Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio terapeutikoa : Bihotzak maite dituen elikagaiak

Garunak glukosa eta bitaminak behar izaten ditu, begiek A, C eta E bitaminak eta bihotzak jaki osasungarriak

Bihotzak maite dituen elikagaiak

Bihotz-hodietako eritasunek hiltzen dute jende gehien Espainian. Horiei aurre hartzeko moduetako bat elikagai egokiak hautatzea da. Elikagaiek dituzten osagaietatik, hiru dira funtsezkoak bihotza eta arteriak ongi elikatzeko: gantz saturatugabeak, zuntza eta herdoilaren aurkakoak.

Gantzei dagokienez, dieta bat bihotzarentzat osasungarria izan dadin, gantz onak hartzea komeni da batetik, polisaturatugabeak (bereziki, omega-3 gantz azidoak, arrain urdinak eta fruitu lehorrek dauzkatenak) eta monosaturatugabeak (oliba-olio birjina estra eta aguakatea), eta, bestetik, gantz txarrak desagerraraztea (saturatuak eta trans gantzak). Hauxe da helburu terapeutikoa: dietarekin soilik erregulatzea kolesterolaren eta triglizeridoen mailak, baita odolaren dentsitatea ere, arteriak ez daitezen buxatu eta bihotz-hodietako eritasunak saihestu ditzagun (infartua) edo garun-hodietakoak (iktusa, enbolia).

Bihotz-hodietako eritasunei aurre hartzeko moduetako bat elikagai egokiak hautatzea da

Gantz saturatu gutxiago hartze aldera, ohitura batzuk moldatu egin behar dira: adibidez, ez da komeni egunero edo astero jatea haragi gantzatsuak, horien eratorriak -hestebeteak, hirugiharra-, esnea eta haren eratorri gantzatsuak -esne osoa, gazta onduak, esne-gaina, gurina- eta koko- edo palma-olioz egindako opilak. Trans gantzak, berriz, dietatik erabat desagerrarazi behar dira, lehenbailehen, horiek are kaltegarriagoak dira eta: handitu egiten dute LDL-c edo kolesterol txarraren maila eta txikitu HDL-c edo kolesterol onarena. Osagaien zerrenda irakurriz gero, erraz jakin liteke zer elikagaik dauzkaten trans gantzak (“gantz partzialki hidrogenatuak” / “olio partzialki hidrogenatuak” esaten diete): opilek, gozoek, aurrez prestatutako jakiek, eta abar.

Zuntza eta herdoilaren aurkakoak funtsezkoa dira bihotzarentzat osasungarri den dieta egiteko. Elikagaien bidez hartzen dugun zuntzak desagerrarazi egiten du kolesterolaren zati bat gorozkiekin batera, eta, beraz, odolean gutxiago metatzen da. Eta herdoilaren aurkako gaiak kopuru egokian hartuz gero, murriztu egiten da LDL-kolesterol molekulen oxidazioa, eta hori ona da, zeren oxidatuz gero, itsatsi egiten baitira hodien paretetara eta aterosklerosia ager daiteke (estutu egiten da arterien diametroa, eta odola nekezago igarotzen da). Barazkiak, berdurak, fruta, fruitu lehorrak, lekaleak eta osoko zerealak (integralak) egunero eta ugari janez gero, organismoari kopuru egokietan emango dizkiogu zuntza, herdoilaren aurkakoak, potasioa eta magnesioa (mantenugai horiek guztiek lagundu egiten dute bihotzaren eta arterien osasun ona).

Gibelari, berdura berdeak

Elikagaiak egoki hautatzeak normalizatu egiten du gibelaren eta behazun-xixkuaren funtzioa, eta organo horiek funtsezkoak dira metatu diren hondakin toxikoak kanporatzeko (sendagaien, pestiziden, metal astunen eta abarren hondakinak). Gibeleko gainkarga baten sintomarik arinenak erraz identifikatzen dira, nahiz eta oso gutxitan lotzen zaizkion organo horren ondoezari: pruritoa edo larruazaleko hazkura, buruko mina, nekea edo digestio-ondoeza eta apetitu-galtzea, mina, goragalea eta goitika egitea. Elikagai talde guztiak aintzat hartuta, batzuk egokiagoak dira baldintza egokiak sortu eta gibelaren funtzioa hobetzeko: osoko zerealak (gari aleak, bulgurra, kuskusa), lekaleak (ilarrak), berdura berdeak, germinatuak eta hartzidura laktiko bidez hartzitu diren barazkiak (chucruta), Gainera, dieta bidez gibela zaintzeko, arretaz begiratu behar zaie egosaldiei eta jaiak prestatzeko moduei: lurrunetan eginak izatea komeni da, tarte laburrean egosita, ur irakinetan eginda…

Elikatzen duena elikatu: urdaila, pankrea eta hesteak

Gozo zaporea atxikitzen zaie organo horiei, eta elikagai guztien digestioa egitea da horien zeregina: pankreak eta hesteek entzimak sintetizatzen dituzte, azukreak, proteinak eta gantzak digeritzeko beharrezkoak direnak. Zelulek ongi funtziona dezaten, eta horren ondorioz gorputzeko gainerako organo eta sistemek ere bai, digestioa ongi egitea da lehenbiziko pausoa.

Digestio-organoak zaintzeko, sustraietikako barazkiak jatea komeni da (azenarioa, adibidez), eta barazki biribilak ere bai (erremolatxa, kalabaza eta tipula); horiek guztiek gozo-ukitu izaten dute, lurreko mantenugaiak xurgatu eta azukre gisa asimilatzen dituzte eta. Berdin gertatzen da behar den sasoian eta ongi umotuta biltzen diren frutekin ere. Elikagai horiek egunero jateak orekatu egiten du digestio-organoen funtzioa. Ildo horretan, funtsezkoa da jakiei berezko gozotasun guztia ateratzeko moduan prestatzea platerak, azukrerik eransten ibili gabe: gozo-ukitua eman eta jakien berezko gozotasuna areagotzen duten espeziak erabiliz (kanela, intxaur muskatua, kardamomoa, anisa, iltzea, banilla), fruta lehortuak erantsita eta jakiei egosaldi luzeak emanez eta gero su eztian frijituz.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak