Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: L’alimentació de majors de 65 anys: menjar la quantitat justa per a viure millor

Vivim en el Decenni de l’Envelliment Saludable. Així ho van acordar a començament de 2020 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i l’Assemblea General de les Nacions Unides. I aquesta etapa vital comença en la taula, però també en els hàbits de cada dia. No cal esperar a tenir els 65 per a acostumar-nos-hi.

L’augment de l’esperança de vida –80,1 anys per als homes i 85,44 per a les dones espanyoles, segons projeccions de l’Institut Nacional d’Estadística de 2020– és un bon reflex dels avanços reeixits en matèria de salut, però també és en un desafiament social, econòmic i polític. A mesura que passen els anys, el percentatge de població dels majors de 65 anys s’incrementa. Tot i que és difícil calibrar els càlculs en aquests temps de pandèmia, s’estima que el 2020 ha estat el primer any amb més persones grans que nens de menys de 5 anys, i el 2050 s’espera que l’anomenada “tercera edat” representarà un grup majoritari.

En aquest augment de la longevitat és clau la qualitat de vida. Segons un informe de l’Oficina Europea d’Estadística (Eurostat) del 2016, les dones espanyoles viuen una mitjana de 66,5 anys de forma sana, mentre que els homes ho fan 65,9 anys. Si les persones que viuen més anys gaudeixen d’una bona salut i participen activament amb la família i la comunitat, contribueixen a l’enfortiment de les societats. En canvi, si els anys de més estan afectats per una mala salut, augmenta l’aïllament social i la dependència, i això, sense cap mena de dubte, té implicacions negatives serioses tant per a la qualitat de vida d’aquestes persones com per al conjunt de la societat.

L’organisme es transforma

A més de ser una etapa del cicle vital, envellir marca l’inici de la pèrdua de les funcions biològiques. Generalment, tot i que depèn de cada persona, aquests són els canvis que desafien els majors de 65 anys. Cal estar previnguts:

  • Sistema cardiovascular. A aquestes edats augmenta la rigidesa dels vasos sanguinis, això fa que el cor hagi de treballar més i incrementa el risc de patir patologies cardiovasculars.
  • Sistema ossi. Els ossos perden densitat i els músculs, fortalesa i elasticitat, i això fa que, en conjunt, augmenti el risc de desequilibri i fractures.
  • Cervell. La memòria es pot veure afectada i la degeneració d’ulls i orella podria causar pèrdua auditiva i visual.
  • Sistema digestiu. La pèrdua de funcionalitat (per exemple, es redueix la mobilitat de l’estómac i dels intestins, se segreguen menys àcids i disminueix la resistència de l’esmalt dentari), incrementa el risc de restrenyiment i de càries. Els canvis de l’aparell urinari intensifiquen el risc d’incontinència i la dificultat per a buidar la bufeta.
  • El sistema endocrí. El funcionament del cos es veu afectat per una secreció hormonal diferent, que inclou una modificació en les necessitats sexuals, ja que disminueixen els nivells de testosterona.
  • Des del punt de vista nutricional, el cos redueix la despesa energètica a mesura que augmenta l’edat. A més, els problemes en els ossos i els músculs redueixen la capacitat de moviment, i això afecta l’activitat física. Aquests canvis es tradueixen en el fet que els majors de 65 anys han de reajustar constantment la ingesta energètica per a mantenir un pes saludable. “Tot i els grans canvis fisiològics, els requeriments de vitamines i minerals en els adults grans sans són bastant semblants als de la mitjana edat”, assegura Eduard Baladia, dietista-nutricionista de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició i Dietètica.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions