Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Quan la dieta consisteix a no menjar

EL DEJUNI INTERMITENT ÉS UN DELS PLANS PER A APRIMAR MÉS SEGUITS I DEFENSATS. LIMITAR LA INGESTA DE CALORIES ALGUNS DIES A LA SETMANA, REDUINT-LES A ZERO EN ELS CASOS MÉS EXTREMS, NO ÉS GENS NOU. AQUEST MÈTODE AMB SEGLES D’HISTÒRIA TORNA A POSAR-SE DE MODA COM A REMEI PER A PERDRE PES. PERÒ ÉS EFECTIU? REPASSEM QUÈ DIU LA CIÈNCIA SOBRE AQUESTA PRÀCTICA.

Els defensors del dejuni li atribueixen la capacitat de revitalitzar i rejovenir el cos, de millorar la resistència física i la concentració mental, i de depurar l’organisme. També la de combatre malalties com la hipertensió, la diabetis o l’excés de colesterol. I, per descomptat, el reclam estrella: el d’ajudar-nos a aprimar. Són certes aquestes afirmacions? La realitat és que el dejuni voluntari és una pràctica dietètica que ens acompanya des de l’antiguitat. I no només amb fonaments religiosos, com en el cas del Ramadà, sinó també com un camí cap al benestar físic, més enllà de l’espiritual. Se sap, per exemple, que el van promoure figures tan rellevants en la història de la medicina com Hipòcrates, Galè o Paracels, i que el relat sobre els seus suposats beneficis s’ha mantingut més o menys constant al llarg dels segles. Però, és saludable dejunar?

Què en diuen els defensors

Avui dia és fàcil trobar missatges molt entusiastes sobre el dejuni com a proposta per a baixar de pes. Un simple recorregut pels mitjans de comunicació, les xarxes socials i els blogs ofereix una quantitat enorme d’informació sobre com podria millorar el nostre benestar corporal. No són els únics espais. Si volem seguir aquest mètode, trobarem consultes dietètiques i empreses ben disposades a guiar-nos. I si visitem una llibreria, hi trobarem nombrosos volums que difonen aquesta pràctica amb diferents noms, des dels clàssics “dejuni intermitent” i “dejuni flexible”, fins als nous “fasting”, “dieta 16/8” o “mètode 5:2”. Tots proposen el mateix: alternar dies d’alimentació “normal” amb dies d’ingesta pràcticament nul·la, limitada a un nombre molt reduït d’aliments i calories. Quan fullegem el que expliquen aquests llibres, descobrim promeses de diversa mena. En gairebé tots hi ha una barreja de referències històriques, cites a estudis científics, esments a l’equilibri espiritual i expressions com les que segueixen, que sonen a dieta miraculosa de manual. Per exemple: “Mètode tan eficaç com definitiu”, “Original i provat clínicament”, “Mètode revolucionari”, “S’ha acabat de comptar calories i d’embarcar-se en dietes complicades i frustrants”, “Millora el benestar, l’estat d’ànim i els nivells d’energia” o la sorprenent “Hem nascut per a dejunar”, que trobem en el llibre del doctor Michael Mosley, una referència (mediàtica) en el tema.

No és tan bo com sembla

Per què diem que sonen a dieta miraculosa? Perquè combinen dades i propostes més o menys creïbles, amb altres afirmacions sense suport científic i amb unes expectatives molt difícils de complir. Com assenyala Abel Mariné, catedràtic emèrit de Nutrició i Bromatologia de la Universitat de Barcelona, aquest tipus de dietes “tenen coses bones i originals, però les bones no són originals i les originals no són bones”. Una altra anotació abans de continuar: que els autors d’aquest tipus de llibres siguin metges o nutricionistes no és garantia inapel·lable de fiabilitat. En l’àmbit de la salut, com en tots, hi ha professionals bons i dolents: el conegut Pierre Dukan, sense anar més lluny, va ser expulsat del Col·legi de Metges francès el 2014, precisament per la seva polèmica dieta.

Els promotors del dejuni intermitent citen sovint diferents estudis científics que evidencien alguns beneficis potencials d’aquesta pràctica. Recerques que, en alguns casos, han estat publicades per institucions de prestigi, com el Servei Nacional de Salut del Regne Unit (NHS), i que, per tant, són de fiar. Amb els documents sobre la taula, podem assegurar que el dejuni és beneficiós per a la salut? Segons la revisió científica més recent que s’ha fet sobre l’assumpte, publicada el setembre de 2018, no. Avui dia, i amb les dades que tenim, no es pot afirmar que el dejuni sigui bo per a la salut.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions