Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa Gida: txokolatea : Zer toki behar du dietan?

Dieta orekatu baten barnean eta neurrian janda, egin dakioke tokitxo bat; zenbat eta kakao gehiago duen, hainbat osasungarriagoa izango da

Zer toki behar du dietan?

Txokolatea elikagai energetikoa da, kaloria, gantz eta azukre ugarikoa. Horrexegatik, “baztergarrien” sailean kokatzekoa da; hau da, elikaduraren ikuspegitik, ez da derrigor jan beharrekoa, eskaintzen dituen mantenugai eta osagaiak (bai kopuru txikietan jatea komeni direnak eta bai osasunari on egiten diotenak) beste elikagai batzuetan ere aurki daitezke eta. Elikadura arloko gidetan (adibidez, elikadura osasungarriaren piramidean), erpinean ageri da txokolatea, eta, beraz, horrek esan nahi du neurrian jatekoa dela, oso noizbehinka. Dena den, ez da zertan erabat baztertu: azken batean, egun osoan jaten dugunak zenbat kaloria ematen dizkigun eta guk zenbat erretzen ditugun hartu behar da aintzat, hori da erabakigarria. Gure bizimodua aktiboa bada, askoz kaloria gehiago hartu ahal izango ditugu (izan txokolatetik datozenak edo izan beste edozein elikagairenak), bizimodu sedentarioagoa egiten duenak baino. Eta beti izango dugu aukera “balantza orekatzeko”: menu arinagoak eta hain energetikoak ez direnak hautatu, eta, ordainetan, txokolate ontzatxo batzuk jan postrerako edo askaritarako. Izan ere, neurrian janez gero (egunean 20 g), bihotz-hodien mesedetan gerta daiteke, eta arlo emozionalari ere on egin diezaioke.

Hona orekatzeko beste aholku batzuk: txokolate pusketa batek emakume heldu batek egunero hartu behar dituen kalorien %2 soilik ematen du (egunero 2.000 kcal inguru hartu beharko lituzke). Beraz, aski litzateke, adibidez, galleta bat gutxiago hartuko balu (Maria motakoak) edo entsaladako olioa 4 g murriztuko bal, edo erritmo normalean egingo balitu 10 minutu gehiago oinez…

Osaera nutrizionala, txokolate motaren arabera (egunean 20 g*-ko errazioa)
Beltza Esneduna Zuria
Energia (kcal) 104 107 113.2
Proteinak (g) 1.026 1.58 1.68
Azukreak (g) 8,3 11 11.2
Gantzak (g) 7,1 6.2 6.54

(*)4 eta 6 ontza artean, tabletaren pisuaren arabera (ikus etiketa).

Gantzatsuak bai, baina …

Txokolate guztiek ez dute osaera bera, eta elaborazio-prozesua ere ez da berdina guztientzat; kaloria kopuruan, ordea, ez dago alde handirik guztien artean. Desberdintasunik nabarmenena gantz kopuruan, izaera lipidikoan (gantz saturatuen eta saturatugabeen arteko proportzioa) eta azukre kopuruan izaten dute. Txokolate beltzek (proportzio handian izaten dituzte kakaoaren eratorriak, eta puruagoak izaten dira) kakao-gantz ugari izaten dute, eta, ondorioz, gantz ugari guztira, eta gantz saturatuak ere asko. Kakoaren eratorriak urriago dituzten txokolateek, berriz, gantz gutxiago izan arren, dezente azukre gehiago izaten dute (hiru halako ere bai). Hori dela eta, tabletarik puruenek adina kaloria ematen dute.

Gantz mota guztiak ez dira berdinak eta, beraz, oso kontuan hartu behar da txokolateak zer-nolako gantzak ematen dituen: zatirik handiena (%60 batez beste) saturatua izaten da, eta gantz hori ez da osasungarria, bihotz-hodietako eritasunak agertzeko arrisku handiagoa izaten baita maiz samar hatuz gero. Kakao-gantzak, hala ere (nagusiki osagai horrek eransten dio gantza txokolateari) gantz saturatu estearikoak izaten ditu gehienbat, eta beste gantz saturatu batzuek ez bezala, ez du areagotzen odoleko kolesterol maila.

Hori dela eta, zenbait ikerketak iradoki izan dute txokolatea ona izan litekeela osasunarentzat, nahiz eta zientzialarien artean ez dagoen adostasunik. Lanik berrienetako batek adierazten du balitekeela txokolateak -neurrian janda- kolesterol mailak murriztea, baina betiere kopuru txikietan eta lehendik bihotzeko eritasunen arriskua baduten pertsonengan. Fruitu lehorrak dituzten txokolateek proportzio txikiagoan izaten dute gantz saturatua, eta, beraz, izaera lipidiko osasungarriagoa dute (%48 gantz saturatuak, eta gainerakoek %60), nahiz eta gantz ugari izaten jarraitzen duten horiek ere.

Alergikoek kontuan hartzekoak

  • Elikadura arloko alergia bat dagoenean, elikagai jakin bat edo haren osagaietako bat ukitzen, jaten edo arnasten bada, organismoak haren kontrako erantzuna ematen du, oinarri immunologikoa duena. Edozein elikagaiak sor dezake alergia-erreakzio bat, baina badira beste batzuk baino kritikoagoak diren talde batzuk: zitrikoak, krustazeoak, arrautzak, arraina, fruitu lehorrak, fruta fresko batzuk eta esnea, besteak beste.
  • Ohikoa izaten da elikagai horietako batzuk txokolatean agertzea. Esnea, fruitu lehorrak, fruta freskoa, sojaz egindako gehigarriak, gariz eginak… ager daitezke osagaien artean, bai osagai nagusi gisa edo bai zati txiki-txikietan (trazak edo hondarrak, osagai horiek dituzten produktuak ekoizten diren leku berean egin dutelako txokolatea). Alergia-erreakzioei aurre hartzeko modurik onena osagai horiek dietatik desagerraraztea izaten da.
  • Testuinguru horretan, elikadura arloko segurtasuna bermatzeko, funtsezkoa da elikagaien etiketak informazio egokia ematea. Europako eta estatuko legediek derrigortu egiten dute osagaien zerrendan ager daitezela alergenotzat jotzen diren substantziarik ohikoenak. Zenbaitetan, irtenbidea erraz samarra izan daiteke: fruitu lehorrekiko alergia duen pertsona batek, adibidez, sekula ez du erosiko hurrak dituen txokolate bat. Baina sojarekiko alergia duen norbaitek, adibidez, etiketa irakurri eta jakin egin behar luke txokolate esnedun batek ba ote duen sojaren eratorririk; adibidez, soja-irina.
  • Etiketa arreta handiz irakurtzea komeni da beti, eta zalantzaren bat izanez gero, jan gabe uztea.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak