Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: aigua imprescindible, però sense exagerar

És el component principal del nostre organisme. Quan naixem, som un 80% d’aigua i prop d’un 60% quan som adults. Podem viure setmanes sense aliment, però és impossible sobreviure més de tres dies sense aquest fluid.

Tot i la necessitat imperiosa que tenim d’aigua, no hem de ser esclaus dels grans mites que hi ha sobre el seu consum. Ni cal anar acompanyat d’una ampolla a tot arreu.

Necessitem beure’n vuit gots al dia // Fals

És el gran mite que recau sobre el consum d’aigua, però no és cert. Darrere d’aquesta afirmació no hi ha cap estudi científic. Aquesta llegenda parteix d’una recomanació que es va fer en un article del 1945 on s’esmentava que les persones necessitaven uns 2,5 litres d’aigua al dia, encara que es va ignorar el que es deia a continuació: que la major part d’aquesta quantitat s’obté amb els aliments. Fa dècades que s’investiga la quantitat d’aigua necessària i la veritat és que, a diferència d’altres nutrients, no hi ha proves científiques que confirmin la quantitat específica que hem de beure per a evitar malalties o millorar la salut. Cada persona necessita diferents proporcions per a mantenir-se hidratada.

El que importa és tenir un balanç hídric equilibrat // Veritat

El balanç hídric és la relació entre la ingesta i la pèrdua de líquids. L’aigua no s’emmagatzema a l’organisme, per això un adult que viu en un clima amb temperatures moderades perd diàriament entre dos i tres litres de líquid a través de la suor, l’orina, els excrements, la respiració i la transpiració. Aigua que cal reposar diàriament. La producció d’aigua metabòlica, és a dir, aquella que produeix l’organisme mitjançant els processos metabòlics de proteïnes, greixos i hidrats de carboni, compensa només una petita part d’aquestes pèrdues; per tant, per a aconseguir aquest equilibri hem d’ingerir aliments i líquids. La quantitat que entra al cos ha de ser la mateixa que s’elimina.

Beure massa pot ser perillós // Veritat

Un excés important d’aigua pot produir hiponatrèmia, una malaltia que es produeix quan la concentració de sodi en sang és molt baixa. El sodi ajuda a regular l’equilibri de líquids en el cos. Un nivell normal en sang oscil·la entre 135 i 145 miliequivalents per litre (mEg/L) i la hiponatrèmia es produeix quan el sodi es troba per sota de 135. Beure aigua en excés pot provocar un nivell baix de sodi, pel fet que la capacitat dels ronyons per a eliminar aquesta aigua es vegi sobrepassada, però això no és comú. Normalment aquest trastorn es desencadena per alguna malaltia oculta, com ara problemes cardíacs, renals o hepàtics. Perquè ens en fem una idea, si ingerim dos litres al dia de líquids, el més normal és que eliminem per l’orina entre 800 i 2.000 mil·lilitres d’aigua. Uns ronyons sans poden eliminar fins a 25 litres d’orina al dia; per tant, per a patir una hiponatrèmia es requereixen unes quantitats de líquid gairebé impossibles.

No és l’únic que ens hidrata // Veritat

Segons una revisió sobre el consum d’aigua entre la població espanyola feta per la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD), de l’aigua total que ingerim aproximadament el 28% procedeix dels aliments, un 28% de l’aigua beguda i el 44% restant d’altres begudes. És a dir, que aproximadament entre un 20% i un 30% de l’aigua procedeix dels aliments i entre el 70% i el 80% restant, de diferents líquids. La fruita i la verdura són els aliments amb un percentatge més alt d’aigua. També la llet de vaca, que en té un 88%. El iogurt (86%), el peix (73%-84%), el marisc (85%), una sopa (entre el 82% i el 95%), la carn (entre el 50% i el 70%) o els ous durs (73%) són altres aliments amb molta aigua. La fruita seca, els cereals de l’esmorzar, les galetes i les xocolates en tenen menys del 5%.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions