Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Papereko argitalpena >

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Erosketa gida: maionesak eta saltsa arinak : Maionesak eta saltsa arinak: zapore ukitu gantzatsua

Olioa izaten du osagai nagusia Mediterraneoan sortu zen produktu zaporetsu honek, eta ukitu berezia ematen dio edozein plateri, nahiz eta neurrian eta kopuru txikietan hartzekoa den, energia asko ematen duen elikagaia baita

Kontsumoa eta analisi nutrizionala

Zer leku hartu behar du dietan

2013. urtean, Espainiako Estatuko etxeetan 109,5 milioi kilo saltsa jan ziren, eta jendeak 380,7 milioi euro gastatu zituen produktu mota horretan. Per capita neurtuko bagenu, bakoitzak 2,4 kilo kontsumitu zituela ikusiko dugu eta 8,4 euro gastatu. Saltsa guztien artean, maionesa izan zen hautatuena (urtean 1,2 kilo pertsona bakoitzak), eta tarte handi samarrarekin, atzetik zetozen ketchupa eta ziapea. Gastuari dagokionez, maionesak biltzen zuen gastu guztiaren %41,7a (3,5 euro pertsona bakoitzeko).

Autonomia Erkidegoei begiratuta, Kanariak, Balearrak eta Kantabriak ageri dira kontsumoaren buruan, eta azken lekuan, berriz, Extremadura, Gaztela eta Leon eta, batez ere, Galizia. Saltsak erosteko garaian, gehienbat supermerkatuetara jo zuen jendeak (saltoki horietan erosia da merkatu kuotaren %75 ia). Kontsumitzailearen profila aldatu egiten da adinaren, erosteko ahalmenaren eta familia motaren arabera.

2015. urtean saltsak erosteko joerak gora egin zuen Estatuko etxeetan (%0,6 gehiago 2014arekin alderatuta). Balioari dagokionez, %3,5 handitu zen sail horrena, batez ere igo egin zelako batez besteko prezioa, %2,8 hain zuzen; horrela, 3,58 euroan itxi zuen urtea kiloko/litroko. Kontsumoari dagokionez, berriz, pertsona bakoitzak batez beste 2,51 kilo jan zituen urtean, 2014an baino zertxobait gehiago (%1,1 gehiago), eta urteko gastua 8,98 eurokoa izan zen pertsona bakoitzeko, aurreko urtekoa baino %4 handiagoa.

Nutrizio arloko analisia

Olioa da maionesaren osagai nagusia. Hortaz, maionesa gehienek erruz ematen dute energia. Ia %79 izaten dute gantza, batez ere gantz azido monosaturatugabeak, eta kopuru txikiagoetan saturatuak eta polisaturatugabeak.

Kolesterol kopurua 260 mg-koa izaten da 100 gramo bakoitzeko. Proteina batzuk ere izaten ditu, mineralak ere bai, iodoa eta sodioa esaterako, eta B12 eta E bitaminak. Nolanahi ere, oso kopuru txikietan ematen ditu proteinak (arrautzarena), zuntza eta karbohidratoak (azukreak izaten dira gehienak, gozotasuna emateko eransten dizkiotenak).

Honako hauek dira ontziratuta datorren maionesa egiteko osagai nagusiak:

  • Olioa. Ekilore olioa eta soja olioa erabiltzen dira gehien, eta bakanago oliba olioa. Dena den, landare jatorrikoak dira denak, eta horrek esan nahi du beste gantz batzuk baino osasungarriagoak direla. Edozein saltsaren osagai zerrendari begiratu bat ematean, kontuan hartu behar izaten da zer-nolako olioa erabili duten.
  • Arrautzak edo arrautzen gorringoak. Araudiak esaten du arrautza edo gorringo pasteurizatuak bakarrik erabil daitezkeela maionesa egiteko (horrelaxe bermatzen da osagai horiek kaltegabeak izango direla). Saltokietan saltzen den maionesak kolesterol gutxiago izaten du, oro har, etxean eginak baino, modu industrialean egiten dutenen ura eransten diotelako eta ekoizle batzuek emultsionatzaileak eta egonkortzaileak erabiltzen dituztelako arrautzarekin bakarrik egin ordez.
  • Ozpina eta limoia. Beharrezkoa den azidotasuna ematen diote, bakterioak hazteko eta ugaltzeko arriskuari aurre egiteko.
  • Gatza. 2009. urteaz geroztik, ugaritu egin da maionesen gatz kopurua, ia %30 ugaritu ere. Osagai horrek, lehenaz gainera, zapore gehiago ematen dio produktuari. Garrantzitsua da gogoan hartzea zer esaten duten nutrizioaren eta osasunaren arloko adituek gatzaren inguruan: egunean ez dela hartu behar 5 gramo baino gehiago. Guk aztertu ditugun produktuetan, 0,7 eta 1,7 gramo artean ibili da gatza 100 gramo bakoitzeko. Maionesak zenbat eta gatz gutxiago eduki, hainbat eta hobea izango da gure osasunarentzat; kontuan hartu behar da, gainera, maionesa ez dela oinarrizko produktua gure elikaduran.

Aztertu ditugun maionesa guztiek 600 kcal inguru ematen dituzte, nahiz eta oliba olioarekin eginak daudenek 700 kcal baino gehiago ere eduki ditzaketen. Formulazioan aldaketatxo batzuk eginez gero, batez ere erabilitako olio mota eta kopuruetan, gisa horretako gorabeherak sor daitezke kcal-etan.

Maionesa neurrian hartzea komeni da, gantz gehiegi barneratzeak arteriosklerosia eragin baitezake (bihotz-hodietako gaixotasunak agertzeko faktoreetako bat da). Pisua kontrolatu beharragatik dieta hipokalorikoak egin behar dituztenek mugatu egin behar dute.

Hobe da kopuru txikietan hartzea. Errazio gomendatua 12 gramo ingurukoa izango litzateke, eta ez gatzagatik eta kaloriengatik bakarrik; beste alderdi bat ere kontuan hartzekoa da oso: ez da komeni ondoan dituen elikagaien zaporea asko aldatzea, ezta gure ahosabaia hain zapore sendoetara ohitzea ere. Diabetikoek, hipertentsioa dutenek eta kaloria gutxiko dietak egiten dituztenek neurrian hartu behar dituzte saltsa horiek, edo erabat baztertu.

Gehigarriak

Maionesarik gehienek gehigarriak ere izaten dituzte, eta batzuetan, saltsa mota baten ohiko osagaiak (betikoak) murrizteko erabiltzen dira. Saltsa fin edo arinetan ohikoagoa da hori gertatzea, nahiz eta arretaz zaindu behar genukeen ohiko maionesen etiketa ere.

Batzuetan eztabaida eragiten badute ere, gehienak seguruak dira eta Administrazioak araututa datoz. Codex Alimentarius delakoak bermatzen du elikagaiak osasungarriak direla eta merkaturatu daitezkeela. Eta bertan luze eta zabal hitz egiten da gehigarriei buruz. Gehienetan, ekoizlearen praktika onaren esku uzten du gehigarria ze kopurutan erabili behar den erabakitea. Hau da, zenbat jarri behar den esatea nahi den eragina edo ezaugarria lortzeko. Gomendagarriena zera izaten da, produktua -maionesa kasu honetan- tarteka baino ez jatea. Horrez gain, publiko guztientzako aholkua etiketa irakurtzea da, edukien artean osagai gutxi izatea eta osagaiak kalitate onekoak izatea.

Eduki honen barruko orrialdekatzea

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak