Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Davant del plat, sense presses

És vital per a la supervivència, però menjar no és una necessitat tan peremptòria perquè devorem l’aliment sense assaborir-lo. Dedicar-hi almenys vint minuts, mastegant bé, és un plaer per al paladar, ens ajuda a no engreixar i preserva la salut.

Davant del plat, sense presses

Vint minuts. És el mínim que hauria de durar cada àpat principal perquè l’hipotàlem –la part del cervell que regula la temperatura corporal, la set, la fam o l’estat d’ànim– detecti la sacietat. També ens dona marge per a gaudir de tots els matisos organolèptics dels aliments, i converteix una necessitat vital com la nutrició en un plaer. És un precepte que, a priori, compleixen la majoria dels espanyols. Així ho revela l’informe recent Preparats per a telemenjar, elaborat per l’Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (Asefapre): el 62,6% dedica entre 30 minuts i una hora a menjar. A més, dinar a casa, més freqüent ara per l’auge del teletreball, ha permès que un altre 25% dediqui una mica més de temps al dinar, si bé queda un 12% que reconeix que a casa dina més de pressa que quan es guanya el sou a fora.

Però no n’hi ha prou de mesurar la durada global de cada àpat. La clau per a entendre si hi ha una relació saludable o no amb l’acte de menjar és veure si els minuts consagrats per a fer-ho es reparteixen homogèniament al llarg de tota la ingesta. No serveix de res demorar les últimes cullerades si les primeres han arribat a l’estómac de manera atropellada i gairebé sense mastegar. La consigna és mantenir una pauta d’ingesta assossegada amb el primer plat, el segon i les postres. “Menjar amb serenitat és una de les claus per a poder portar una alimentació saludable. No només es tracta de saber què hem de menjar, sinó del ritme i la proporció adequada”, explica Yolanda Cuevas Ayneto, psicòloga especialitzada en Salut i Esport. És el que es coneix popularment com “menjar a poc a poc”.

Per què cal fer-ho lentament?

Menjar a poc a poc no és el mateix que estar eternament davant del plat o marejar el menjar. Consisteix a ingerir tots els aliments del menú a un ritme moderat i constant en un espai superior a aquests 20 minuts. La xifra no és casual. Des que el primer bocí arriba a la boca es posen en marxa diversos processos físics, metabòlics i cognitius que avisen l’hipotàlem que s’està satisfent la necessitat essencial d’alimentar-se. També ens informen de quan està coberta i hem de parar. Són els que alguns experts anomenen “processos mediadors de la sacietat”: consisteixen en la confluència entre diversos senyals de regulació interna que fan que el comensal disminueixi o aturi la ingesta.

En aquest procés intervenen neuropèptids (transmissors en el sistema nerviós) com la colecistoquinina, que se sintetitza a l’intestí prim com a resposta al consum de proteïnes i greixos; un pèptid similar al glucagó del pàncrees, però sintetitzat a l’estómac i l’intestí; i la leptina, l’hormona generada pel teixit adipós que envia el senyal definitiu al cos i que ens convida a parar de menjar.

A l’hipotàlem també arriben senyals nerviosos del tub digestiu que informen de l’ompliment gàstric, també hi arriben uns altres senyals químics dels nutrients de la sang (glucosa, aminoàcids i àcids grassos) que indiquen la sacietat. Tot aquest entramat de missatges requereix 20 minuts per a començar a processar-se.

8 trucs per a un àpat sense estrès

Des d’estratagemes per a complicar-nos la manera que arriben a la boca els aliments fins a dispositius que ens faciliten controlar millor el temps.

  1. Ni mòbil ni televisió. Distreuen l’atenció. O es menja molt a poc a poc, o s’empassa a tota velocitat.
  2. Fer servir la mà no dominant. Agafar els coberts amb aquesta mà fa que ens costi més i requereix més temps.
  3. Deixar els coberts. Deixar d’agafar els coberts mentre masteguem talla el cicle frenètic de preparar un altre bocí mentre triturem l’anterior.
  4. Ajustar les racions. Si la ració és escassa, ens animem a menjar de pressa per a poder repetir. Si és excessiva, mengem ràpid per acabar a temps.
  5. Textures complicades. Els aliments durs requereixen bocins més petits i mastegar més.
  6. Coberts intel·ligents. Avisen amb llums o vibració si mengem massa de pressa. Sí, existeixen.
  7. Bastonets xinesos. Fer-los servir en lloc dels coberts habituals ens obliga a agafar trossos més petits.
  8. No fer servir els dits. Posar-se el menjar a la boca amb la mà és un gest ràpid i innat. Qualsevol instrument serà més lent.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions