Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Veritat o mentida: edulcorants, el poder d’endolcir

SACARINA, ESTÈVIA, SUCRALOSA, CICLAMAT, ASPARTAM… EN EL MERCAT HI HA UNA GRAN VARIETAT DE SUBSTITUTS DEL SUCRE, PERÒ DAVANT DE TANTA OFERTA, MOLTS CONSUMIDORS DUBTEN DE QUIN POSAR AL CARRETÓ. N’HI HA CAP QUE SIGUI MÉS SALUDABLE QUE UN ALTRE?, SÓN INNOCUS PER A LA SALUT?, QUIN TÉ MENYS CALORIES? ACLARIM TOTS ELS DUBTES AL VOLTANT D’AQUESTS SUBSTITUTS DEL SUCRE.

Prendre’n aprima / Fals

L’edulcorant per excel·lència és el sucre (sacarosa). Els altres s’anomenen “substituts del sucre”. Dins d’aquest grup en trobem alguns que aporten calories, com la fructosa, que en conté les mateixes que la sacarosa (4 kcal per gram). Però també n’hi ha d’altres que no aporten calories o ho fan en una quantitat insignificant. Que un edulcorant no tingui calories no vol dir que aprimi. La seva funció no és eliminar els quilos que ens sobren, sinó més aviat prevenir que arribin a acumular-se. En definitiva, per a perdre pes continua sent necessari canviar els hàbits d’alimentació (entre els quals es pot incloure substituir el sucre pels edulcorants, a més d’altres pautes saludables) i d’activitat física.

Són més saludables que el sucre / Vertader

El sucre no es troba només en el sobret que ens posem al cafè. En consumim cada cop que prenem un suc envasat, unes galetes, un refresc, uns cereals per esmorzar… A Espanya tripliquem la quantitat màxima diària de sucre que recomana l’OMS (25 g al dia): en consumim diàriament una mitjana de 71,5 g. El més saludable, per tant, seria començar per retallar aquesta ingesta. Els edulcorants no són la solució als problemes d’obesitat, però aquests substituts no calòrics constitueixen una bona eina per a reemplaçar o controlar la quantitat diària de sucre que consumim.

Els edulcorants artificials no provoquen càries / Vertader

El sucre està compost al 100% per sacarosa, un hidrat de carboni que resulta ser l’aliment preferit dels bacteris que formen la placa dental. Aquests intrusos no poden processar els edulcorants artificials, ja que aquests es dissolen ràpidament en la saliva i no s’adhereixen a les dents ni fermenten, com passa amb el sucre comú i en altres edulcorants naturals com la mel.

Poden tenir efectes negatius en la nostra microbiota / Sense evidència

Moltes recerques han qüestionat l’ús d’edulcorants, basant-se en unes possibles alteracions en la composició de la nostra microbiota, però les últimes recerques conclouen que no hi ha cap estudi amb humans recollit en aquestes revisions que mostri que es puguin donar efectes adversos derivats de l’ús d’edulcorants (només en animals). Davant d’una evidència tan limitada en persones no es pot concloure que els edulcorants afectin la salut intestinal (sempre que se’n respectin les dosis recomanades).

Un dels treballs més recents elaborat a la Universitat de Cambridge amb 19 experts internacionals, Consens d’experts sobre edulcorants baixos en calories: fets, bretxes de recerca i accions suggerides, assegura que no hi ha una evidència suficient per a concloure que els edulcorants afectin la gana i el control glucèmic (diabetis) o que canviïn les preferències pel gust dolç de les persones.

De què parlem?

Un edulcorant és qualsevol substància que té capacitat per a endolcir. Poden ser d’origen natural (extrets de plantes o fruites), com la mel o la fructosa, o d’origen artificial, és a dir, sintetitzats químicament, com la sacarina, l’aspartam o el ciclamat. També es poden classificar en calòrics o nutritius, entre els quals hi ha la sacarosa, la glucosa o el sorbitol; i de baix valor calòric o no nutritius, com l’estèvia , la sacarina o la sucralosa.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions