Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Edición impresa >

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Guía de compra: atún e bonito en conserva : Atún e bonito en conserva: todo o bo do mar en lata

Os túnidos teñen unha elevada cantidade de proteínas de alto valor biolóxico e de graxa rica en omega-3 que contribúe a diminuír os niveis de colesterol e de triglicéridos no sangue

Propiedades

O seu lugar na dieta

O atún, o bonito e os túnidos en xeral son peixes graxos. Isto significa que o seu contido en graxa é elevado en comparación co dos peixes magros. Posúen entre 6 e 12 gramos de graxa por cada 100 gramos de peso. Esta graxa é rica en omega-3, que contribúe a diminuír os niveis de colesterol e de triglicéridos no sangue, razón pola que se lle adoita chamar “graxa boa” ou cardiosaudable. Ademais, tanto o atún coma o bonito son unha magnífica fonte de proteínas de alto valor biolóxico. Por cada 100 gramos de peixe, estas representan entre 21 e 23 gramos.

Entre as vitaminas destacan as do grupo B, como a B2, que é a máis abundante nos peixes azuis, e a B9. Os peixes graxos son unha moi boa fonte de vitamina B3 e B12, esta última en cantidade superior á que podemos atopar en moitos peixes e carnes. En xeral, estas vitaminas do grupo B permiten o aproveitamento dos nutrientes enerxéticos; é dicir, hidratos de carbono, graxas e proteínas, e interveñen en numerosos procesos de grande importancia para o organismo, entre os que se atopan a formación de glóbulos vermellos, a síntese de material xenético ou o funcionamento do sistema nervioso e do sistema de defensas.

Ao tratarse de peixes graxos, tamén posúen vitaminas liposolubles, como a A e a D. Estas acumúlanse de maneira principal nas súas vísceras e no músculo. A vitamina D actúa na absorción do calcio e na súa fixación nos ósos, e regula o nivel deste mineral no sangue, mentres que a vitamina A ten como principal función o mantemento, crecemento e reparación das mucosas, da pel e doutros tecidos do corpo. Ademais, ten un papel moi importante na resistencia fronte ás infeccións e é indispensable para o desenvolvemento do sistema nervioso e para a visión nocturna. Tamén participa no crecemento óseo e na produción de encimas no fígado e de hormonas suprarrenais e sexuais.

Se analizamos os minerais, o atún, o bonito e os demais túnidos posúen cantidades destacadas de potasio, fósforo, magnesio, ferro e iodo. Este último é indispensable para o bo funcionamento da glándula tiroide, que é responsable de múltiples funcións metabólicas. E, no caso das mulleres embarazadas, intervén no crecemento do feto e no desenvolvemento do seu cerebro. O magnesio utilizámolo para o bo funcionamento do intestino, dos nervios, dos músculos… Ademais, forma parte dos ósos e dos dentes, e mellora a inmunidade. O ferro é necesario para a xeración de hemoglobina, e a súa achega adecuada prevén a anemia ferropénica.

Porén, os peixes azuis tamén teñen inconvenientes dietéticos. Por exemplo, conteñen purinas, que no organismo se transforman en ácido úrico. Por esta razón, desaconséllase o seu consumo en caso de padecer hiperuricemia ou gota. Ademais, debido á contaminación dos mares e dos océanos, estes peixes son fonte de mercurio, un metal pesado que en grandes doses resulta tóxico, sobre todo no feto e nos nenos pequenos. O mercurio concéntrase nas especies máis grandes, coma o peixe espada, a quenlla, o lucio e o atún vermello. Así, a recomendación de precaución no consumo deste peixe (non do bonito) vai dirixida especialmente ás mulleres embarazadas ou que poidan estalo, ás mulleres que estean aleitando e aos nenos menores de 12 anos.

No entanto, para a maioría da poboación os beneficios do consumo adecuado de peixe azul supera sobradamente os riscos.

Semáforo nutricional

Canto atún ou bonito podemos comer? A resposta non é sinxela, xa que a Axencia Española de Consumo, Seguridade Alimentaria e Nutrición (Aecosan) non presenta un criterio firme sobre o tema. Na súa última actualización respecto desta cuestión, realizada en outubro de 2013, a institución sinala que o mercurio, na súa forma de metilmercurio (MeHg), é un tóxico que convén evitar e acompaña esta advertencia referíndose a un estudo no que analizaron 21 mostras de atún enlatado, o representante habitual dos túnidos. A investigación concluíu que o nivel medio de mercurio (0,26 mg/kg) se situaba moi por debaixo do límite máximo establecido na UE para o mercurio en atún (1,00 mg/kg ). Aínda que a marxe existente ata alcanzar o valor da inxestión semanal tolerable é amplo, as cifras poñen de manifesto unha achega significativa das conservas de atún á inxestión de MeHg dos consumidores. En consecuencia, é de especial interese reducir a exposición a MeHg das poboacións máis sensibles (nenos menores de 12 anos, mulleres embarazadas e lactantes) e, polo tanto, convén limitar o consumo das especies de peixe con niveis máis elevados de mercurio.

Na busca dun consenso máis claro, a Food and Drugs Administration (FDA) ofrece recomendacións máis precisas. A poboación vulnerable debe limitar o consumo de atún fresco a 6 onzas (170 g) por semana. Para o atún enlatado, as cantidades difiren das que se indican para os filetes de atún fresco, que tenden a conter niveis máis altos de mercurio.

Non debemos esquecer que o peixe -especialmente o peixe azul- é unha parte moi importante dunha dieta saudable polas propiedades nutricionais que comentamos. Por tanto, convén ter en conta a relación risco-beneficio. Neste caso, e excluídos os grupos de risco, os beneficios son moito maiores ca os riscos, polo que deberiamos seguir consumindo peixe. Iso si, consumindo con moderación as especies que son máis susceptibles de conteren mercurio, como o peixe espada, a quenlla e o atún.

Por tanto, a recomendación de consumo no caso dos homes sans (adultos) é de dúas latas de ao redor de 50 gramos á semana e os beneficios superarán sen dúbida os posibles riscos. No caso das mulleres en idade fértil, embarazadas ou nenos menores de 3 anos, débese evitar o consumo sempre que existan dúbidas de se se trata de atún vermello (Thunnus thynnus). En nenos de 3 a 12 anos hai que moderar a inxestión e non se debe superar o consumo dunha lata semanal (50 gramos) se, de novo, se dubida de se se trata de atún vermello (Thunnus thynnus).

Paginación dentro de este contenido

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto