Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Margarinak : Zerekin eginak daude?

Denak ere aski antzekoak dira itxuraz, baina alde nabarmenak dituzte elkarren artean. Ondorioz, garrantzitsua da etiketari begiratzea eta zer jartzen duen ulertzen jakitea.

Zerekin eginak daude?

Produktu horietan erabiltzen diren terminoak nahasgarriak izan daitezke. Oro har, “gantzak” esaten zaie animalia jatorrikoei, adibidez txerriarenari edo arkumearenari, eta “olioak” landare jatorrikoei, esaterako oliba edo ekilorearenari. Ikuspegi teknikotik eta legearen ikuspegitik, ordea, izen horiek ez dira jatorriaren ondorio, ezaugarrien araberakoak baizik, eta ezaugarri horiek osaerak zehazten ditu. Horrela, “gantzak” esaten zaie giroko tenperaturan solidoak direnei, izan animalia jatorrikoak (ahatearena esaterako) edo izan begetalak (kokoarena); horiek ugari izaten dituzte gantz azido saturatuak, eta horrexegatik dira solidoak. Bestetik, “olioak” esaten zaie giroko tenperaturan likidoak direnei, eta horiek gantz azido saturatugabe ugari izaten dute (horrexegatik dira likidoak).

Gauza are gehiago zailtzeko, “gantzak” terminoa erabiltzen da lipido guztiak izendatzeko (izan “gantzak”, “olioak” edo bestelakoak, adibidez “esterolak”), eta horixe gertatzen da etiketan nutrizio arloari buruz ematen den informazioarekin. Aztertu egin behar dugu, beraz, zein testuingurutan erabiltzen diren, eta horrela ulertuko dugu zer esan nahi duen zehazki.

OLIOAK. Margarinak egiteko erabiltzen dira, gehienbat nutrizio arloko ezaugarri eta irudi hobeak dituztelako gantzek baino. Gida honetan aztertu ditugunetan, hauek agertzen dira:

  • Oliba olioa. Ezagunena da gure inguruan. Jakina den bezala, olibak prentsatuz lortzen da, eta osasungarritzat jotzen da. Puleva etxeko margarinak badauka, zehazki oliba olio birjina estra (%6). Ez da kopuru aipagarria: 10 gramoko errazio batean, 0,6 gramo daude oliba olioarenak, eta hori koilarakadatxo baten seirena-edo izango litzateke, hau da, tantatxo batzuk.
  • Koltza. Brassica napus (koltza) landarearen hazietatik lortzen da. Espainiako Estatuan oso ospe txarra dauka, zeren 1980ko hamarkadaren hasieran elikadura arloko krisi izugarri larria eragin baitzuen koltza olio faltsutuak. Horrexegatik merkaturatzen da beste izen batzuekin, adibidez nabina olioa izenarekin. Olio hori, dena den, erabat segurua da eta baita osasungarria ere. Honako margarina hauetan ageri da: Flora Original, Flora Esencia, Flora Proactiv (%4), Tulipán palma oliorik gabea (%38) eta Delínea, nahiz eta azken horretan bakarrik ageri den “koltza” izenarekin.
  • Ekilore olioa. Ekilore hazietatik lortzen da olio hori, eta produktu mota honetan gehien erabiltzen dena da; honako hauetan ageri da: Artua, Tulipán Original (%80), Ligeresa, Flora Original, Flora Esencia, Flora Proactiv (%13), Roda (%44), Puleva eta Tulipán palma oliorik gabea. Hau da, aztertu ditugun produktu guztiek daukate, Delínea etxekoak izan ezik.
  • Artoa. Zereal horren hozitik lortzen da. Artua etxeko margarinaren osagai nagusia da (%28).
  • Lihoa. Liho hazietatik lortzen da. Ugari ematen du omega-3, eta osasungarritzat jotzen da horrexegatik. Olio hori darabilte Flora Original, Flora Esencia, Flora Proactiv (%6), Puleva eta Tulipán palma oliorik gabeak.

GANTZAK. Olioak bakarrik erabiliko balira margarinak egiteko, izaera likidoa edukiko lukete giroko tenperaturan, eta ez solidoa eta malgua. Berezko testura hori eduki dezaten, gantzak eransten dizkiete, gehienean landare jatorrikoak; izan ere, animalia jatorrikoek ez dute ospe onik, eta jendeari iruditzen zaio ez direla lehenbizikoak bezain osasungarriak. Honako gantz hauek ageri dira guk aztertu ditugun produktuetan:

  • Palma eta palmistea. Palmondoaren fruituaren mamitik lortzen da lehenbizikoa (Elaeis guineensis L), eta bigarrena, berriz, hazitik. Palma gantza da ohikoena aztertu ditugun produktuetan, seguruenik eskuragarriena eta merkeena delako. Guztiek daukate, salbu eta Flora Esencia, Puleva eta Tulipán palma oliorik gabea izenekoek (azken horrek berariaz nabarmentzen du alderdi hori). Palmiste gantza Delínea etxekoak bakarrik darabil. Beldur asko dago gantz horien inguruan, eta gaur egun erabat deabrututa daude. Harrigarria dirudien arren, gaur egun ez dago argi esaten den bezain txarrak ote diren, baina horrek ez du esan nahi gomendagarriak direnik. Arazo nagusia ez da izaten gantza bera, gantz horrek zer-nolako produktua laguntzen duen baizik: gailetak, opilak…
  • Kokoa. Kokondoaren fruitutik datorren gantza da (Coco nucífera L). Margarina hauek darabilte: Flora Esencia, Roda, Puleva eta Tulipán palma oliorik gabea. Gantz mota horrek zalantza asko eragiten du kontsumitzaileen artean. Egiaz, ez da uste bezain txarra, baina onenetakoa ere ez da, inondik ere. Zientziak esaten digunez, gantz horien ordez gantz azido saturatugabeak hartzeak, adibidez oliba olioa, murriztu egin lezake bihotz-hodietako arriskua.
  • Karité gantza. Bi zuhaitz espezieren hazietatik lortzen da: Vitellaria paradoxa eta Vitellaria nilótica. Zuhaitz horiek Afrika erdialdeko eta mendebaldeko zenbait herrialdetan landatzen dira. Margarina hauek darabilte: Flora Esencia, Puleva eta Tulipán palma oliorik gabea. Oraingoz ikerketa gutxi dago gure inguruan exotikoagoak diren gantz horien gainean. Koko gantzarekin gertatzen den bezala: ez da esaten den bezain txarra, eta ez da miragarria ere. Bestelako gantz osasungarriago batzuekin ordezkatzea da onena.

Erosteko gomendioak

  1. Irakurri produktuaren izena, eta horrela jakingo dugu nolako materia gantzatsua duen eta zenbat gantz.
  2. Zer-nolako olioek eta gantzek osatzen duten eta zenbateko proportzioan ageri diren, esaten badu (ez da nahitaezkoa). Lehenbizikoen artean, oliba olioa, koltza olioa eta liho olioa dira onenak. Bigarrenen artean, koko eta karité gantzak.
  3. Gantz saturatuak zenbateko proportzioan dituzten eta, esaten badu, monosaturatugabeak eta polisaturatugabeak zenbat. Hobe da produktuek kopuru txikietan eduki ditzaten lehenbizikoak eta ugariago azken horiek.
  4. Kontsumoa. Margarina ez da egunero jateko, noizbehinka baizik. Egunerokoan hartzeko, badugu askoz ere aukera hobea: oliba olioa.

Gantz kantitatearen araberakoa izaten da produktu mota

  • Margarina: %80 baino gehiago eta %90 baino gutxiago.
  • Margarina hiru laurden: Gutxienez %60 eta gehienez %62.
  • Erdimargarina: Gutxienez %39 eta gehienez %41.
  • Zabaltzeko materia gantzatsua %X: %39 baino gutxiago // %41 baino gehiago eta %60 baino gutxiago // %62 baino gehiago eta %80 baino gutxiago

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak