Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Suplements de proteïnes: més que una necessitat, una moda

El que va començar com un producte específic per als assidus al gimnàs s’ha convertit en un recurs per a moltes persones que volen perdre pes i “millorar la salut”. Però aquest extra de proteïnes és realment útil?

Des de fa temps els suplements de proteïnes són molt populars en els assidus als gimnasos. Segons un estudi de la Universitat de Granada, el 56% de les persones que van a aquests centres esportius en consumeixen. I tot malgrat que l’exercici que fa la gran majoria no en necessita una aportació extra. Alma Palau, presidenta del Consell General de Col·legis Oficials de Dietistes-Nutricionistes (CGCODN), qualifica aquests suplements com a “productes comercials que s’han desenvolupat al voltant d’una realitat social, el gimnàs, i on és fàcil crear la necessitat de compra”.

Un nutrient important

Les proteïnes són essencials per a la vida. El nom ve del grec prôtos, que significa ‘primer’ o ‘més important’. Estan presents en totes les cèl·lules del cos humà i l’estructura bàsica és una cadena d’aminoàcids. “Són un grup de compostos nitrogenats que formen els constituents característics dels teixits i líquids de l’organisme. Les proteïnes estan compostes de carboni, hidrogen, nitrogen, fòsfor, sofre i iode”, explica Palau. I es troben en bona part dels aliments que ingerim, tant d’origen animal com vegetal.

Quina quantitat n’hem d’ingerir per a cobrir les nostres necessitats? Hi ha un consens en la importància del consum de proteïnes per a garantir la salut, la controvèrsia arriba a l’hora d’establir-ne les quantitats. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) i l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) estableixen la ingesta en 0,83 grams de proteïna per quilogram de pes. L’organisme americà Food and Nutrition Board-American Institute of Medicine (FNB-IOM) en redueix la quantitat a 0,80 grams.

La necessitat de proteïnes s’incrementa en les persones actives. Si practiquen exercici quatre o més vegades a la setmana, la Societat Internacional de Nutrició Esportiva recomana una ingesta d’entre 1,2 g  i 2 g de proteïna per quilo de pes al dia.

Les raons del consum

Els suplements de proteïnes són complements alimentaris que tenen la finalitat d’afegir una aportació extra d’aquest nutrient a la dieta. Els més comuns són el sèrum de llet, la caseïna, la soia, el cànem, l’ou, el pèsol i l’arròs. Habitualment en prenen –en pólvores– les persones que fan exercicis de força i potència en el gimnàs. Això és així perquè l’organisme fa servir aquest nutrient per reparar teixits, guanyar massa muscular i millorar el rendiment.

Per a aconseguir aquests resultats, els suplements s’han fet un lloc en les motxilles de tota mena d’esportistes; qualsevol entrenament, sigui de la intensitat que sigui, sembla justificar el consum de barretes i batuts proteics. Per a la presidenta del CGCODN és un error. “Una persona que va al gimnàs pot planificar l’alimentació de manera saludable, si l’assessora un dietista-nutricionista, i tenir coberts tots els requeriments nutricionals sense haver de recórrer a aquests productes processats”, explica. D’altra banda, un excés de proteïnes provoca problemes a la llarga: pot produir una sobrecàrrega en l’organisme que afecti els ronyons i el fetge i reduir l’assimilació de calci, entre d’altres. A més, la proteïna allibera amoníacs que poden causar cansament, cefalees i nàusees.

Quanta en necessitem?

Segons l’OMS, la ingesta diària recomanada de proteïna és de 0,83 g per quilo de pes

  • Home de pes mitjà i poca activitat física: 56-90 grams diaris
  • Dona de pes mitjà i poca activitat física: 46-75 grams diaris

Paginació dins d’aquest contingut

  •  No hi ha cap pàgina anterior
  • Ets a la pàgina: [Pàg.. 1 de 4]
  • Ves a la pàgina següent Milloren la salut? »

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions