Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: masses preparades : Anàlisi nutricional, gastronòmica i econòmica

Elaborades amb farina de blat, aigua, greix vegetal, sal i llevat; la freqüència de consum convé que sigui esporàdica, no més de dues o tres vegades al mes

Anàlisi nutricional, gastronòmica i econòmica

Semàfor nutricional

/imgs/20161001/MasaRollete.jpg

És possible establir una ració saludable d’aquestes masses processades? Una ració de massa de pizza o de pasta de full voreja els 60 i els 70 grams, encara que alguna marca estableix la ració en 42 grams. Tot i això, en una ració d’empanada, la massa que consumim en la nostra porció no estarà per sota dels 60 o 80 grams, pràcticament el doble. Les pastes de full amb carn, els vol-au-vent, les pizzes o les empanades són, de per si mateix, preparacions calòriques. Sense comptar amb la resta d’ingredients que serveixen de farciment, ens poden aportar entre 160 kcal i 220 kcal. Una ració cuinada i completa de pizza, de quiche o de pastís salat no serà mai inferior als 200 o 250 grams.

Aquestes quantitats sempre estan establertes per a adults. Tot i això, aquestes preparacions tenen molta acceptació entre els més petits. Si decidim incorporar receptes amb aquestes masses a la nostra planificació alimentària, hem de tenir en compte la resta dels aliments que incloem no només en la preparació en si, sinó en els altres menús de la setmana. D’aquesta manera, una ingesta molt calòrica (d’alt contingut en hidrats de carboni simples i greixos) es pot compensar amb un sopar més lleuger on els vegetals siguin els protagonistes del plat.

Per tant, si tenim en compte tota aquesta informació, la freqüència de consum que establim per a aquest tipus de masses convé que sigui esporàdica, no més de dues o tres ocasions al mes. L’inconvenient és evident, les receptes tradicionals solen ser molt calòriques i, fins i tot, poden resultar indigestes. Per a evitar-ho, podem triar farciments saludables i convertir el plat final en una opció més lleugera, amb menys calories i igualment agradable al paladar:

  • Pastes de full amb formatge ricotta i espàrrecs de marge
  • Vol-au-vent de xampinyons, pastanagues i pèsols saltats
  • Pizza de tomàquet al forn, mozzarella i alfàbrega
  • Empanada d’espinacs, salmó i ou dur

Convé tenir en compte que, quant a tècnica culinària, és preferible coure al forn que no fregir. Així mateix, tenir la curiositat d’entrar a la cuina per a elaborar un plat més saludable en el qual s’incloguin aquestes masses ja preparades farà que aconseguim un millor resultat i puguem apostar per elles en cas de falta de temps. Les pizzes casolanes, les quiches i els pastissos guanyaran en qualitat, sens dubte.

En alimentació i nutrició la qualitat importa i molt. Controlar els ingredients que fem servir és indispensable per a augmentar la qualitat nutritiva dels nostres plats i portar una alimentació saludable: fer servir oli d’oliva en comptes d’oli de palma, mantega en comptes de margarina o pernil en comptes d’un succedani són petites decisions que poden millorar la nostra alimentació.

Els plats precuinats per definició presenten més hidrats de carboni simples (sucres) que complexos (integrals), més proteïnes i greixos de baixa qualitat (succedanis càrnics, oli de palma), menys fibra i una relació molt baixa en vitamines i minerals (deficients en vitamines del grup B i en minerals com el calci i el ferro), i una quantitat insignificant d’antioxidants. Pel que fa a la sal, encara que cada vegada es limita més en la indústria alimentària, sempre es trobarà gairebé amb tota probabilitat en major quantitat que la que es pot utilitzar elaborant els plats a casa.

Suggeriments de compra

/imgs/20161001/PizzaCuadrada.jpg

Quin tipus de massa ens convé per a cada ocasió? Els següents són alguns suggeriments pràctics per a triar-les segons el tipus de recepta i els comensals.


La millor massa per a aperitius dolços.

La pasta de full és una de les masses més complicades d’elaborar a casa. Comprar-la feta, ja sigui refrigerada o congelada, suposa un gran estalvi de temps. Un cop estirada i cuita al forn, la pasta adquireix volum, i es formen unes capes de massa i aire que li confereixen l’aspecte i la textura característics. Aquesta massa és apropiada per a fer crestes o pastissos per a farcir, com els típics pastissos de pasta de full farcits de crema de pastisseria i nata muntada. Dues de les receptes més conegudes elaborades amb pasta de full són els croissants i les napolitanes.

La millor per a aperitius salats.

La massa brisa o la trencada són idònies. El seu aspecte és semblat a la pasta de full. La diferència és que, un cop estirada i cuita al forn, no agafa volum; queda com si fos una galeta. Es tracta d’una base rígida que es pot utilitzar per a fer cassoletes individuals o, en el cas de preparar-les en motlles més grans, és idònia com a base de pastissos salats (o, també, dolços).

Les millors masses per a diabètics.

Sol ser important no sobrepassar les racions d’hidrats de carboni en les persones amb diabetis. Per tant, aquestes preparacions no han de ser la base del seu dia a dia. Si es volen fer servir, el consell és llegir detingudament la llista d’ingredients de les masses i triar aquelles que no continguin sucres afegits. Si a més es poden triar masses o preparacions integrals i amb greixos de qualitat, molt millor.

Les masses per a celíacs, sense gluten o amb quantitats inferiors a 10 ppm de gluten.

Es comercialitzen sobretot masses per a pizza. Les marques industrials principals que es dediquen específicament a aquest sector en tenen a la venda. Són un recurs més ocasional que en el cas de les masses de farina de blat. Els seus ingredients poden contenir sucre afegit, greixos de baixa qualitat i molts més additius que les masses tradicionals de farina de blat. Un producte “sense gluten” pot ser un producte altament processat i, per tant, no ha de ser necessàriament sinònim de “saludable”.

Per a persones amb sobrepès.

Poden ser una opció vàlida si el seu consum també és ocasional. La millor opció són les masses amb ingredients de qualitat i amb farines integrals perquè la sensació de sacietat, després d’assaborir-ne una ració, sigui més gran. Si es pretén tenir una alimentació lleugera es recomana que la resta d’ingredients que acompanyin la massa siguin vegetals, amb salses simples. Cal recordar que la beguda que acompanyi aquestes preparacions ha de ser un bon got d’aigua.

Anotacions per a l'estalvi

/imgs/20161001/PizzaRaciones.jpg

El preu de les masses preparades varia segons les marques, la presentació i el fet que cobreixin o no necessitats dietètiques especials. El preu de les que no contenen gluten, per exemple, és per sobre de la mitjana.

A l’hora de fer la compra, convé tenir present que els formats familiars suposen un estalvi important. Aquesta presentació és interessant per a les famílies més nombroses o per a les ocasions en què hi ha convidats a casa. Si la massa és congelada, pot ser útil per a les famílies amb menys membres, ja que es pot utilitzar una part del producte i conservar la resta per a una altra ocasió.

Les masses preparades, pel seu perfil nutricional, han d’ocupar un lloc ocasional en la dieta, de manera que el pressupost mensual no és gaire elevat. Així i tot, com es pot apreciar a continuació en els diferents cistells que hem elaborat, les diferències econòmiques entre unes eleccions i unes altres sí que poden ser molt significatives.

Per a elaborar aquests cistells comparatius, hem tingut en compte dos models diferents de família i hem pres com a referència la mida de 65 grams per ració.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions