Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Suplements alimentaris : L'EXPERTA

Prometen un extra de vitamines, minerals o àcids essencials, però no són tan saludables com sembla. Tret de casos de carències específiques, els comprimits nutricionals no fan cap falta als qui segueixen una dieta sana. Encara que el seu consum creix, prendre'n pot resultar fins I tot perillós.

L'EXPERTA

L’EXPERTA: María Puy Portillo, investigadora del grup de Nutrició i Obesitat de la Universitat del País Basc i presidenta de la Societat Espanyola de Nutrició: “És important aconseguir tots els nutrients que necessitem a través dels aliments”

/imgs/20181201/maria.jpg

Què són els suplements alimentaris?

Es tracta de productes que es consumeixen per via oral i que contenen un ingredient alimentari o diversos. Tenen per objectiu completar l’alimentació de la persona. Els més coneguts són els suplements de vitamines, minerals i aminoàcids que trobem en diferents formes farmacèutiques, com ara comprimits, càpsules, pólvores…

Són eficaços?

Sí, ja que aquests suplements proporcionen nutrients que es troben en quantitat insuficient en la dieta i, per tant, si no es dona aquesta suplementació, la persona desenvoluparia amb el temps dèficits nutricionals. Ara bé, perquè siguin eficaços cal que la persona que els ingereix pateixi realment una carència nutricional.

Quin és el perill que comporta confiar en aquests productes?

No preocupar-se de seguir una alimentació equilibrada i saludable, cosa que té conseqüències negatives. En primer lloc, no es treballa l’educació nutricional. És fonamental que adquirim nocions de nutrició correctes i que les posem en pràctica diàriament. D’altra banda, si confiem en un suplement vitamínic i mineral i descurem la dieta, podem desenvolupar dèficits d’altres nutrients que no aportaran correctament la dieta ni aquests suplements. És molt important aconseguir tots els nutrients que necessitem a través dels aliments en comptes de fer-ho amb suplements, perquè l’alimentació també ens proporciona compostos com els polifenols, beneficiosos per a la salut.

Quan o quins sí que s’aconsellen?

De vegades els suplements nutricionals sí que són recomanables. Per exemple, si una persona ha de seguir una dieta molt hipocalòrica, de 1.000 kcal o menys, és pràcticament impossible que pugui cobrir totes les necessitats de vitamines i minerals, per la qual cosa serien imprescindibles suplements que continguessin aquests nutrients. Algú a qui no li agrada el peix blau o que hi és al·lèrgic també podria necessitar suplements d’àcids grassos omega-3.

DECÀLEG DEL CONSUM RESPONSABLE

L’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició ofereix aquests deu consells.

  1. Els complements alimentaris no s’han d’utilitzar com a substitut d’una dieta equilibrada, que ja proporciona tots els nutrients necessaris.
  2. Segueix sempre les instruccions d’ús que es proporcionen en l’envàs.
  3. Fixa’t bé en els ingredients que contenen per si ets al·lèrgic o intolerant a algun.
  4. No consumeixis un complement alimentari en dosis superiors a les indicades en l’etiqueta.
  5. Recorda: el fet que un producte sigui natural no vol dir que sigui segur.
  6. Informa sempre el metge dels complements alimentaris que consumeixes.
  7. Desconfia sempre dels suplements que s’anuncien com a solucions miracle.
  8. No compris complements alimentaris de fonts desconegudes. Fes servir els canals de distribució d’aliments autoritzats i la farmàcia.
  9. No els facis servir per a reduir el sobrepès i l’excés de greix. El consum de qualsevol complement alimentari ha de ser complementari o addicional.
  10. En general, fins i tot si fem esport, una dieta variada i equilibrada que inclogui una hidratació adequada pot cobrir les necessitats nutricionals del nostre cos.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions