Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida: patatak : Nutrizio analisia

Urtearen buruan Espainian kontsumitzen diren barazki freskoen laurdena patatak dira; elikagai umil eta merkea da, baina dohain handiak ditu eta sukaldean aukera asko ematen du

Nutrizio analisia

Zer leku hartu behar du dietan

Gure elikaduran jakirik oinarrizkoenetakoa da patata, mantenugai ugari ematen baitu. Horretaz gain, sukaldean gehien erabiltzen denetako bat ere bada, batzuetan osagai nagusi gisa eta besteetan laguntzaile gisa. Espainiako Estatuan patata asko jaten da, azal horikoak edo gorrikoak gehienbat, eta ez da oso ohikoa, adibidez, bestelako patata batzuk kontsumitzea. Beste herrialde batzuetan askotarikoagoa da jendearen hautua.

Kontsumoari buruzko datuetan esan dugun bezala, Espainian jaten diren barazki freskoen laurdena baino gehiago patata da. Eta horrexegatik, hain zuzen, eta berez dituen dohainengatik eta sukaldean eskaintzen dituen aukerengatik, arreta berezia jarri behar zaio, nahiz eta elikagai umila izan berez. Patata da plater aipagarri askoren osagai nagusia, adibidez patata tortillarena, eta funtsezko osagaia da, halaber, haragi, arrain edo begetalekin egindako gisatuetan, pure eta kremetan, ensaladilletan, eltzekarietan eta beste hainbat errezetatan.

Elikagai irinkaren edo fekula ugarikoen multzoan sartzen da patata, eta gomendio ofizialek esaten dute egunean 4 eta 6 errazio artean hartu behar direla elikagai horietatik (guztiak kontuan hartuta). Patata errazio bat 150-200 gramokoa da (gordinik), hau da, patata handi bat edo bi txiki. Nolanahi ere, elikagai multzo horretan garrantzitsua da prozesatuta daudenak baztertzea, adibidez opilak eta gozoak, eta zuntz ugarikoak eta osokoak sustatzea.

Nutrizio arloko ezaugarriak

Nutrizio arloko ezaugarrien artean, aipagarria da ugari ematen dituela energia, zuntza, potasioa, C bitamina (bereziki patata berriek), B1 eta B6 bitaminak eta folatoak. C bitaminak, herdoilaren aurka egiteaz gain, lagundu egiten du landare jatorriko beste elikagai batzuetatik datorren burdina xurgatzen, eta nahiz eta bitamina horren zati bat galdu egiten den egosteko prozesuan, bitamina hori hartzeko iturri bikaina izaten jarraitzen du patatak. B1 eta B6 bitamina, bestalde, garrantzitsuak dira nerbio sistema osasuntsu egon dadin, eta funtzio garrantzitsua betetzen dute karbohidratoen metabolismoan eta energia sortzeko garaian. Potasioak funtsezko funtzioa betetzen du giharretan eta arteria presioa doitzeko zereginean.

Patatak egoki konbinatuta izaten ditu sodio maila apalak eta potasio maila handia, eta horrexegatik da interesgarria arteria presioa doitzeko. Patata, era berean, elikagai garrantzitsua eta bikaina da zeliakoentzat ere, glutenik gabea delako.

Mami horia duten patata motek, gehien jaten direnek alegia, karotenoideei zor diete kolore hori (zeaxantina eta luteina izeneko gantzetan disolbatzen diren karotenoideak dira), zeinak zeregin garrantzitsua betetzen duten ikusmenean (gabeziak makula endekapena eragiten duela dirudi). Herdoilaren aurkako beste karotenoide batzuk bezala, landare jatorriko elikagaietan ageri dira: algak, ilarrak, porruak, ahabiak brokolia, espinakak, zerba, aza, artoa, tomatea, banana, perrexila, apioa, kalabaza lorea eta laranja.

Patataren beste ezaugarri bat da maila aipagarrietan ematen dituela xakonina eta solanina alkaloide toxikoak, zeinak ukitu mikatza eransten dioten zaporeari. Ez dira jan behar heldu gabe dauden patatak, azalean pigmentu berdeak dituztenak edo mikatzegiak daudenak (horrek esan nahi du alkaloide asko dutela). Nahiz eta gehien saltzen diren patata motek kopuru txikietan ematen dituzten alkaloide horiek, patatak sekula ez dira gorde behar hotzetan edo argiak ematen dien lekuan.

Prestatzeko modua: zer-nolako aldeak dituzte

Frijitzeko patata:

Frijitzeko patatak ezaugarri nagusi bat eduki behar du: almidoi asko. Hau da, fekuladuna edo irintsua izan behar du. Frijitzeko onak diren patatak ireki egiten dira sutan jarritakoan. Patata irintsuak izaten dira, eta azal horia izaten dute gehienek. Azal lodia izaten dute maizenik, eta testura lehorra, hezetasun gutxiagokoak direnez. Fekula ugariko patata moten artean daude Russet, Bintje, King Edward eta Maris Piper.

Patatarik onena lortzeko, kanpotik kurruskatsua eta barrenetik samurra, Agria motako patata ere gomendatzen dute, zeinak azukre gutxi izaten duen eta proportzio egokian fekula eta ura. Europako leku askotan landatzen da, eta gehienean erraz aurkitzen da saltokietan. Nahiz eta patata mota funtsezkoa den, prestatzeko orduan beste trikimailu batzuk ere badira patata frijitua bikain atera dadin. Ezagunena hauxe izango da agian: patatak moztu eta ordu erdiz uretan uztea beratzen, gehiegizko almidoia joan dakien eta ez daitezen elkarrekin itsatsi.

Gisatzeko patata:

Patatak eltzean duen portaera funtsezkoa da azken emaitza ona izan dadin. Komeni izaten da fekula kantitate jakin bat aska dezaten, gisatua loditzeko, baina ez dute erabat desegin behar. Emaitza hori lortzeko, funtsezkoa da mozteko modua: labana zertxobait sartu eta “puskatu” egin behar da, moztu den zatiaren gainazalak almidoia aska dezan. Batzuetan hobea izango da patatak desegitea, pure lodi bat eratzen dutela, baina, hori lortzeko, batzuetan aski izaten da egosaldia luzatzea. Plater horiek prestatzeko patata mota egokiak dira Fenix, Monalisa, Desirée eta Kennebec.

Fenix patata:

Itxura biribilekoa izaten da, ez oso handia, eta zapala. Azal horixka izaten du eta “begiak” edo zulotxo ertainak ageri ditu gainazalean. Mami zuria izaten du, horirantz egiten duena. Frijitzeko erabil daiteke, baina berezitasunik aipagarriena du, sutan jarritakoan, osorik irauten duela, arrakalarik egin gabe eta erraz papurtu gabe. Hori dela eta, patatarik egokiena da janari gisatuak edo eltzekariak prestatzeko: eutsi egiten dio itxurari egosaldiaren ondoren, eta, gainera, loditu egiten ditu saltsak.

Monalisa patata:

Gaur egun gehien saltzen den patata da. Itxura erregularra dute, eta aukera gehien ematen dutenak ere badira. Obalo itxurakoak dira eta kolore horixka izaten dute, bai kanpotik eta bai barrenetik. Patata erdigoiztiarra da. Kalitate handikoa da sukaldaritzarako, eta aukera asko ematen du platerak prestatzeko orduan. Mami samur eta irintsua du, eta oso egokia da eltzekarietan eta gisatuetan erabiltzeko, eta baita frijitzeko eta erretzeko ere.

Nutrizio arloko semaforoa

Semaforo honetan 150 gramoko errazioa erabili dugu, gordinik; hau da, patata handi ba edo bi txiki izango lirateke errazio bat, eta zenbait prestaera alderatu ditugu nutrizioaren aldetik, etxeetan gehien erabiltzen diren plater eta errezetetakoak. Ikus daitekeen bezala, labean edo egosita prestatzen direnean, patatak elikagai egokiak dira osasunerako. Frijitzen direnean, ordea, aldatu egiten da kontua.

Patata frijituak zurituta eta zatietan moztuta egoten dira, eta nahitaez, gantz motaren batean frijitu behar izaten dira, izan landare jatorriko gantzetan (oliba olioa, ekilore olioa, arto olioa) edo izan animalia jatorrikoetan (gurina, txerri gantza), nahiz eta azken hori ez den oso ohikoa gure gastronomian.

  • Patatak frijitzeko oliorik desegokienak trans erako gantzak dira eta gantz polisaturatugabe ugari izaten duten olioak (ekilore olioa, palmarena, artoarena, sojarena, koltzarena edo nabinarena), oso erraz herdoiltzen baitira eta, beraz, tenperatura jakin batzuetatik gora berotuz gero, toxina asko sortzen dute.
  • Bestetik, oliba olioa daukagu, gantz azido monosaturatugabe gehiago ematen duena orain aipatu ditugun horien aldean. Olio horren ezaugarri guztiak lortzeko, gordinik hartu behar dugu. Frijitzeko garaian, ez da komeni olio hori berrerabiltzea, hondatu egiten baita.

Gizendu egiten al du?

Asetzeko gaitasun handia du patatak eta kaloria gutxi samar (egosita janez gero) beste elikagai energetiko batzuen aldean, adibidez pasta eta ogia. Patata egosi hotzak jatearen onura nagusia almidoi erresistenteak dakar. Zuntz mota bat da, oso onuragarria, eta xurgatze tasa apala dauka heste meharrean. Ondorioz, gorozkiekin kanporatzen da bolumenaren zatirik handiena. Patatak sutan egin eta hozten direnean, almidoi erresistenteak beira gogorrak eratzen ditu. Beira horiek puskatu egiten dira patata berriz berotzean. Xurgatze mantso horri esker, asetasun irudipen horrek gehiago irauten du, eta gutxiago jateko joera izaten da.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak