Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Els nutrients de mes impacte en la salut

El límit en el contingut de greixos trans, sucres i sodi en els aliments permetrà al consumidor eleccions alimentàries més saludables

/imgs/20110201/alimentacion2-5.jpg
Triar els aliments no és tasca fàcil. A la necessitat d’escollir un aliment per gana o set, s’hi sumen nombrosos condicionants que determinen que l’elecció sigui correcta o incorrecta; socials (culturals, familiars), econòmics (cost, ingressos), de temps (comoditat, facilitat), psicològics (emocions, estrès, sensació de culpa), de coneixement (actituds i educació sobre els aliments…), etc. El resultat de l’elecció alimentària es reflecteix en l’estat nutricional i, a mitjà i llarg termini, en la salut física i mental.

Als països desenvolupats, les malalties cardiovasculars i l’obesitat, totes dues evitables i amb un fort vincle a l’alimentació, són les malalties cròniques que marquen el pas de les estratègies sanitàries de prevenció i control en l’actualitat. A Espanya, el projecte de Llei de seguretat alimentària i nutrició inclou recomanacions importants per a posar límit als nutrients més perjudicials com els sucres i el sodi, que s’han de seguir en l’àmbit escolar. Aquests són, juntament amb els àcids grassos saturats, els nutrients l’excés dels quals té un impacte negatiu més gran en la salut del consumidor. La meta que es pretén és que el consumidor ingereixi aquests nutrients en quantitats limitades per reduir el risc d’aquestes malalties cròniques. Per aconseguir-ho, a més de les campanyes informatives i formatives dirigides a la població general, es compta amb el paper actiu de la indústria alimentària. El seu compromís ha de dirigir-se a la millora de la qualitat nutricional dels seus productes o a la seva reformulació, per adequar-se a les recomanacions nutricionals i possibilitar al consumidor eleccions alimentàries més saludables.

Fre al sucre afegit

/imgs/20110201/alimentacion2-1.jpg
Un consum desproporcionat de dolços és un dels mals hàbits alimentaris que es cometen. En vista d’aquest risc sanitari, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) proposa als fabricants d’aliments que afegeixin un màxim del 10% de l’energia procedent dels sucres durant la preparació o l’elaboració dels aliments, encara que això no sempre es compleix.

En qüestió d’ingestes recomanades, en una dieta de 2.000-2.200 quilocalories per a persones adultes sanes, l’aportació de sucre ha de representar entre el 10-18%* del valor energètic total, xifra que equival a uns 90-100 g de sucres (85 grams de sucre màxim per a infants d’entre 5 i 10 anys*). Aquesta seria la quantitat màxima recomanada per a consumir en tot el dia. Un got de llet amb cacau, dues galetes de xocolata i un got de suc suposen la meitat de la quantitat recomanada, uns 50 grams. A aquest import falta sumar la resta de sucres que es menja diàriament: des del sucre afegit com a edulcorant, passant pel que porten altres productes elaborats (nèctars, melmelada, brioixeria, rebosteria, galetes, cereals de l’esmorzar, iogurts, batuts, refrescs, llaminadures i altres) i fins al que és present de forma natural (fruites, mel, sucs…).

És fàcil que qualsevol persona (i més un infant) acostumada a menjar aliments dolços o ensucrats superi la dosi recomanada de sucres, amb les conseqüències sanitàries negatives que això comporta. L’obesitat, la diabetis, la hipertrigliceridèmia i la càries són alguns dels trastorns associats.

Convé saber… la quantitat de sucres dels aliments per cada 100 grams, respecte del total d’hidrats de carboni, amb la finalitat de poder fer eleccions més saludables amb coneixement i seguretat. Aquesta informació no se sol reflectir en l’etiquetatge nutricional dels productes més ensucrats.

Informació útil per a un càlcul ràpid…
Aliment Gramos (g) de azúcar por ración
Sobre sucre/cacau 10
Got de suc (200 ml) 20
Dònut (unidad) 15
Galetes Maria (8 uds) 15
Galetes amb xocolata (2 uds, 30 g) 8
Llaminadures (50 g) 50
Flam/crema (unitat) 15-20
Cereals xocolata (50 g) 15
Musli (50 g) 10
Flocs de blat de moro ensucrats (50 g) 4
Fruita mitjana (150 g) 10-15
Got de llet (200 ml) 9
Llauna de refresc (330 ml) 30 (sobrets de sucre)
Total: (a emplenar individualment segons hàbits)

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions