Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: fruita seca, l’snack més saludable

Forma part imprescindible d’una dieta saludable, ja que és un aliment molt ric en greixos insaturats (els “bons”).

Un grapat de fruita seca almenys tres vegades a la setmana pot reduir el risc de patir diabetis, hipertensió i malalties cardíaques. Això sí, sempre que la consumim torrada o al natural. Tots aquests beneficis s’esvaeixen si en mengem grans quantitats i processada: fregida, amb sal i arrebossada amb mel, sucre o xocolata.

Són bones per al cor // Veritat

La fruita seca conté greix vegetal, per això no té colesterol en la seva composició. A més, també té molta quantitat de fibra, sobretot insoluble, proteïnes i alguns minerals importants com el magnesi i el potassi, a més de vitamines i altres components com els fitoesterols, els tocoferols, els polifenols i altres antioxidants. Gràcies a tota aquesta composició nutricional exclusiva, contribueix a la prevenció de les malalties cròniques. La ingesta de fruita seca redueix el colesterol LDL (el dolent) en sang, per tant el seu consum exerceix un paper important en la prevenció de la malaltia coronària. L’estudi Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), liderat per l’Institut de Salut Carles III, ha demostrat que les persones que consumien més de tres racions a la setmana de fruita seca presentaven un 40% menys de risc de mortalitat per càncer i un 55% menys per mortalitat cardiovascular.

No es recomana a les persones diabètiques // Fals

Molts estudis han demostrat els efectes beneficiosos de la fruita seca en la prevenció de la diabetis de tipus 2 gràcies al contingut en magnesi: un grapat (30 g) de pipes de gira-sol aporta 117 mg d’aquest mineral; un d’anacards, 80,1 mg; un d’ametlles, 77,4 mg, i un d’avellanes, 46,8 mg. Una metaanàlisi publicada l’any passat al British Medical Jornal, i basada en la revisió de 41 investigacions, va demostrar que el consum de magnesi està inversament relacionat amb la incidència de la diabetis de tipus 2; és a dir, com més magnesi ingerim, menys risc tindrem de patir aquesta patologia.

Redueixen la hipertensió // Veritat

En general, substituir una dieta rica en greixos saturats per una altra on abundin els greixos insaturats (procedents de font vegetal) produeix canvis notables en la salut. Però és veritat que la fruita seca aporta un extra, com va demostrar un estudi publicat al Journal of America Heart Association. Aquest treball va avaluar l’evolució d’un grup d’adults amb sobrepès que havien provat dietes diferents: una incloïa fruita seca i una altra no, però sí aliments amb la mateixa quantitat d’àcid a-linoneic (omega-3) i altres àcids poliinsaturats. Els investigadors van trobar que tots els participants, en general, van millorar la salut cardíaca, però hi havia una diferència ressenyable respecte als que havien inclòs fruita seca cada dia: tenien una pressió arterial més baixa que els que s’havien alimentat amb altres dietes. Els investigadors van atribuir aquesta millora en la tensió arterial als compostos bioactius presents també en la fruita seca, com la fibra.

Tots tenen beneficis per a la salut // Veritat, però…

Tots aquests beneficis són aplicables a les fruites al natural o torrades; és a dir, sempre que no les consumim fregides, amb sal o arrebossades amb mel. Gran part del consum de fruita seca es fa de la processada, generalment torrada o fregida. En el primer cas no es produeix un canvi significatiu en la composició nutricional, però si està fregida, sí. Amb el fregit augmenta la quantitat de greix, per l’absorció de l’oli utilitzat, però sobretot es descarten molts dels seus nutrients durant aquest procés: els greixos saludables es deterioren, i es perd totalment la vitamina E i els antioxidants. A més, augmenten les calories, pels olis vegetals refinats que s’utilitzen per a fregir. En les versions salades, la quantitat de sodi s’incrementa notablement. Per exemple, 100 g de pipes de gira-sol sense processar contenen 3 mg de sodi; les salades, uns 613 mg.

Tenen moltes calories // Veritat 

El contingut en greix de la fruita seca és bastant elevat, ja que, de mitjana, la meitat de la seva composició és greix (varia depenent de l’espècie, però es troba entre el 46% dels anacards i festucs i el 76% de les nous de macadàmia). Això fa que ens proporcionin moltes calories, més de 500 kcal per 100 g (llevat de la castanya, que només en té 170 kcal). Entre els àcids grassos monoinsaturats que contenen es troba l’àcid oleic (el mateix que porta en la seva composició l’oli d’oliva) i el linoleic (els omega-6), i entre els poliinsaturats destaca l’àcid alfalinolènic (ALA), de la família dels omega-3. És a dir, sí, conté moltes calories, però estan plenes de nutrients beneficiosos, per això amb una ingesta petita aportaran molta energia.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions