Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

No hi ha raó per a eliminar-lo del menú : Veritat o mentida: el peix i el seu contingut en mercuri

Els nivells de mercuri que tenen la majoria dels peixos no posen en risc la salut, per aquesta raó no hi ha excuses per a deixar de consumir-ne. Sí que cal limitar la ingesta de determinades espècies que tenen amb un contingut alt en aquest metall, com el peix espasa, la tonyina o el luci. Les embarassades i els menors de 10 anys sí que els han d’erradicar de la dieta.

Tots els peixos i mariscos tenen mercuri // Veritat

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) enumera les espècies de peix que tenen un alt contingut en mercuri: el peix espasa o emperador, la tonyina, la família del tauró (com el caçó, el marraix, l’agullat, la tintorera i el gat) i el luci. També fa una llista de les espècies que en tenen molt poca quantitat: bacallà, llobarro, lluç, orada, sardina, seitó, truita o verat, entre d’altres. Però no n’esmenta cap que estigui 100% lliure d’aquest metall. Com més anys tingui el peix i més gran sigui, més mercuri acumularà. Els grans depredadors, com la tonyina o el peix espasa, en tenen més perquè la contaminació es produeix per mitjà de la cadena alimentària. Els exemplars més grans i longeus van acumulant mercuri, ja que s’alimenten de peixos més petits que, al seu torn, han anat ingerint-lo a través del plàncton.

Menjar peix és perillós // Fals

El peix és una font important de nutrients (proteïnes d’alta qualitat, vitamines –sobretot dels grups A, B i D–, minerals i àcids grassos essencials omega-3) i menjar-ne, a més de ser saludable, és segur. Això sí, cal tenir en compte que un abús de les espècies que tenen un nivell alt de mercuri sí que ens pot perjudicar. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), tota la població té alguna quantitat de mercuri en l’organisme, encara que la majoria en un nivell baix. El metilmercuri (resultat de l’acció dels bacteris en el mercuri) s’absorbeix al tracte gastrointestinal en un 95% i d’aquí passa a la sang (on dura entre 44 i 80 dies) i es distribueix per tots els teixits. Un estudi de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) va avaluar el risc-benefici de menjar peix i marisc i va concloure que els beneficis estan molt per sobre dels riscos, això sí, sempre que s’introdueixin d’una manera equilibrada en la dieta. Per a la població general (excepte nens i embarassades) això es tradueix en 3-4 racions a la setmana, sempre variant entre peix blanc i blau (i entre els blaus, donant preferència als exemplars petits).

Les embarassades tenen més risc // Veritat

Totes aquestes recomanacions són diferents en el cas d’estar embarassada. Segons el grup d’estudi per a la prevenció de l’exposició al metilmercuri (GEPREM- Hg), constituït per representants de diferents societats científiques espanyoles, i que es basa en diferents estudis, hi ha una relació entre la concentració de mercuri en la sang del cordó umbilical i el pes baix en néixer i també amb el fet de ser prematur. Tot i que l’abús del mercuri té efectes perjudicials per als adults, està comprovat que encara és més nociu en els sistemes nerviosos en desenvolupament, com en el cas del fetus i del nounat. Per això, la recomanació per a les embarassades, per a les que pensin que ho estan i per a les lactants és que eliminin completament de la dieta les quatre espècies amb un contingut alt en mercuri que hem esmentat al principi.

També és perillós per als nens // Veritat

L’efecte principal del metilmercuri en la salut és el deteriorament del desenvolupament neurològic, ja que el metall actua com una neurotoxina, i això vol dir que afecta el cervell i el sistema nerviós. Els nens, com que estan en desenvolupament, són molt més vulnerables. Per això, les quatre espècies esmentades amb alt contingut estan absolutament prohibides fins als 10 anys i, entre els 10 i els 14 anys poden menjar 120 g d’aquestes espècies al mes. Sí que poden menjar tonyina en llauna (la que hi ha en conserva és d’una altra espècie de tonyina) i també peix de contingut en mercuri baix i mitjà, entre 3 i 4 racions a la setmana.

Com arriba al nostre organisme

El mercuri és un element químic que està present en la naturalesa, ja que forma part de la composició natural de l’escorça terrestre. Aquest mineral es pot alliberar, tant de manera natural –per exemple, quan entra en activitat un volcà o per l’erosió de les roques– com per la mà de l’home, fonamentalment a causa de la combustió del carbó, dels processos industrials, la mineria o la crema d’escombraries. El mercuri pateix diferents transformacions quan s’allibera al medi ambient, segons que es dipositi al terra, a l’aire o a l’aigua. Al mar, amb l’acció dels bacteris es transforma en metilmercuri, una forma més tòxica, precisament per aquest efecte microbià al contacte amb l’aigua, i que és la que s’acumula en el teixit gras dels peixos que mengem.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions