Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Edición impresa >

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Guía de compra: surimis e sucedáneos de cangrexo e de angulas : Que lugar ocupa na nosa dieta?

A poboación española consome unha media de 33,3 gramos mensuais de surimi e, aínda que a súa achega calórica é parecida á do peixe, este tipo de produto diferénciase del polo seu notable contido en sal

Que lugar ocupa na nosa dieta?

O seu lugar na dieta

Segundo datos da enquisa Enide, realizada polo Ministerio de Sanidade a unha mostra representativa da poboación adulta española, tomamos unha media de 33,3 gramos mensuais de surimi (suma de paus de surimi, colas de lagosta, sucedáneo de angulas etc.).

Así, a pesar de que a cantidade de sal (ver táboa) destes produtos é notable, só será preocupante ante unha inxestión continuada, algo que non ocorre neste momento na maioría da poboación adulta española. En todo caso, é probable que a inxestión destes alimentos sexa superior nos nenos.

Aínda así, a pesar das moitas declaracións de saúde que adoitan figurar na súa etiqueta (“rico en omega 3”, “baixo en graxa”, “fonte de proteínas”), estes alimentos non poden equipararse co peixe. En boa medida porque, ademais de peixe ou de marisco, na súa composición pódense atopar unha longa lista de produtos, como graxas, aceites, amidón, azucre e, sobre todo, sal e potenciadores de sabor.

O Ministerio de Agricultura, Alimentación e Medio Ambiente detalla nun monográfico dedicado a estes alimentos que “a composición nutricional destes sucedáneos é ben distinta á do peixe de orixe: teñen máis hidratos de carbono, menos proteínas, máis sal e, en ocasións, máis graxa”.

Coma o peixe, son produtos con ningunha ou moi pouca fibra dietética. Algúns sucedáneos de angulas poden chegar a cubrir o 10 % das recomendacións de inxestión de fibra (ver táboa), pero trátase de cifras non significativas. A presenza de vitaminas e minerais tamén é menor ca no peixe, dado que diminúen durante os procesos de elaboración (por exemplo, no lavado do músculo do peixe).

Semáforo nutricional

A pesar do que moitas persoas poidan pensar, este tipo de sucedáneos non son alimentos con moi poucas calorías. Aínda que por regra xeral non presentan un alto contido enerxético, para que o fabricante poida acompañar o produto da declaración “baixo en calorías”, debería ter menos de 40 quilocalorías por cada 100 gramos, e estes alimentos achegan entre 90 e 160 quilocalorías por cada 100 gramos.

Así mesmo, é frecuente ler ou escoitar que se utiliza moito azucre na súa elaboración. No entanto, se se revisa o semáforo nutricional, pódese observar que ningún dos sucedáneos analizados presenta un elevado contido en azucre.

Pola súa banda, os sucedáneos de angulas conteñen máis enerxía debido á súa achega de graxas, pero non de graxas saturadas, cuxa elevada inxestión é máis perigosa. Porén, é lóxico que nos sucedáneos de angulas aparezan máis advertencias no semáforo nutricional (cores amarela e laranxa). A pesar de que a súa composición nutricional é moi similar, a ración de consumo duplica a dos sucedáneos de cangrexo. Así, mentres que unha ración habitual de sucedáneos de cangrexos adoita ser de tres barriñas (uns 50 gramos), unha ración de sucedáneo de angulas rolda os 100 gramos. En calquera caso, se o consumo destes alimentos non é habitual non resultará preocupante desde un punto de vista da inxestión de calorías ou de graxas.

Doutra banda, a pesar de que a achega calórica destes sucedáneos é similar á do peixe, no semáforo nutricional pódese observar que todos os produtos analizados presentan un notable contido en sal, algo que non ocorre co peixe ou co marisco fresco. E esta é a principal e máis destacable diferenza entre un e outro tipo de produto. Segundo o Ministerio de Sanidade, un alimento ten «moito sal» cando iguala ou supera 1,25 gramos de sal por cada 100 gramos de alimento, e todos os sucedáneos analizados superan esta cifra.

Neste sentido, cabe preguntarse se o fabricante utiliza o sal a modo de conservante. Se se revisa o semáforo nutricional, pódese observar que o contido en sal nos produtos conxelados é o mesmo ca o presente nos refrixerados. De feito, non hai case ningunha diferenza nutricional entre refrixerados e conxelados. Así que a presenza do sal, sobre todo nos conxelados, só se xustifica por motivos organolépticos; é dicir, para incrementar o sabor do produto.

Potenciadores de sabor: cuestionados

Tanto o exceso na inxestión de sal coma no consumo de potenciadores de sabor relacionouse cun maior risco de hipertensión arterial. Segundo diversos estudos, sobre os potenciadores de sabor hai que engadir que a súa inxestión habitual incrementa o risco de obesidade. As investigacións xustifican esta observación, entre outros motivos porque quen consome alimentos con este aditivo mostra máis dificultades para deixar de comer cando xa está saciado.

En 2012, unha investigación publicada na revista científica Nutrition & metabolism observou un maior risco de síndrome metabólica atribuíble á inxestión de glutamato monosódico. A síndrome metabólica é un conxunto de factores implicados no risco cardiovascular, como obesidade abdominal, hipertensión arterial, alteracións no metabolismo da glicosa ou elevacións nos lípidos sanguíneos (por exemplo, hipercolesterolemia). Esta síndrome tradúcese en problemas no normal funcionamento da insulina, é unha enfermidade que multiplica por cinco o risco de desenvolver diabetes e duplica as posibilidades de mortalidade por infarto de miocardio ou ictus.

Todo iso xustifica que numerosos investigadores e profesionais sanitarios reclamen desde hai anos que se diminúa a utilización dos potenciadores de sabor, sobre todo nos alimentos dirixidos aos nenos.

E o resto de aditivos? Ao comentado sobre o sal e o glutamato monosódico, pódense engadir cuestións relacionadas co resto de aditivos utilizados para elaborar estes sucedáneos. A maioría cumpren funcións importantes, como protexer o produto de contaminacións microbianas, pero tamén minimizan cambios de textura durante o seu almacenamento. Por exemplo, ao conxelar o surimi poden producirse cristais de xeo que participarían na desnaturalización das proteínas do peixe. Os polifosfatos e o azucre, entre outros ingredientes, evitan este tipo de contratempos.

Sexa como for, aínda que todos os ingredientes se adaptarán ás estritas regulacións alimentarias e, polo tanto, serán seguros e estarán libres de posibles adulteracións, convén diminuír a presenza de sal nestes produtos.

Paxinación dentro deste contido

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións