Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: soia, ni un miracle ni un aliment perillós (II)

Aquest llegum d’origen asiàtic s’ha posat de moda els últims anys, en part, perquè s’ha relacionat amb beneficis innombrables per a la salut. Encara que també han sorgit falsos rumors sobre els seus suposats perills. La veritat és que la soia no és el miracle nutricional, però tampoc no hi ha cap confirmació científica que ens faci cap mal. Això sí, sempre que no substitueixi la ingesta d’altres nutrients essencials o s’estigui prenent medicació per a l’hipotiroïdisme.

Veritat o mentida: soia, ni un miracle ni un aliment perillós (II)

Té un efecte feminitzant en els homes // Fals

Existeix un fals rumor que assegura que les ipriflavones de la soia, que tenen una estructura molt similar a l’estrogen que produeix el cos de la dona, poden interferir en l’activitat hormonal dels homes que en consumeixen i causar problemes de fertilitat o disfunció sexual. No és veritat. Els estrògens femenins són les hormones responsables de les característiques sexuals de les dones, com el creixement de les mames o l’aparició de la menstruació, però perquè les ipriflavones puguin causar algun efecte en la salut reproductiva o en el físic dels homes s’haurien de consumir en grandíssimes quantitats i, a més, l’activitat estrògena de les ipriflavones és molt menor que la de l’hormona natural (l’activitat estrògena és 1/1000 menor que els estrògens naturals). La quantitat de soia que s’hauria de consumir no es podria aconseguir mai amb aliments. Passa el mateix amb els nadons alimentats amb llet de fórmula de soia. Tots els estudis realitzats confirmen que no hi ha cap cas de nens que hagin vist afectats els seus òrgans sexuals pel consum d’aquest aliment.

El seu cultiu és una de les causes principals de la desforestació // Veritat

El 80% de la desforestació a l’Amazones o al Gran Chaco argentí es deu a l’agricultura que arrasa els boscos per a produir principalment tres productes: la carn de boví, l’oli de palma i la soia, segons dades d’Ecologistes en Acció. Els europeus importem 33 milions de tones de soia cada any dels productors més grans, el Brasil i els Estats Units: la majoria estan destinades a l’alimentació del bestiar, però una altra bona part acaba al nostre cistell d’anar a comprar. Segons un informe publicat al juny de 2020 per la revista Science, entre el 18% i el 22% de la soia que importa la Unió Europea des del Brasil procedeix de l’activitat il·legal de desforestació a les regions brasileres de l’Amazònia i el Cerrado.

Tota la soia que consumim a Europa és transgènica // Fals

La soia transgènica s’obté per enginyeria genètica per a fer-la més resistent a herbicides i insectes. Encara que aquest tipus de soia és tan saludable com la convencional, la regulació europea exigeix que tots els productes que contenen soia transgènica ho indiquen en l’etiquetatge. Malgrat aquesta normativa, sí que es poden colar traces de soia transgènica en els productes elaborats amb aquest llegum perquè, per sota d’un 0,9%, està permesa entre els ingredients sense que s’hagi d’assenyalar en l’envàs. Segons dades de Greenpeace, la immensa majoria de la soia transgènica s’utilitza en l’elaboració de pinsos per a animals, no per al consum directe humà.

Què és

La soia és un llegum que té l’origen a l’Orient (la Xina i el Japó) i que destaca per les seves propietats nutricionals. És rica en proteïna, tant en quantitat (el gra de soia cru aporta un 36,5% de proteïna) com en qualitat, ja que té els 8 aminoàcids essencials. Els seus greixos són poliinsaturats (hi destaquen els omega-3 i omega-6), i no conté ni colesterol ni greixos saturats. Aporta magnesi, calci, ferro potassi i fòsfor, folats, vitamina E, A i diverses del grup B.

Dels seus grans s’obtenen diferents productes que podem trobar en el mercat i que, segons el seu processament, es poden classificar en:

  1. Soia no fermentada. Tofu (preparat de llavors de soia, aigua i solidificants), beguda de soia, edamame (la beina), brots de soia, farina, soia texturitzada i oli.
  2. Soia fermentada. Natto (llavors de soia cuites i fermentades), miso (condiment elaborat a base de soia fermentada), tempeh (llavors de soia fermentades amb el fong rhizopus) i salsa de soia.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions