Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida margarina edo gurina : Nor da nor

Lehenbizikoak gantz saturatu gutxiago ditu, urriago ematen ditu kaloriak eta gantz osasungarriagoak dauzka, baina biak dira neurrian eta noizbehinka hartzekoak

Nor da nor

  • Gurina: Gaur-gaurkoz, nutrizioaren ikuspegia kontuan hartuta, ez dago alde handi-handirik gurinaren eta margarinaren artean, salbu eta honako hau: gurinak askoz kaloria gehiago ematen ditu, baita gantzak eta gantz saturatuak ere. Gurinak margarinaren aldean duen abantaila nagusia da eutsi egiten diela zenbait bitamina disolbagarriri; adibidez, A, D eta E bitaminei. Esan behar da, hala ere, bitamina horiek margarinei ere eransten dizkietela ekoizteko prozesuan. Eta esan behar da, halaber, gurina ez dela elikagairik egokiena bitamina horien beharrizanak asetzeko, maiz samar janez gero gainditu egingo ditugu-eta gantz saturatuen kantitate gomendatuak, eta horrek areagotu egin dezake bihotz-hodietako gaixotasunak izateko arriskua.
  • /imgs/20140301/guia-conservar-mantequilla.jpg

  • Margarina: Garai batean, margarina egiteko prozesuan, osasunari kalte egiten zioten gantz batzuk sortzen ziren, “trans” esaten zaien gantz azidoak, alegia. Gaur egun, ordea, gantz horiek asko murriztu dituzte margarinetan. Margarinen formulazioan, bestalde, gurinenean ez bezala, zenbait gehigarri agertzen dira: emultsionatzaileak, loditzaileak, azidotzaileak, kontserbatzaileak, koloratzaileak eta lurrinak. Guztiak ere seguruak dira ekoizleek erabiltzen dituzten dosietan (legeak esaten duenaren araberakoak dira). Berriz ere esan behar da margarinek gantz saturatu gutxiago izaten dutela gurinek baino.
  • Arinak edo ‘light’ erakoak: Produktu bat light erakoa dela esateko, aski da haren kaloria ekarpena %30 murriztea berezko produktuarekin alderatuta. Edonola ere, light erako gurinek kaloria gutxiago duten arren, gantz saturatu askotxo izaten jarraitzen dute. Light erako gurin batek, adibidez, ohiko margarina batek baino gehiago izaten ditu gantz saturatuak.
  • Landare jatorriko margarinak (artoa eta oliba olioa): Nutrizioaren ikuspegitik, arto margarina gainerako margarinen antzekoa da, light erakoarena izan ezik. Gantz saturatuetan, adibidez (horiek dira kezkagarrienak), 100 gramo bakoitzeko, gramo bateko aldea dago arto margarina baten eta margarina estandar baten artean (ohiko kontsumo errazio batean, 0,1 gramokoa da aldea). Alderik handiena zaporean, usainean, testuran eta prezioan dago, eta alderdi horiek baldintzatuko dute arto margarina edo landare jatorriko besteren bat hautatzeko erabakia. Merkatuan ugari dira izenean eta etiketan oliba olioa ageri duten margarinak ere. Gurinak baino izaera hobeko lipidoak ditu, eta are hobeak izango ditu oliba olioa duen margarina arinak: margarina mota guztietan gantz saturatu gutxien ematen duen bigarrena da, landare esterolekin egindako margarinaren ondotik.
  • /imgs/20140301/guia-tarrinaRecorte.jpg

  • Landare esterolekin egindako margarina: Gantz saturatu gutxien dituena da. Produktu hau, dena den, hiperkolesterolemia arina dutenek soilik hartzekoa da (odolean kolesterol maila handiak dituztenek, alegia), eta, jakina, medikuak egin behar du diagnostikoa. Azterketa eginda, segur aski botikaren bat hartzeko aginduko du gaitz hori tratatzeko.
  • Gurin zaporeko margarina: Ohiko margarinaren oso antzeko ezaugarriak ditu. Gurin zaporeko margarina errazio batek 0,2 gramo gantz saturatu gehiago ditu margarina normal batek baino. Bestalde, gatza ere ez du kezkatzeko kopuruetan. Horregatik guztiagatik, beste margarina baten ordez hautatu nahi duenak ezaugarri organoleptikoengatik egingo du, baina ez da ahaztu behar, nutrizioaren ikuspegitik, light erako margarinak direla egokienak.

Etiketa ongi irakurtzen ikasi

Gurina animalia jatorrikoa da eta margarina landare jatorrikoa. Lehenbizikoa ez da hain osasungarria, eta bigarrena pixka bat gehiago (baldin eta neurrian eta noizbehinka hartzen bada). Horiek dira, hitz gutxitan esanda, baten eta bestearen ezaugarriak. Behin hori esanda, komeni da produktu horien etiketan agertu ohi diren aipamen eta ohar batzuek zer esan nahi duten argitzea.

  • Margarina 3/4: horrek esan nahi du ohiko margarina batek duen gantzaren hiru laurdenak dituela. Ondorioz, gantza %80 izan beharrean, %60 dauka.
  • Trans gantzik gabea: aipamen horrekin adierazi nahi da margarina egiteko prozesuan ez dela sortu era horretako gantz azidorik, zeinak oso egongaitzak izaten diren eta areagotu egiten duten patologia kronikoak izateko arriskua.
  • Landare gantzak/animalia gantzak: oro har, osasunarentzat kaltegarriagoak dira animalia jatorriko gantzak landare jatorrikoak baino; dena den, landare jatorrikoak ez dira beti hobeak izaten: kokoarenak eta palmondoarenak, esaterako, gantz saturatu ugari izaten dituzte.
  • Bitaminak: gurinak bitamina lipodisolbagarriak izaten ditu (A eta D bitamina, esaterako), eta margarinei, berriz, erantsi egiten dizkiete bitamina horiek, baita beste mantenugai batzuk ere (omega-3 gantz azidoak, B2 eta E bitaminak…). Edonola ere, ez dago batere argi horiek dietan sartzea komeni den, bitamina horiek hartzearekin batera, kaloriak ere erruz hartuko genituzke eta.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak