Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Dieta planetària: cuidar la terra des del plat

L’esgotament de recursos naturals i l’excés de gasos d’efecte d’hivernacle fan mal al cor de la terra. La reorganització del sistema alimentari és la clau per a millorar la salut de la humanitat i la conservació del medi ambient.

L’adopció global de dietes saludables a partir de sistemes alimentaris sostenibles salvaguardaria el nostre planeta i milloraria la salut de milers de milions de persones. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi que va presentar el 2019 la comissió EAT-Lancet, formada per una trentena d’investigadors de 16 països que, des de diferents aproximacions –l’agricultura, la salut pública, la política o la sostenibilitat ambiental, entre d’altres–, buscaven un consens científic per precisar com ha de ser una alimentació que sigui tan bona per a l’ésser humà com per al planeta. Ho van trobar en la que han denominat “Dieta de salut planetària”, una proposta d’alimentació sostenible que busca combatre els efectes nocius de la contaminació i del canvi climàtic, com ara l’escalfament global, la pèrdua d’ecosistemes, la desaparició d’espècies i la falta de disponibilitat i l’encariment dels aliments.

El que mengem afecta l’entorn

La nostra alimentació té un efecte en la nostra salut, però també en el medi ambient. El sector alimentari  efectua el 30% del total d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle. Segons dades del Ministeri de Transició Ecològica, l’agricultura i la ramaderia són responsables del 12% d’aquests gasos a Espanya, xifra que organitzacions com Greenpeace o Ecologistes en Acció eleven fins al 25% perquè, diuen, en les dades oficials no s’inclouen totes les emissions indirectes de la indústria, com el transport o la transformació dels aliments. Però el seu impacte en el medi ambient va més enllà. Per exemple, l’expansió de monocultius –especialment per la seva demanda per a la ramaderia, com la soia–provoca la desforestació en massa. El desenvolupament de la cabanya ramadera industrial contamina aqüífers per nitrats, emet gran quantitat de gasos nocius i redueix la varietat d’espècies animals: segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), la cinquena part de les races de bestiar al món està en perill d’extinció. El sector de l’alimentació és, a més, una de les indústries que fa servir més plàstics d’un sol ús, molts dels quals acaben contaminant mars i oceans. “Les dades són prou sòlides per a justificar una acció immediata”, diu l’informe elaborat per EAT-Lancet. Entre els principals beneficis per al medi ambient de la dieta planetària són la minimització d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, l’ús eficient de l’aigua, evitar la desaparició d’ecosistemes per a aconseguir una riquesa més gran de la biodiversitat i millorar la qualitat de la terra agrícola.

Més vegetals, menys animals

La dieta planetària es basa principalment en aliments d’origen vegetal, en la qual opcionalment es poden incloure quantitats modestes de peix, carn i productes lactis. Resumida en un sol plat sobre la taula, tindria la meitat plena de verdures i fruites, mentre que l’altra meitat estaria formada principalment per grans sencers com el blat, l’arròs o el blat de moro, proteïnes d’origen vegetal –bàsicament, llegums–, a més de fruita seca i llavors. En un racó, vorejant tan sols el 10% de tot el nostre plat, hi hauria una mica de carn, una mica de peix, formatge i llet.

“El consum mundial de fruita fresca i seca, vegetals, llavors i llegums haurà de duplicar-se. I el d’aliments com la carn vermella i el sucre haurà de reduir-se més del 50%. Una dieta rica en aliments d’origen vegetal i amb menys d’origen animal confereix una bona salut i beneficis ambientals”, afirma Walter Willet, un dels investigadors de l’estudi i professor de l’Escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard. A més d’augmentar la diversitat dels vegetals, l’estudi destaca la importància de reduir dràsticament la ingesta de grans refinats, aliments ultraprocessats i sucres afegits.

Uns altres dos conceptes que defensa la comissió EAT-Lancet són la temporalitat i la proximitat. “No és necessari que consumim maduixes al desembre o taronges a l’agost ni bananes del Brasil havent-hi plàtans de Canàries”, explica María Teresa Nestares, directora del Màster en Alimentació i Esport per a la Salut i professora titular del Departament de Fisiologia de la Universitat de Granada. Tampoc no té sentit substituir els llegums locals com les llenties per soia importada des d’un altre continent.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions