Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: L'expert

Per a menjar sa no necessites deixar de banda les hamburgueses, les pizzes o les coques de la teva dieta. Preparar-los a casa, amb ingredients d'alt valor nutricional i servir-te'n la ració adequada et permetrà concedir-te un capritx sense que et passi factura.

L'expert

Eva Gosenje Ábalos, dietista-nutricionista: “Cal triar ingredients de més qualitat nutricional”

/imgs/20181001/eva.jpg

Veient els consells per a millorar alguns plats, realment hem de menjar de tot?

Fins fa uns anys, qualsevol definició de dieta equilibrada i saludable incloïa la característica que fos variada, però ara ja no. Això es deu a l’enorme gamma de productes ultraprocessats; és a dir, aliments rics en greixos de mala qualitat, sal i sucres afegits: begudes dolces, brioixeria, galetes, cereals de l’esmorzar, pastissos, snacks salats, menjar ràpid, embotits, carns processades, dolços… Productes d’una qualitat nutricional molt baixa.

Tots aquests aliments esmentats, poden aportar beneficis a la salut?

No. El seu consum es relaciona amb un augment del risc de diabetis, hipertensió, obesitat, alguns tipus de càncer… A més de provocar que es desplaci el consum d’altres aliments que sí que són saludables i necessaris, com la fruita. Aquests productes es consideren insans i es recomana consumir-los com menys millor.

Avui dia cada vegada més nutricionistes recomanen cuinar per a millorar l’alimentació i evitar així els ingredients ocults dels productes processats. Què n’opines?

Hi ha certs tipus de productes que no es recomana consumir amb freqüència encara que els elaborem a casa, com els dolços o els pastissos. Tot i que és cert que, només que en modifiquem una mica la recepta, podem fer que siguin molt menys perjudicials o fins i tot que siguin aptes per a un consum habitual. La diferència entre comprar un plat ja elaborat i cuinar-lo a casa pot ser molt important, ja que ens ajudarà en molts aspectes relacionats amb l’alimentació, a més de preparar menjar més saludable. Ens obliga a organitzar-nos una mica més, a planificar un menú més adequat i ens fa ser més conscients de les nostres decisions alimentàries. També ens ajuda a anar a comprar amb una llista tancada: així no improvisem, fet que promou unes eleccions pitjors. Dedicar temps a cuinar fomenta la creativitat, provant receptes i aliments nous. Així mateix, és una activitat que podem aprofitar per a fer en família, i convertir-ho en un moment d’educació nutricional per als més petits. I, per descomptat, millorarem la qualitat nutricional dels plats.

A l’hora de preparar aquests plats a casa, com ho podem fer perquè siguin més saludables?

El principal és triar ingredients de més qualitat nutricional o prescindir dels menys saludables. Fer servir farines i cereals integrals en lloc dels refinats, eliminar el sucre com a ingredient i substituir els sucres afegits per altres substàncies que aportin dolçor i que siguin més sanes (dàtil, plàtan, canyella…) són alguns dels canvis més freqüents que podem fer. Si consumim aquests plats de forma més immediata, tampoc necessitarem afegir-hi tanta sal, que en el menjar preparat, a més de donar-hi sabor, actua com a conservant. També podem substituir la sal per espècies o herbes aromàtiques per a donar-hi sabor.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions