Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: No treu el son a totes les persones // Vertader

ÉS LA SUBSTÀNCIA ESTIMULANT QUE MÉS ES CONSUMEIX AL MÓN. A ESPANYA, EL 80% DELS ADULTS EN PRENEN DE MITJANA ENTRE 200 I 300 MG AL DIA (2-3 TASSES DE CAFÈ). S’ESTIMA QUE ELS MENORS DE 10 ANYS N’INGEREIXEN 1 MG PER QUILO CORPORAL, SOBRETOT PELS REFRESCOS I LA XOCOLATA. PERÒ SOBRE LA CAFEÏNA SEMPRE PLANEJA L’OMBRA DEL DUBTE: ÉS PERJUDICIAL PER A LA SALUT O BENEFICIOSA? VERIFIQUEM ELS MITES QUE ENVOLTEN L’ALCALOIDE MÉS POPULAR.

No treu el son a totes les persones // Vertader

La cafeïna és psicoactiva i pot retardar el son, però depèn de la persona. Segons l’EFSA, dosis úniques de 100 mg (al voltant de 1,4 mg per kg de pes corporal) de cafeïna poden afectar la durada i els patrons de qualitat del son en alguns adults, si es consumeixen abans d’anar a dormir. Però hi ha persones que consumeixen el cafè de manera quotidiana i en desenvolupen més tolerància, per això una tasseta abans d’anar a dormir no els traurà el son.

Els efectes de la cafeïna comencen a notar-se al cap de 10-15 minuts d’haver-ne pres i el seu nivell màxim és als 30-45 minuts. Però duren entre 3 i 8 hores, depenent del metabolisme de la persona: depèn del sexe, de l’edat o de l’estat gestacional. Per exemple, la mitjana de vida de la cafeïna en el cos d’un adult és de 4 hores (encara que per a unes persones pot ser de 2 i per a unes altres, de 8 hores). En una dona embarassada augmenta, especialment al tercer trimestre, quan la cafeïna es metabolitza més lentament.

La descafeïnització l’elimina del tot // Fals

Sempre queda una mica de cafeïna després de la descafeïnització del gra. Entre els mitjans que més es fan servir hi ha el mètode d’aigua-carbó, on es banyen els grans en aigua un llarg període de temps i la cafeïna es dissol en l’aigua. Aquesta aigua es bomba a través d’un filtre de carbó actiu que absorbeix la cafeïna. Un altre procés fa servir el clorur de metilè (aprovat per les entitats de referència sempre que el producte final no contingui més del 0,001% d’aquest compost). Però cap d’aquests mètodes elimina la cafeïna al 100%. Segons la legislació europea, el cafè descafeïnat no pot tenir més d’un 0,10% de cafeïna en el cafè torrat (0,12% segons la reglamentació espanyola) i d’un 0,3% en cafès solubles.

Un refresc de cola és més saludable // Fals

Una llauna d’una beguda de cola conté menys cafeïna que una tassa de te o cafè. En un cafè exprés d’uns 60 ml ingerim 80 mg de cafeïna, mentre que en una llauna de 330 ml n’ingerim uns 40 mg. Però la cafeïna, tant en la cola com en una beguda energètica, s’ha afegit artificialment i, a més, es tracta de productes que no contenen altres nutrients interessants que sí que aporten els productes d’origen vegetal, com el cafè: carbohidrats, lípids, minerals, antioxidants, vitamines o fibra. Aquestes substàncies li donen l’aroma i el color, però també aporten propietats al producte. Un refresc està compost bàsicament per sucre, saboritzants, colorants i conservants.

Però, què és la cafeïna?

En estat pur és un compost químic inodor, incolor i amarg que és present en més de 60 espècies de plantes. Encara que les fonts de cafeïna més conegudes són els grans de cafè i cacau, també es troba en les fulles de te, de mat, en la nou de cola i en les baies de guaranà. A més d’estar en aquests fruits, llavors i fulles, on actua com a pesticida natural, es pot fabricar en un laboratori i afegir-se a una gran varietat d’aliments, suplements alimentaris, medicaments i fins i tot cosmètics (per exemple, com a exfoliant o antioxidant).

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions