Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

: Denek ez dituzte izaten sintoma berdinak

Ez ikaratu: gailu digitalek ez dute itsutasunik eragiten. Baina horrek ez du esanahi kaltegabeak direnik. Arrazoi asko dago pantailaren aurrean ordu gutxiago emateko. Begien higienea zaintzeko neurri batzuk hartzeak lagundu egiten du nahasmendu trabagarri bezain itzulezinak saihesten.

Denek ez dituzte izaten sintoma berdinak

Sintoma horietakoren bat edo batzuk ager daitezke (denak ez daude begiei lotuak; hor daude, esaterako, lepoko mina eta zurruntasuna ere, edo bizkarreko, eskumuturretakoa eta eskuetako mina), batzuetan indar handiagoarekin edo txikiagoarekin; horretan zerikusia izaten dute pantaila aurrean emandako orduek eta baita beste bi faktore erabakigarrik ere:

Pertsona bakoitzaren ikusmen sistemaren funtzionamendua. “Zenbat eta eraginkorragoa izan gure ikusmen sistema, orduan eta arazo gutxiago izango dugu SBIaren ondorioz”, azaldu du Salvador Perez Fernandez optometristak, zeina Garapenaren eta Jokabidearen Optometriaren Nazioarteko Elkarteko lehendakariordea baita (Siodec). Pertsona batzuek, adibidez, ez dute jasaten inolako eragozpenik. “Sintomak larritu egiten dira lehendik antzeman edo zuzendu gabeko errefrakzioak daudenean, adibidez miopia, hipermetropia, astigmatismoa, presbizia edo arazo binokularrak, adibidez begi nagia”. Eta hori oharkabean pasatu daiteke heldu eta haur askorengan. Adibidez, gauza jakina da herritarren %70ek balio txikiko astigmatismoa (0,50 dioptriatik beherakoa) izaten dutela (ikusmen lausoa izaten dute gertutik bezala urrutitik). Gehienetan oharkabean gelditzen da eta, ikusmenean beste arazo edo patologiaren bat izan ezean, ez da betaurrekorik gomendatzen. Baina dioptria gutxi horiek aski izaten dira SBIaren sintomak okertu ahal izateko. Berdin gertatzen zaio presbiziarekin hasi dela jabetu ez denari edo betaurrekoak gaizki graduatuta dituenari.

Distantzia. Sintomak areagotu ditzakeen beste faktore bat begiratzeko distantzia izaten da, hau da, gailu bakoitza zenbateraino dagoen urrun edo gertu: zenbat eta gehiago hurbildu begietara, orduan eta gogorragoak sintomak. “Urrutitik ikusteko diseinatuta dago gizakiaren ikusmen sistema (sei metrotik harago). Gertutik begiratzen dugunean, aktibatu egiten dira begietako giharrak, bai gure begiak mugitzen dituztenak eta bai enfokatzeko balio dutenak”, azaldu du Alexander Dubra optikari-optometristak (Galiziako Optikari-Optometristen Elkargoko kidea da).

Horregatik, urrutira begiratzen dugunean, gure begiak erlaxatuagoak egoten dira. Gertuko ikusmenak ahalegin bat eskatzen dio gure ikusmen sistemari eta energia gastu handiagoa. “Horrekin batean, bakanago kliskatzen dira begiak eta horien gainazala ez da behar bezalako maiztasunez berhidratatzen malkoekin”. Pantaila guztien artean, telebistarenak eragiten du sintoma gutxien begietan/ikusmenean, gehienean bi edo hiru metrora egoten baita (batez ere, monitorerik handienak iritsi zirenetik). Distantzia horretan, egokitze sistema erlaxatuagoa egoten da (begiak egin behar duen egokitzapena da, hau da, objektu urrun edo gertukoak enfokatzeko egin behar duen ahalegina potentzia handitu edo txikitzeko). Sailkapen horretan, ordenagailuko pantaila dator bigarren lekuan, zeinak 65 zentimetrora jarria egon behar lukeen eta, azkenik, gailu txikiak datoz, telefono mugikorra edo tableta esaterako, zeinak 30 eta 40 zentimetro arteko distantzian jarri behar liratekeen.

Baina pertsona askok, batez ere haurrek, 20 zentimetroko distantzian erabiltzen dute. Hain gertu egonik, gure begiek askoz ahalegin handiagoa egin behar izaten dute. Begiratzeko angeluak ere badu zeresana. “Monitorea begien lerrotik gora dagoenean, esposizio eremua handiagoa izaten da eta malkoak gehiago lurruntzen dira; begiak lehortu egingo dira eta horrek eragozpenak sortuko ditu. Hori dela eta, gomendioa izaten da monitorearen goiko aldea begien parean egon dadila edo hobeto zertxobait beherago, baina sekula ez gainetik”, azaldu du Salvador Perez doktoreak.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak