Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pateak : Hiru elementu nagusi

Txerri gibelarekin eginak, urdaiazpikoarekin, oilaskoarekin, atunarekin... Gero eta aukera handiagoa dago pateetan. Hori ona da gure gustuei erantzuteko, baina zaildu egiten ditu gauzak erosteko unean, erabaki egin behar baita. Zeri begiratu behar diogu ongi hautatzeko?

Hiru elementu nagusi

Produktu mota horrek askotan mesfidantza handia eragiten dio zenbait pertsonari, ez baitute argi izaten zerekin eginak dauden eta pentsatzen dute osagai arraroak dituztela, ez fidatzeko modukoak. Errezelo horietako asko bi alderdiri zor zaie, nagusiki. Itxura da bat, produktu birrindua denez ez baitago modurik begiratu batean osagaiak identifikatzeko. Bestea osagaien zerrenda da, non hainbat elementu ageri diren bata bestearen atzetik, batzuk nahiko izen bitxiekin, eta kontsumitzaileei zaila egiten zaie ulertzea. Egiaz, ordea, produktu horiek ez lukete mesfidantzarik eragin behar, osagai seguruekin eginak daudelako eta, jakina, lasai jateko modukoak dira, nahiz eta gezur batzuk ere zabaldu diren horren inguruan.

Aipatu dugu osagai nagusi bat edo batzuk izaten dituztela, adibidez atuna, txerri gibela edo urdaia. Gainera, osagai horiek ez dute gainditzen produktuaren erdia (gehien duenak ere ez). Hori harrigarria gerta daiteke, baina ez dugu ahaztu behar produktu horiek erosten ditugunean ez garela ari erosten atuna, txerri gibela edo urdaiazpikoa, patea baizik. Hau da, gauza bat da lehengaia bera (adibidez, haragia edo arraina) eta besterik izaten da lehengai horrekin egindako produktua, adibidez saltxitxak edo patea.

Osagai adierazgarriena %17 eta %50 artean badauka, zer beste osagai daramatza produktuaren formulazioan? Bakoitzaren ezaugarrien araberakoa da, baina, oro har, pate guztiek badituzte gauza batzuk elkarrekin. Emultsioak dira guztiak, hau da, nahastura homogeneoak, oinarrizko hiru elementurekin eginak: proteina ugari duen osagai bat (adibidez, gibela, haragia, urdaiazpikoa, atuna, oilaskoa, indioilarra, antxoak), gantz ugari duen osagai bat (urdaia, ekilore olioa) eta ura.

Nola egiten dituzte? 

Elikagai hori egiteko, fin-fin birrintzen dituzte osagai horiek eta nahasi egiten dituzte emultsioa osa dezaten. Ondoren ontziratu egiten dituzte eta tratamendu termikoa ematen diete, ez bakarrik seguruak eta kaltegabeak izango direla ziurtatzeko, baita nahasturak behin betiko trinkotasuna hartzeko ere. Emultsioa behar bezala osa dadin eta produktuak daraman ura denborarekin ez dadin bereizi, beharrezkoa da osagai nagusiei beste elementu batzuk gehitzea, adibidez gatza eta egonkortzaile eta emultsionatzaile gisa jardungo duten substantziak. Horietako batzuk proteikoak izaten dira, adibidez esne hautsa (Casa Tarradellas atun pateak darama), arrautza hautsa (La Piara antxoa kremak), soja proteina (Eroski pateak belar finekin) edo haragi proteina (La Piara tapa beltzak). Egonkortzaileak ere erabiltzen dira, nagusiki karbohidratoak, adibidez patata edo tapioka fekula (La Piara indioilar krema), arroz pasta (La Piara antxoa krema), edo landare zuntza (La Piara tapa beltza).

Zer aukeratu haurren ogitartekoa prestatzeko?

Produktu horiek aperitibo gisa hartzen dira gehienetan, baina haurrei askaritan jartzeko aukera ustez osasungarri gisa ere sustatu izan dituzte. Horretarako, nutrizio arloko aipu batzuk erabiltzen dira ontzi batzuetan (“burdina askorekin”, La Piara Tapa beltzean edo “proteina askorekin” La Piara oilasko kremaz egindakoan). Baina produktu horiek ez daitezke hartu osasungarritzat: txerri gibelez egindakoek, adibidez, urdaia daramate, eta osagai horrekin ezin esan osasungarria denik, eta gatza ere gehiegi daukate guztiek. Eta egiaz interesgarriak diren osagaiak, aldiz (atuna, oilaskoa) oso kopuru txikietan dituzte (gehienez, %50). Horregatik da hobea osagai berarekin egindako beste produktu batzuk hautatzea zuzenean, adibidez gatz gutxiko atun lata bat. Eta hori baino are hobea da elikagai osasungarriagoak lehenestea, adibidez fruta edo gatzik gabeko fruitu lehorrak.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak