Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Aigua, salut en obrir l’aixeta

LA GASOLINA PRINCIPAL DEL NOSTRE ORGANISME ÉS FONAMENTAL PER A LA VIDA I PER A LA SALUT. PERÒ EN SABEM TOT EL QUE ÉS NECESSARI? ÉS EL MATEIX BEURE AIGUA A CASA QUE REFRESCAR LA SET EN UNA FONT?

Quanta se’n necessita

L’aigua constitueix una font de vida i un element clau per a la salut. Tant és així que les persones n’estem compostes en un alt percentatge: prop del 70% del pes dels nens, una proporció que disminueix amb els anys. En l’edat adulta aquesta xifra passa al 60% i es redueix al 50% a partir dels 50 anys. Atesa la importància que té l’aigua en el nostre cos, la seva carència afecta directament la nostra salut. Encara que no ens n’adonem, perdem aigua constantment: per al funcionament dels òrgans vitals, per la saliva, la suor, l’orina, els excrements, quan fem activitats quotidianes, quan treballem, quan caminem… “A mesura que en perdem, tant les funcions orgàniques com la capacitat intel·lectual van minvant de forma progressiva”, explica el doctor Luis Gutiérrez Serantes, membre del Comitè Científic de l’Institut de Recerca Aigua i Salut (IIAS).

Però els extrems no són bons, i ingerir massa aigua també ens pot causar problemes. Encara que és poc freqüent trobar persones que se sobrehidratin , n’hi ha que tenen un desig compulsiu de beure aigua, conegut com potomania. Aquest excés també té conseqüències per a la salut, “encara que en situacions normals només es manifestarà amb un excés d’orina, perquè l’organisme eliminarà de forma automàtica l’aigua abundant ingerida”, adverteix el doctor Gutiérrez.

Esperar a tenir set per a beure o fer-ho de manera freqüent tema també és de debat. Fins ara es pensava que hauríem d’anticipar-nos a la necessitat d’hidratació i beure a intervals regulars de temps, encara que no es tingui set. Tanmateix, no hi ha cap evidència científica que justifiqui que sigui necessari beure una quantitat mínima d’aigua, tret d’algunes excepcions: si es practica exercici intens, si les temperatures ambientals són molt altes o si es pateix alguna malaltia que ho recomani.

Tots els aliments hidraten de la mateixa manera? 

Per a hidratar-nos, podem beure aigua directament o bé ingerir-ne per mitjà d’altres begudes o aliments. En aquest sentit, l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària també estableix una recomanació per la qual el 80% d’aquests 2 o 2,5 litres diaris hauria de provenir de la ingesta directa d’aigua i un 20% a través dels aliments que ingerim, especialment sopes i brous, a més de fruites i verdures. Per exemple, el percentatge d’aigua d’alguns aliments és:

  • Infusions  98% d’aigua
  • Iogurts 86% d’aigua
  • Fruites i verdures 70-95% d’aigua

Quantitat recomanada per edat (entre aliments i begudes)

  • De 2 a 3 anys: 1,3 l/dia
  • Entre 4 i 8 anys: 1,6 l/dia
  • Entre 9 i 13 anys: 
  • A partir de 14 anys
  • Nenes: 1,9 l/dia 
  • Dones: 2 l/dia
  • Nens: 2,1 l/dia 
  • Homes: 2,5 l/dia

Font: Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA). Aquestes recomanacions són vàlides en condicions ambientals de temperatura i activitat física moderades.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions