Saltar el menú de navegación e ir al contenido

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canales de EROSKI CONSUMER


Estás en la siguiente localización: Portada > Edición impresa >

: 4. Missatges que sí que estan regulats

ECOLÒGIC, 100% NATURAL, RECEPTA CASOLANA, LIGHT, BAIX EN SAL, ORGÀNIC... ELS PRODUCTES S’HAN OMPLERT DE RECLAMS QUE ENALTEIXEN LES SUPOSADES BONDATS QUE TENEN. PERÒ, QUÈ AMAGUEN AL DARRERE? ÉS INFORMACIÓ VERAÇ I ÚTIL PER AL CONSUMIDOR O UN SIMPLE ESLÒGAN PUBLICITARI?

4. Missatges que sí que estan regulats

Moltes de les al·legacions que afirmen que un aliment té una propietat determinada s’estableixen per llei. És el cas de les declaracions nutricionals, que fan referència al fet que el producte conté una quantitat significativa o reduïda d’un nutrient: “sense sucres afegits”, “enriquit amb calci”, “baix en sal”… També estan registrades les declaracions de propietat saludable, que donen a entendre que una substància present (o absent) en un aliment té un efecte en la salut. Un exemple: “El potassi contribueix a mantenir la pressió arterial”. Encara que la llei estableix com ha de ser la informació sobre els ingredients, a vegades pot persistir la confusió: “La nomenclatura confon el comprador: en comptes de posar ‘sucres’, hi posa dextrosa, maltosa, fructosa, suc de canya evaporat, xarop de glucosa…”, conclou Moñino.

Consells per a saber llegir les etiquetes

No tot el que es diu en un envàs és real. Per a evitar enganys publicitaris, el nutricionista Manuel Moñino aconsella:

  • No quedar-se només amb la imatge frontal del producte ni amb les declaracions cridaneres. Alerta amb les propietats “miraculoses”: gairebé cap no sol ser veritat.
  • Llegir els ingredients i fixar-se en si s’ordenen segons el percentatge. Com marca la llei, els que estan presents en un percentatge més alt apareixen al començament de la llista (segueixen un ordre decreixent). Com menys extensa és la llista, menys processat és el producte.
  • Posar una atenció especial a aquells productes que indiquin que no tenen greixos parcialment hidrogenats, perjudicials per a la salut perquè incrementen el risc cardiovascular. Evitar també aquells en què prevalguin els sucres o els greixos.
  • Atenció al semàfor nutricional i a la valoració de Nutri-Score, que proporcionen informació veraç i molt pràctica.
  • Buscar dates de consum preferent o de caducitat i fixar-se en els ingredients en negreta, en cas d’al·lèrgies o intoleràncies.
  • Considerar l’impacte mediambiental o ètic i el benestar animal. Fixar-se en els certificats homologats: els segells en el peix salvatge com MSC (Marine Stewardhip Council) o per a l’aqüicultura ASC (Farmed Responsibly ASC), així com certificats ecològics, de Comerç Just…

Així es tradueixen les al·legacions

Sense sucres. No més de 0,5 g per 100 g o ml de producte.
Sense sucres afegits. No s’hi ha introduït cap monosacàrid (sucres simples) ni disacàrid (com la sacarosa), ni cap edulcorant. Sí que poden contenir sucres presents naturalment, però, en aquest cas cal indicar-ho.
Baix contingut en greix. No més de 3 g/100 g en sòlids i 1,5 g/100 ml en líquids.
Sense greix. El producte no conté més de 0,5 g de greix per 100 g o 100 ml. Es prohibeixen les declaracions amb percentatges: “X% menys de greix”.
Baix contingut en sodi/sal. El producte no conté més de 0,12 g de sodi, o el valor equivalent de sal, per 100 g o per 100 ml.
Molt baix contingut en sal. El producte no conté més de 0,04 g de sodi o valor equivalent de sal, per 100 g o per 100 ml.
Font de fibra. Conté com a mínim 3 g de fibra per 100 g o, com a mínim, 1,5 g de fibra per 100 kcal.
Contingut reduït. La reducció del contingut és, almenys, el 30% en comparació amb un producte similar. Se n’exceptuen els micronutrients, en els quals es permet una diferència del 10% en els valors de referència de la UE. Per al sodi, o el valor equivalent per a la sal, la diferència admissible serà del 25%.
“Light”. Els productes amb aquesta etiqueta han de complir les mateixes condicions que per al terme “contingut reduït”. L’envàs ha d’indicar les característiques que fan que l’aliment sigui lleuger.
A més… No es pot indicar que un aliment conté calci o un altre mineral si té menys del 15% de la ingesta diària recomanada d’aquest mineral. En el cas del calci, aquesta xifra és de 800 mg.

Font: Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN).

Paginación dentro de este contenido

Te puede interesar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones