Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

Sauna i bany turc : Un ritual plaent i beneficiós

Per a treure'n el màxim profit i evitar possibles riscos cal conèixer-ne molt bé el funcionament

Precaucions amb la sauna i el bany turc

  • L’alta temperatura a què se sotmet el cos fa que el ritme cardíac arribe a duplicar-se i passar de 70 a 140 pulsacions per minut. Això fa que la sauna i el bany turc estiguen contraindicats per a ancians, embarassades i persones amb problemes de salut (hipertensió, cardiopaties).
  • Són desaconsellats per als qui pateixen trastorns de pressió o per als qui presenten problemes de venes varicoses.
  • Contraindicats per als qui sofreixen de dermatitis o problemes de vasodilatació.
  • També els han d’evitar les persones que pateixen una malaltia bronquial severa, epilèpsia, anorèxia o còlics renals.

Passos que cal seguir
Abans de la sauna o del bany turc…

  • Si és la primera vegada que es pren una sauna o un bany turc, no serà sobrer fer-ho en companyia d’algú amb experiència
  • Si es fa després de practicar algun esport, és recomanable descansar abans entre 15 i 30 minuts perquè la temperatura corporal descendisca i evitar així sotmetre el cos a un cop de calor.
  • No s’ha d’entrar a la cabina amb gana, amb l’estómac ple (cal deixar passar com a mínim una hora des de la darrera menjada) o en estat d’esgotament.
  • Abans d’entrar, cal dutxar-se a fons amb aigua tèbia.
  • Cal no oblidar-se de beure, ja que se sotmetrà el cos a una deshidratació moderada.

Durant…

  • Si es vol prendre una sauna, cal començar la sessió en els seients més baixos, perquè l’organisme es vaja adaptant a la calor.
  • Convé estirar-se o seure amb els peus sobre el seient perquè tot el cos estiga a la mateixa temperatura.
  • Durant la sessió no s’ha de beure líquids, ja que no es produiria la desintoxicació corporal.
  • No convé fer exercicis de gimnàstica durant la sessió, ni dedicar-se a conversar perquè es carreguen la respiració i la circulació.
  • Si és la primera vegada, no s’ha de superar els deu minuts per a evitar una baixada de tensió.
  • El normal és que als 8-12 minuts el cos tinga ja ganes de refrigerar-se. Cal sortir de la cabina encara que es considere que no s’ha transpirat prou. Les persones molt acostumades poden estar-s’hi fins a 15 minuts, però es recomana descansar després d’aquest període.
  • Abans d’abandonar la cabina, cal seure amb els peus penjant al banc perquè la circulació s’adapte de nou a la posició vertical. Després, cal alçar-se de forma pausada perquè si es fa de manera sobtada, la sang es pot acumular i produir una mena de vertigen o síncope.

I després…

  • Cal estar-se uns minuts (pocs, per a no arribar a tremolar) fora de la sauna (si pot ser, a l’aire lliure) per a refredar les vies respiratòries. Els pulmons necessitaran aire exterior.
  • Després, convé dutxar-se amb aigua freda (si la pressió sanguínia és alta, que siga temperada). S’ha de dirigir el raig des de les extremitats cap al centre del cos, en la direcció del cor, per que torne el ritme.
  • Si encara queda temps -i ganes- un bany d’immersió en aigua freda farà reaccionar els vasos sanguinis i augmentarà la pressió arterial.
  • És convenient alternar les sessions amb dutxes d’aigua freda per a aconseguir una vasoconstricció (contracció dels vasos sanguinis), mitjançant la qual s’estimula la circulació sanguínia i s’eliminen els productes residuals dels músculs, al mateix temps que els nodreix. Si s’acaba d’iniciar en aquestes qüestions, no convindria repetir més d’una vegada el cicle calor-fred; si se’n té experiència, es pot fer una segona, i, com a màxim, fins a una tercera entrada a la sauna. Més de tres cicles no aporten beneficis complementaris, i sí que fatiguen.
  • Després de la sauna cal beure aigua o una beguda isotònica per a recuperar les sals minerals perdudes amb l’excessiva sudoració.
  • No és recomanable prendre més de dues sessions setmanals.

Paginació dins d’aquest contingut

  • Ves a la pàgina anterior: « Sauna
  • Ets a la pàgina: [Pág. 3 de 3]

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions