exemple cal revisar (i millorar) l’alimentació de tot el nucli familiar.

La alimentació en la infància

Els aliments ultraprocessats són un condicionant important en el pes i la salut de les persones, i l’accés a aquests comença des del mateix bressol en forma de galetes, llaminadures o cereals ensucrats. Mal fet. Segons l’Estudi Nutricional i d’Hàbits Alimentaris de la Població Espanyola (ENPE) de la Fundació Eroski, la taxa d’obesitat dels menors de 6 a 9 anys és del 22,8%. L’obesitat infantil es reduiria fins i tot en un terç si es prohibís la publicitat en televisió d’aliments de pitjor perfil nutricional, conclou un estudi publicat a la revista European Journal of Public Health. La promoció d’aquest tipus de productes insans suposa un perill per als més petits i fins i tot per als adolescents, però la pressió de l’entorn fa especialment complicat que els nostres fills no acabin amb un d’aquests ultraprocessats (brioixeria industrial, refrescos…) a la mà. En aquests casos, el millor consell que cal seguir és el que dona el nutricionista Julio Basulto quan promou un “no oferir, no negar”. És a dir, la idea no és prohibir les llaminadures en un aniversari, sinó no oferir a casa aliments poc saludables. D’aquesta manera, evitarem en bona manera l’accés a aquests productes malsans i, al mateix temps, no es crearan conflictes quan hi entrin en contacte.

Un altre dels preceptes més importants és respectar els cicles de gana i sacietat dels més petits. L’estudi Només tres bocins més, elaborat entre diverses universitats estatunidenques, destaca que el 83% dels nens mengen per sobre de la seva gana per insistència dels pares. Una dada preocupant si tenim en compte les actuals xifres d’obesitat.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions