Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: dolços de Nadal : Massapans, mantecados' i polvorons, els bocins dolços de Nadal

Aquests capritxos de Nadal són rics en greixos i sucres, per la qual cosa és recomanable gaudir-ne amb moderació

Quin lloc tenen en la nostra dieta?

El seu lloc en la dieta
/imgs/20151201/PlatoPolvorones.jpg

Des d’un punt de vista nutricional, tots els dolços de Nadal (siguin mantecados, polvorons, massapans o alfajores) tenen una composició molt semblant: són rics en greixos i sucres. Això significa, com és lògic, que la seva aportació calòrica serà molt elevada. La seva qualitat millorarà si es preparen amb oli d’oliva, ja que el contingut en greixos saturats (l’elevat consum dels quals incrementa el risc cardiovascular) és molt alt en el sagí del porc.

Tot i això, malgrat l’aportació calòrica d’aquests aliments, el contingut elevat que tenen en ametlla fa que el seu perfil nutricional sigui millor que el de la clàssica brioixeria que consumeix bona part de la població espanyola de forma habitual. Sol atribuir-se a la mel, un ingredient comú en aquests dolços, propietats per a la salut, com ara antibacterianes, antitussígenes o antioxidants. Tot i això, els estudis rigorosos no hi observen beneficis plausibles. Cal no oblidar, així mateix, que la quantitat de calories que aporta la mel és molt similar a la que aporta el sucre blanc, per la qual cosa el seu consum ha de ser moderat.

És possible trobar aquests productes “sense sucres afegits”, en aquest cas no portaran fructosa. El contingut en sucres en aquests productes, com és lògic, serà molt menor, però continuarà sent un aliment amb molts greixos totals i molts greixos saturats. La recomanació dietètica, per tant, és la mateixa: gaudir-ne sí, però amb mesura. Si s’elaboren aquests dolços a casa, es pot substituir la farina per farina integral, cosa que incrementarà la quantitat de fibra dietètica del producte.

Quants dolços es poden menjar? No hi ha un consum recomanat d’aquests dolços de Nadal i el més lògic és que els experts en nutrició aconsellin que els prenguem de manera ocasional. Sens dubte, si es consumeixen aquestes exquisideses de manera puntual, no n’hi haurà cap problema. Tot i això, la veritat és que per Nadal se solen prendre mantecados, polvorons o massapans just abans o després de grans tiberis, i en aquest cas convé tenir en compte que és millor resistir la temptació i reservar-se per a hores abans o després del dinar o del sopar. Tampoc no s’ha d’obviar que l’estacionalitat d’aquests productes és cada vegada més àmplia. Així, mentre que fa uns anys només es podien trobar als comerços per Nadal, cada vegada apareixen més ràpid i desapareixen més tard de les prestatgeries dels supermercats, fins al punt que és fins i tot possible trobar-ne a l’agost. D’aquí ve la importància de tenir present que són aliments molt bons, sí, però amb moltes calories.

Semàfor nutricional

Al mercat hi ha moltes marques i productes, amb mesures i pesos diferents. Alguns dolços vénen en format de tan sols 20 grams, mentre que d’altres superen els 70 grams. Per a fer la comparativa nutricional, s’ha estandarditzat la mida de la ració en 40 grams.

  • En el semàfor, es pot comprovar que només la sal apareix en color verd. És a dir, cap d’aquests aliments suposa una preocupació pel que fa al seu contingut en sal. Tanmateix, això no significa que les persones amb hipertensió puguin consumir grans quantitats de mantecados, polvorons o massapans, ja que l’excés de pes està molt relacionat amb la tensió arterial. És una observació important perquè el semàfor també revela que la quantitat de sucres i greixos d’aquests aliments és destacada, i això es tradueix en una aportació calòrica que s’ha de tenir en compte, sobretot, si ens preocupa el pes corporal.
  • Quant al greix saturat (un nutrient l’elevat consum del qual incrementa el risc cardiovascular), tant els polvorons com l’assortiment variat estan en color taronja, fet que revela que en tenen una quantitat alta.
  • Pel que fa a la fibra dietètica, convé saber que 40 grams d’ametlles contenen 4,5 grams d’aquest nutrient. Malgrat això, ni polvorons ni mantecados s’acosten a aquesta xifra (0,6 grams en 40 grams de producte). El massapà té més quantitat de fibra, però, com es pot observar, no arriba ni a la meitat del que aporta la mateixa quantitat d’ametlles (2 grams en 40 grams de massapà).

En suma, som davant d’uns aliments que aporten molta energia i un perfil nutricional no equiparable a la fruita seca, per la qual cosa és important saber gaudir-ne en la mesura justa i de forma ocasional, sense que es desplaci el consum d’aliments saludables com les fruites seques, les fruites fresques, les hortalisses, els llegums o els cereals integrals.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte