Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: olives : Anàlisi nutricional

Són riques en nutrients saludables, encara que se n'ha de moderar el consum no tant per l'aportació calòrica en forma de greixos, sinó pel contingut en sal

Anàlisi nutricional

El seu lloc en la dieta

/imgs/20170601/aceituna-cenital.jpg

Segons el Panel de Consum Alimentari del MAPAMA (el Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi ambient), les llars representen al voltant del 75% del consum nacional d’olives de taula. Els darrers anys s’ha produït un descens del preu mitjà per quilo. El consum per càpita els últims tres anys s’ha mantingut estable i voreja els 2,5 quilos d’olives anuals.

En l’actualitat, les olives es fan servir com a aperitius per a l’elaboració d’amanides, ensalades russes o en determinats guisats, farciments (crestes, pa de pernil, rotlles de carn…) i també en pans.

Rica en nutrients saludables, però suprimida d’algunes dietes (moltes vegades sense motiu), hi ha la creença popular que l’oliva de taula és un aliment que engreixa molt. La veritat és que ha de ser consumida amb moderació, però no tant per l’aportació calòrica en forma de greixos, sinó pel contingut en sal.

En general es recomana combinar les olives amb aliments que no estiguin presents en el plat principal per aconseguir així un menjar complet i equilibrada. Per exemple, si el menjar s’elabora a base de proteïna (carn, peix, ous…) i carbohidrats (patata bullida, arròs…), podem adobar una amanida acompanyant-la amb olives i una mica de formatge, sense necessitat d’afegir-hi sal. A més, i posats a triar un aperitiu, les olives són una bona opció en comptes d’uns altres de més calòrics i rics en greixos saturats, com ara fregits i snacks.

La porció comestible aproximada és de 80 grams per cada 100 grams d’olives de taula amb pinyol i la ració recomanada diària estaria entre les 8 i 10 olives, uns 25 g aproximadament.

Semàfor nutricional

/imgs/20170601/aceituna-alinada.jpg

La composició de les olives varia en funció de diversos factors, com la varietat de l’oliva, el grau de maduració, les condicions agronòmiques i les característiques tecnològiques de la producció. Les olives són font de nutrients i fibra, àcids grassos monoinsaturats (àcid oleic), sodi i vitamina E.

Les olives són un aliment de gran valor nutricional i és més elevat el de les negres que el de les verdes, per la permanència més llarga en l’arbre. Són fruits grassos, encara que el 70% del greix és monoinsaturat. En l’àcid oleic (99% dels àcids grassos monoinsaturats) resideixen gran part dels atributs saludables de les olives en la prevenció de les malalties cardiovasculars, ja que col·laboren en la reducció dels triglicèrids plasmàtics, la fracció LDL-colesterol (dolent) i el colesterol total, augmentant la fracció HDL-colesterol (bo). En aquest sentit, les olives negres són les que tenen una aportació més gran de greixos totals.

A més, el seu contingut en fibra cobreix gairebé el 5% dels objectius nutricionals recomanats. És a més una fibra molt digestiva que exerceix un efecte laxant lleu. En aquest sentit, les olives negres són les que destaquen en general pel contingut més alt en fibra.

Pel que fa al contingut en minerals, hi destaca l’aportació de sodi, ja que és l’ingredient base de la salmorra. Molt inferiors són les aportacions de calci (2% de les IR/dia) i ferro (5% de les IR/dia per a homes i 3% per a dones).

Quant a les vitamines, aporten petites quantitats de vitamines hidrosolubles del grup B (riboflavina i niacina) i de liposolubles com la vitamina E, que cobreix el 5% de les ingestes recomanades diàries. Tant la vitamina E com l’àcid oleic, eviten l’oxidació de les lipoproteïnes (transportadores del colesterol en la sang) i d’altres substàncies vinculades amb el desenvolupament d’alguns tipus de càncer. També s’hi troba present la provitamina A, la vitamina C i la tiamina.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions