Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Quant és molta sal?

Hipertensió arterial, isquèmia cerebral i augment del risc de sofrir un atac cardíac són algunes de les conseqüències d'abusar de la sal

Quant és molta sal?

La primera mesura per a reduir el consum de sal pot ser moderar-se amb el saler en el moment d’amanir i condimentar el menjar. És clar que, conscients que més del 70% de sal que ingerim procedeix d’aliments ja processats fora de casa, resulta insuficient allunyar únicament el saler de la taula.

/imgs/20100301/alimentacion1-3.jpg
La sal, tant la d’origen marí com la que prové de jaciments subterranis, conté sodi i clor. I el sodi que aporta un consum excessiu de sal és precisament el culpable de tots els mals associats. La majoria dels aliments frescs no en contenen, encara que les vísceres o el marisc en proporcionen de forma natural. El menjar ja processat incorpora sal per destacar el sabor dels aliments i per conservar-los. No obstant això, la indústria alimentària afegeix també als seus productes altres substàncies que contenen sodi, com ara additius, espessidors, gelificants o edulcorants. Abans de comprar aquests aliments ja elaborats, que no només es redueixen als productes precuinats sinó que fan referència a qualsevol aliment que no sigui fresc, convé comprovar quanta sal contenen. Una cosa molt senzilla de fer si aquesta dada figurés en la llista d’ingredients o en la informació nutricional. Tanmateix, és habitual que els etiquetatges no incloguin la quantitat de sodi o de sal que aporta un producte, perquè encara no hi ha l’obligació d’informar-ne, excepte quan els aliments pertanyen a la categoria “baix en sal”.

Anxoves, pernil i salsitxes: els més salats

Els aliments considerats alts en sodi són els que registren més de 500 mg per cada 100 g d’aliment o, el que és el mateix, un 1,3% de sal. Per tant, els qui és vegin obligats a seguir una dieta baixa en sodi han d’evitar consumir de manera continuada aliments precuinats, embotits i qualsevol modalitat de menjar ràpid. Una moderació que es fa extensible a les persones sanes per a evitar problemes de salut futurs.

Una anàlisi comparativa recent de EROSKI CONSUMER va comprovar la quantitat de sal que contenien 64 aliments processats entre els quals es trobaven embotits, diferents pans, conserves, solubles de cacau, galetes, productes d’aperitiu i diversos productes precuinats. Els resultats van col·locar les anxoves en conserva, els paquets de pernil curat, les salsitxes i els xoriços com els aliments processats amb més sal. De fet, van sobrepassar àmpliament la quantitat de sodi recomanada. Els seguien les olives, el quetxup, els formatges curats, les patates fregides, els cereals i el formatge en tallades.

Curiosament, un dels productes més temuts per la seva suposada aportació de sal excessiva, la sopa de sobre, va ser l’aliment processat menys salat de l’anàlisi. Altres aliments sobre els quals l’ombra de la sal no sol planar i que formen part de la dieta habitual de moltes persones van resultar tenir altes aportacions de sodi, també per sobre de les quantitats recomanades. Va ser el cas dels cereals de l’esmorzar, el quetxup, el paté i el pernil dolç.

Consells per reduir-ne el consum

Tothom, sense excepció, hauríem de controlar la ingesta de sal, en especial els qui pateixen d’hipertensió o un risc més alt de problemes cardiovasculars. El gust per la sal és adquirit i, per això, és del tot possible modificar-lo i educar-lo. A mesura que s’ingereix menys sal, la preferència per allò salat també disminueix. Per a aconseguir-ho, poden servir aquests suggeriments:

  • Consumir 5 grams de sal al dia, una culleradeta de cafè. Aquesta és la quantitat de sal que han de prendre els adults, 3 grams en els infants menors de 7 anys i 4 per als qui es troben entre els 7 i els 10 anys.
  • Menjar més aliments frescs, contenen menys sodi. És millor cuinar-los sense sal i esperar que cada comensal se’n posi la quantitat que vulgui al seu gust.
  • Cuinar els aliments al vapor: com que no hi ha un mitjà amb què l’aliment entra en contacte, no hi ha cessió de substàncies i es conserva millor el contingut natural del sodi de l’aliment, per la qual cosa s’acusa menys la necessitat d’afegir-hi sal.
  • Utilitzar herbes i espècies per a condimentar els plats. Si es fa servir oli d’oliva verge i vinagre, s’encobreix en part la falta de sal.
  • Substituir la sal habitual per una de baix contingut en sodi, que aporta la meitat de sodi que la sal comuna. La sal de clorur potàssic (que ha d’afegir-se una vegada que l’aliment està cuinat; si no, es torna amarga) no té sodi i la sal marina, que, pel seu sabor més fort, permet utilitzar-ne menys quantitat per a donar sabor als menjars són altres alternatives.
  • Moderar la ingesta d’aliments processats o recórrer a aquells que tinguin menys sodi en la seva composició.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions