Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Informazio honetan agertzen diren datu, informazio, interpretazio eta kalifikazioak haiek egin ziren uneari dagozkio, eta, beraz, denbora mugatuz daude indarrean.

: ALDATU EGIN DA JOLASGARAIA

HEDATZEN ARI DA BIZIMODU OSASUNGARRIAREN ALDEKO JARRERA, ETA HORREK ALDARAZI EGIN DU HAMAIKETAKOA ERE: GARAI BATEKO OGITARTEKOEN ETA ZUKUEN ORDEZ, LEKUA IRABAZTEN ARI DIRA OSOKO SANDWICHAK ETA FRUTA. AZTERTU EGINGO DUGU ZERTAN DIREN ONAK ETA TXARRAK GARAI BATEKO MOKADUTXOAK ETA GAURKOAK.

Ohitura osasungarrietan heziz

Batek baino gehiagok pentsatuko du, hamaiketako garaian mokadu osasungaitzak saihesteko ahalegina egiten denean, haurrak zukuak eta litxarreriak eskatuko dituela eskolatik ateratzean. Ez da pentsamendu burugabea, baina frogatuta dago ez dela hala. 2009an, Ameriketako Estatu Batuetako ikertzaileek hiru ikastetxetako ikasleak konbentzitu zituzten ez zezaten hartu ogitartekorik eta freskagarririk, eta beste hiru ikastetxetako ikasleei, berriz, ez zieten inolako jarraibiderik eman. Health Education and Behaiour aldizkarian argitaratu zituzten ikerketa haren emaitzak, eta hor ageri denez, esperimentua bukatu zenean, aperitiborik kaltegarrienak kendu zizkieten ikasleek onartu zuten etxean ez zutela konpentsaziorik bilatu halakoak janez.

Mokadu osasungarriak eginda, ohitura osasungarrietan hezten dira haurrak, eta dastamenaren zentzua ohitu egiten zaie organismoa zaintzen duten jakien alde egiteko. “Badakigu haurrei kosta egiten zaiela elikagai batzuk jatea eta hobeto onartzen dituztela beste batzuk. Hori kontuan eduki behar da”, adierazi du Juana Maria Gonzalez Prada dietistanutrizionistak. “Goseak zerikusia du elikagaia identifikatzen jakitearekin, gustatu egin behar zaizu ikustea, testura… Janariek goxoak egon behar dute. Dastamenaren zentzua gurekin dakargu, baina hezi ere egiten da”, azaldu du.

Ohitura horiek eragin zuzena daukate haurren gehiegizko pisuaren eta gizentasunaren tasetan. Gurasoen ardura da haurrak modu osasungarrian elikatzea, baina gaizki jaten duten etxeetan, haurrek ere gaizki jaten dute. “Oro har, elikagai ultraprozesatu asko jaten den etxeetatik datozen haurrek opil industrialak eta gailetak eramango dituzte eskolara, eta gizentasun tasa handiagoak edukiko dituzte”, nabarmendu du Andrea Marquesek. Espero izatekoa da kontrako joera nagusituko dela, hau da, gurasoek gero eta informazio gehiago edukiko dutela eta kezka ere handiagoa bizimodu osasungarriaren alde. Are gehiago Espainiako Estatuan, non dieta mediterraneoarekiko atxikimenduak bermatu egin behar lukeen modu osasungarri eta orekatuan elikatzea.

120 KALORIA BAINO GUTXIAGOKO BOST MOKADUTXO

Aukera hauetako asko oso ohikoak izan dira aspaldidanik, baina horrek ez du esan nahi mokadurik egokienak eta aproposenak direnik. Bost aukera osasungarri proposatuko dizkizugu.

  • Mortadela ogitartekoa. Aukera horrek kopuru handietan ematen ditu gantz saturatuak (kolesterola eragiten dute) eta kaloriak (266 Kcal 100 gramo mortadelak).

    GettyImages 174893591

  • Sandwich begetal baten erdia, osoko ogiz egina. Mikromantenugaiak ematen ditu (bitaminak eta mineralak) eta zuntza (azken hori galdu egingo genuke ogi zuriarekin).

    GettyImages 484129676

  • Opil industrialak. Ugari izaten dituzte gantz saturatuak eta azukreak. Gisa horretako produkturik gehienek batez beste 450 kaloria izaten dituzte 100 gramo bakoitzeko, eta batzuk 600era ere iristen dira.

    GettyImages 84754507

  • Etxean egindako gailetak edo opilak. Etxean produktu horiek eginda, gantz osasungarriak erabil daitezke, adibidez oliba olioa. Gainera, fruta eta fruitu lehorrak erantsi daitezke.

    GettyImages 74423676

  • Zuku ontziratua. Produktu batzuk osasungarriagoak dira (%100 zukutuak, adibidez) beste batzuk baino; dena den, zuku eta nektar ontziratu gehienek azukre ugari izaten dute.

    GettyImages 71516102

  • Fruta atala. Zure haurrak frutaren onura guztiak bereganatzea nahi baduzu, freskoa da aukerarik onena. Kaloria gutxi izaten du eta bitamina eta mineral asko.

    GettyImages 769781413

  • Opil txokolatedunak. Ugari ematen dituzte gantz saturatuak, kaloriak eta azukre erantsiak. Donut batek, adibidez, 200 Kcal izaten ditu, 21 gramo azukre eta 12 gramo gantz.

    GettyImages 922858848

  • Osoko ogiz egindako ogitartekoa txokolate beltzarekin. Kakaoarekin gozatu nahi denean, aukerarik onena izaten da osoko ogia eta txokolate beltza elkartzea; zenbat eta puruagoa, hainbat hobeto.

    GettyImages 553200073

  • Edateko esnekia. Kopuru handietan dituzte azukreak eta azkar xurgatzen diren karbohidratoak. Gainera, beste produktu batzuek baino gutxiago asetzen dute, eta, ondorioz, haurrak gosetuta jarraituko du.

    GettyImages 156842726

  • Gazta zatia. Esneki bat hautatzen baduzu, gazta zati bat da aukerarik onena. Laguntzeko, hauta itzazu osoko ogi luze batzuk. Beste aukera bat da gazta freskoa jartzea fruitu lehor batzuekin (eskutada bat).

    GettyImages 823898258

ZER JATEN DUTE HAURREK HAMAIKETAKOAREN GARAIAN?

/imgs/20190401/GettyImages-866514446.jpg

  • %34 ogitartekoa
  • %27 ez du ezer jaten
  • %21 zizka-mizka poltsak
  • %15 opilak
  • %7 fruta
  • %6 goxokiak
  • %1 esnekiak

(Portzentajeen baturak ez du ematen %100, haur batzuek gauza bat baino gehiago jaten dutelako)

Iturria: ‘Tendencias nutricionales en el horario de recreo en alumnos de ESO y Bachillerato,’ Jorge Granda Alvarezena. Madrilgo Unibertsitate Politeknikoa, 2015.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak